Göteborg tur och retur

Ujuj vad den här veckan har svishat förbi och jag har inte riktigt hunnit med. Varför det också körde ihop sig lite.

I onsdagskväll jobbade jag i soppköket och som alltid är det otroligt givande och roligt. Tills man kommer hem. Har alltid extrem ångest efteråt och får svårt att sova. Lägg till att jag var tvungen att packa ordrar innan jag landade i sängen. Var smart nog att packa jobbväskan med necessären innan jag lade mig.

Försover mig nästa dag, vilket aldrig händer. Hinner inte duscha. Kastar ner kläder i en väska. Kutar ner i arbetsrummet och hämtar alla paket som ska iväg med DHL. Viktigt som attan att lägga dom i en speciell leveranslåda utanför huset så att de går iväg.

Stressar som en gnu och maken bestämmer sig för att köra in mig till centralstationen så att jag ska hinna. Snabbt bort till Espresso House för en kaffe och macka. Nära jag står där i kön så känner jag att det är nåt som fattas. Det tar några sekunder till innan jag konstaterar att jag glömt väskan med kläder hemma. Så bra. Jättebra. Ska alltså på konstvernissage senare på kvällen … och hade tänkt duscha och byta om innan. Not so much skulle det bli av det.

Möter upp Tunnelbane-Nettan, som är helt vansinnig. En för henne helt okänd man hade kommit fram och bett henne om hjälp att följa med honom till toaletten. Hon svarade att hon inte skulle hinna då hon hade ett tåg att passa. Då spottar han henne rakt i ansiktet. ”Vad faaan, under mina 28 år som ordningsvakt så har det ALDRIG hänt tidigare!”
Vi går på tåget men sitter på olika ställen. Jag slår upp datorn och börjar jobba. När vi passerar Johannas hemstad kan jag inte låta bli att messa henne …
… som befinner sig i Egypten på semester.
Hon är blixtsnabb med att svara!
Ett par timmar senare var vi framme och hoppade in i en taxi till hotellet.
Älskar, ä l s k a r, att bo på hotell men här har jag inte varit tidigare.
Smart med egen incheckning.
Enkelt som fasen.
Dessvärre hade vi otur med att rummen inte var klara. Men, vi frågade i receptionen och de var bussiga och trollade fram två rum trots att vi var tidiga.
Innan vi åkte upp så gick vi in i hotellets restaurang för att äta lunch. Sweet Lord så god mat de hade!
En stund senare var jag på rummet. Galet sköna sängar.
… och även om vädret inte var särskilt bra så var utsikten desto bättre!

Hoppade in i duschen för att tvätta håret men upptäckte att mina schampoflaskor givetvis var kvar hemma. Suck.

Jäkla tur att man hade med sig smink och tandborste i alla fall
Några timmar senare mötte jag upp Jeanette i lobbyn och vi fick för oss att vi skulle ta en snygg selfie och skicka hem till nära och kära.
Gick ju så där bra i det gröna ljuset!
Sen tog vi en taxi till Jonsered, en kvart-tjugo minuter från hotellet.
Världen är så mycket mindre än vad man tror. Vi skulle på konstvernissage hos företaget One Cake.
Konsten var gjord av Kattis Palmnäs. Hon målar fantastiska tavlor och är en kompis till Jeanette. Jag träffade henne för första gången på Johannas Toftbys bokrelease här för leden. Otroligt karismatisk kvinna och jag föll för henne direkt.
Det visade sig att Kattis lärde känna Lizette för nåt år eller två sedan. Lizette är en välkänd stylist som jag lär känna för flera år sedan genom Magdalena Graaf. Har träffat henne många gånger och tycker väldig mycket om henne.

Lizettes son Sebastian är glutenintolerant och för några år sedan kom han och Lizette på att de skulle göra en glutentårta.

