Det här med reklam i bloggar

Tidigare i veckan fick jag ett mail från en long time reader som sa att hon var trött på att jag har så mycket reklam här i bloggen. Jag respekterar givetvis allas åsikter (för det finns alltid fler bakom samma åsikt) men jag måste ändå förklara lite.

Jag lever på min blogg. Jag lever på de intäkter som kommer från de affiliates som jag jobbar med plus det ni läsare handlar av mig i min webbshop. Man kan ju tycka vad man vill om huruvida en blogg är ett riktigt jobb eller inte men just nu är det det för mig. Jag har skrivit i hela mitt liv så varför inte tjäna pengar på det.

I 13 år har jag bloggat. Hyfsat länge. Under många år körde jag tre inlägg om dagen men när det här med min äldsta dotter uppdagades för fem år sedan gick luften ur mig totalt. Det första två åren efter det var ett jefla helvete eftersom det förelåg en förundersökning och jag fick inte lov av förundersökningsledaren att skriva något. Man kan säga att det var två års krystande i bloggen, tills jag fick gå ut med vad det var som jag mådde skit över. För det berättade jag på en gång, att något hänt i mitt liv som jag just då inte kunde prata om. Det finns helt klart en del inlägg under dessa år som jag ångrat men satan i gatan så dåligt jag mådde. Allt fokus låg (ligger) på min äldsta dotter. Sjukt svårt att koncentrera sig på saker och ting mellan varven. Min stubin var inte kort, den var obefintlig och en del människor kom i kläm.

Nu är det bättre även om jag har en överklagan av min dom att ”se fram emot”. För min del skiter jag fullkomligt i om Hovrätten dömer mig till fysiskt fängelse. Jag kommer aldrig, ALDRIG, att sluta att skriva om de våldtäkter som hon blev utsatt för under alla år. Jag kommer ALDRIG att låta det här med pedofili fortsätta att vara så stigmatiserat som det är.

Många av mina läsare har varit med mig sedan dag ett, helt otroligt. Andra har kommit och gått. Så klart. Fram till den här skiten uppdagades för fem år sedan så var jag ganska rolig och jag trodde att jag på sikt skulle kunna hitta tillbaka men det går inte. Det finns alltid folk som pratar skit om en och jag börjar lära mig att inte bry mig. Det går sakta men säkert framåt. Har aldrig någonsin utgett mig för att vara förmer än andra men jag vet att jag är snäll som fasen och att jag är en lojal vän. Tills någon slår mig. Metaforiskt.

Ähum, sorry, känner att jag eldar upp mig här. Tillbaka till vad jag vill säga.

Varje år går jag in och kollar min reklamstatistik. Roade mig med det härom dagen och det är även lätt för er att  kolla. Bara trycka på ”Kategorier” här uppe nånstans.

Fram till och med oktober så har jag skrivit 638 inlägg. Av dessa är 117 st markerade med reklam/samarbete. Det är ganska exakt 15,4 procent.

I’m sorry men enligt Bonnier/Tailsweep så är det en väldigt låg procent.

Never the less respekterar jag de som tycker att det är mycket. Ibland blir det lite snett: jag måste, pga kontrakt, ha kanske tre, eller rent av fyra, reklaminlägg på en vecka och då känns det ju så klart mycket. Försöker styra det där men det händer att det skiter sig.

Jag säger konsekvent nej till mycket. Går på magkänsla oftast. T ex jäkligt glad över att jag inte hängde med i den där Flawless-skandalen. Rakapparaten som bara var en bluff. Eller ett par hörlurar jag aldrig hört talas om … som visade sig vara en bluff. Alla vill tjäna pengar och ibland svider det som tusan men jag tror på att det lönar sig i längden att vara selektiv. Jag tuffar på med mina kläd-smink-och hudvårdsgrejer och ibland nåt annat. Det är ju tämligen enkelt att scrolla förbi.

Jaha, det var lite om hur reklamen funkar här inne … och hur den kommer fortsätta att vara ett nödvändigt ont.

 

  1. Jag är inte heller emot reklam här inne rent generellt men något jag inte klarar av är samarbeten med klädföretag. Jag får nästan hicka så fort de kommer upp. Speciellt Ellos och kidsbrandstore. Eftersom det är så många influenser som gör reklam för dessa blir det inte trovärdigt. Även om det är det från dig, så känns det inte som det.
    Jag har lättare för att ta det om man beställt hem kläder för att visa istället för bildkollage från hemsidan. Men gillar verkligen inte koncepte av att man raddar upp sina favoriter (som man ändå inte har eller tänkt köpa) och uppmanar till köphysteri.
    Många gånger upplever jag att rabattkoden man får inte är unik, utan den får man ändå på mailen och på sms
    Som sagt, älskar att läsa din blogg Mona och jag tycker det är helt ok med det mesta av reklamen. Gillar man det inte får man skrolla. Puss!