Typ en sån där man hittar i frysdisken. Det fanns nämligen ingen glutenfri. Sagt och gjort. Det hyrde en rucklig gammal fabrikslokal som såg ut som fan. De renoverade för hand och gjorde precis allt själva.
Började producera tårtor med två olika smaker: choklad och apelsin och det visar sig att dessa är vansinnigt goda. Mycket tack vara ingredienser av hög kvalitet. Bl a svindyr belgisk choklad. De skriver ett kontrakt med ett företag som ska sälja och distribuera deras tårtor. Samma företag blåser dom från himlen och tillbaka nu i våras. Ett sätt de satt i system och som fått andra att gå omkull, för att då, snabbt som attan, köpa upp konkursboet och driva vidare i egen regi. Alla, ALLA vet vilket företag det här är men jag är osäker på om jag får fotboja om jag hänger ut dom, hehe!
I våras kom de med den nya smaken hallon. SÅ god!
Lizette och Kattis bestämmer sig för att slå två flugor i en smäll: vernissage i One Cake- fabrikens lokaler. Vad är oddsen för att deras vägar korsas och jag och Jeanette känner en av dom vardera?!
Superkul att träffa gamla trogna läsare också: det här är Nette. Hon har läst mig i många år och råkar dessutom vara syster till Lizette. Hade ingen aning om det så jag blev jätteglad!
Lizette presenterade mig och Jeanette för hennes bästa kompis Petra, också konstnär.
Och så hade vi konsten då. My God så fina tavlor hon gör Kattis!
Hon gör även glasunderlägg. Och konst på textilier.
Kolla den här fina mattan som jag står på!
Den här roliga tavlan mötte oss i entrén och först upptäckte jag inte de specifika detaljerna i den …
… förrän jag gick nära. Kolla hur hon har gjort hål i duken och stuckit in penslar!
Hon målar på allt hon kommer över!
Några av dessa bilder lade jag upp på Instagram igår men jag tycker att de är så fina så jag visar er läsare här inne också!
Vi hade en supertrevlig kväll.
Jag är inge större djurvän, förutom när det kommer till Nisse. Alltså, jag är mer intresserad av människor än djur men VARJE gång jag går in på Kattis hemsida eller Instagram så fastnar jag vid den här zebran. Det är något med den som lockar mig. (HÄR hittar ni hennes tavlor.)

Lizettes syster skjutsade mig och Jeanette tillbaka till hotellet. Vi åt en god middag där sen gick jag och lade mig medan Jeanette hängde med några ambulansförare under natten.

Jag var inte jättesmart som tryckte i mig en sömntablett för jag vaknade 09.40 igår. Den paniken. Tåget hem skulle gå 11.00 och innan dess hade jag lite skrivjobb, plus äta frukost. Plus duscha. Eh, hann inte med ett skit. På med kläderna, järnet ner till lobbyn, missade frukosten. Skulle ta en taxi från hotellet till centralstationen men receptionisten sa att det var jättenära. ”Gå bara längs kanalen, sen har du Nordstan, sen är du framme.”

Jag gick och gick och gick åt helvete fel. Stressen över att missa tåget hem gjorde att jag var galet nära en hjärtinfarkt. Tar upp kart-fan i mobilen och hittar till slut. Kollar i SJ-appen och fattar ingenting. Tåget skulle gå 12.00. Stod det.

Eftersom vernissagen var i Jonsered så hade jag bokat tågbiljett till och från Jonsered. Alltså skulle man byta i Göteborg för vidare färd hem till Sthlm. Men jag bodde ju i Göteborg och således hade jag aldrig behövt boka tåg till Jonsered. Jeanette dök upp strax innan avgång och undrade om jag var dum i huvudet på riktigt. ”Asså, du är fan inte klok, jag orkar inte!”

Well, geografi har aldrig varit min starkaste gren.

Ägnade tågresan åt serien The Newsroom på HBO.
Har ni tänkt på en sak? Varför är amerikanska sjukhussängar så mycket snyggare/skönare än våra svenska skröpelsängar?

Viktig fråga så här en lördagsmorgon. Under tiden ni funderar på det så är jag på väg till Uppsala. Danstävling och talibanen tävlar i hiphop. Jag är lagledare för vår dansskola, Kindahls. Vi har 130 elever som ska tävla idag och många av dom tävlar för första gången och kommer vara supernervösa.

Själv kommer jag vara stendöd ikväll när jag kommer hem!

1. Lotta skriver:

Fastnar du för Zebran, när hon har en tavla med ditt frikort?? Enda sättet att få in Henke i sovrummet, är väl att ha honom upphängd upp väggen 😂

1. HAHAHAHAHAHA, det där var fan det roligaste på hela den här månaden!

… kan dock bli jobbig stämning i vårt sovrum om Henke hänger där!

2. Ulrika skriver:

Vår gosse får alltid en sådan liknande säng här i Gbg. Madrassen kan ställas in så trycket ändras, likt en styrd vattensäng. Kan även väga honom i den, så smart!
    Välkommen tillbaka till Sveriges framsida förhoppningsvis inom kort! Kanske du och J.T kan anordna en bloggträff här? JAA!

3. Sandra skriver:

Sådana sängar finns men är inte så vanliga på ”gamla” avdelningar. Nya avdelningar har oftast nya sängar. De bästa jag sett finns vla på CIVA på akademiska i Uppsala.

4. Ewa skriver:

Sådana sängar finns även på sjukhuset jag jobbar på. Så de finns i Sverige också.

5. Anne R skriver:

Exakt de där sängarna finns på Ackis. I alla fall på några avdelningar.