    1. I hear you men så här är det … för mig: jag kan inte beställa hem allt jag gör reklam för och gör jag bara reklam för just den toppen/tröjan så säljer det mycket sämre än om jag lägger upp fler alternativ. Plus att det också är så i många fall att om jag lägger upp en brun tröja så tycker nån inte att den är särskilt snygg, men lägger jag även upp samma tröja i en annan färg så tänker personen: ”oj, d e n var snygg!” Jag lägger b a r a upp sånt jag själv tycker är snyggt. För övrigt vill jag tro att jag är den som var först och har hållit på längst med reklam för Ellos. Det är först på senare år som de har börjat jobba med influencers…

  2. Reklamen störs jag inte av, men har en fråga angående vad jag gissar är en inställning på din/Tailsweeps sida: jag läser bloggar via feedly.com och av någon anledning så kan jag inte läsa hela blogginlägg av dig där; bara de första fyra raderna är synliga. Så är inte fallet med andra bloggar (Underbara Clara, HOFP, Att vara någons fru för att nämna några) – där kommer hela inlägget upp. Vet du varför det är så?

  3. Pia Pop skriver:

    Hej!

    Jag läser gärna din blogg och stör mig också på reklamen. Inte på den reklam du skriver själv om olika produkter, det gör mig inget. Det är tydligt när du skriver reklaminlägg och då upp till mig om jag vill läsa eller inte.

    Men bara i det här inlägget visas fem rutor med olika annonser från Tailsweep som inte har något med ditt inlägg att göra, inget med dina vanliga reklamprodukter heller. Dessa kan jag gott klara mig utan. Det blir emellanåt svårt att läsa dina blogginlägg då det dyker upp reklamrutor mitt i inläggen. Oftast väldigt orelevant reklam.

    Så ett önskemål från mig är att kapa ner på reklamrutorna från Tailsweep men kan också förstå om de sätter det som krav.

    Tack för en rolig och bra blogg.

    /Pia

    1. I know, jag stör mig också på den men alla bloggar som ligger på Bonnier/Tailsweep måste ha det…tyvärr. Har kommit på att det är mellan styckena som de dyker upp men om jag skriver ett inlägg utan styckeindelning så blir inlägget svinjobbigt att läsa. Hur jag än gör så blir det skit! Tack snälla du för att du ändå orkar läsa!

  4. A.L. skriver:

    Jag lämnade den här bloggen för länge sedan pga av reklamen. Vill inte. Har Ingen reklam tack på brevlådan och vill då inte bli matad av reklam när jag surfar. Så detta är bara ett tillfälligt besök.

    Du ska tydligt ange för läsaren att blogginlägget innehåller reklam och jag ser missar bara på detta mitt korta, tillfälliga besök. Det gäller spåtanten och de guldfärgade smyckena.

    Jag fortsätter besöka bra bloggar där bloggarna försörjer sig på annat än sina läsare.

    1. Darling, om jag betalar för mina produkter/tjänster så behöver jag inte alls reklammärka. Så länge det inte föregår ett samarbete så behöver jag inte det. Jag betalar för mer än vad du tror … Ibland kan det bara bra att läsa på lite innan man kritiserar!

  5. Annika skriver:

    Jag blir less på reklam – den är liksom överallt. En del saker blir så söndertjatade att jag tröttnar på dem innan jag hunnit köpa dem…Här hemma har jag ”ingen reklam” på brevlådan, så skönt! Å tvreklamen kan jag använda till att kissa, hänga tvätt, brygga kaffe mm. Om jag orkar upp ur soffan. I bloggar kan jag scrolla förbi den, precis som jag kan göra när det är otaliga bilder i ett inlägg även om det inte är reklam. Jag gillar när bloggreklamen inte är så ”proffsig – känns inte trovärdigt när någon bara ”äääälskaaar” en klocka, en kräm eller vad som. Nån blogg har jag slutat följa när reklamen nästan tagit överhanden.

    1. … och så har du skitdålig smak när det kommer till stövlar. D e t är nog den viktigaste infon!

      1. Annika skriver:

        Eller så är det du…🙂

      1. Annika skriver:

        Å f ö så kan jag leva med det mesta av din reklam – scrollar om jag vill. Reklamen för dina egna produkter märker du ju ut bättre än många andra gör. Bra där. Å om du inte gjort reklam för dina egna produkter så vete f-n om jag köpt ponchosarna (heter det så?) bara genom att gå in på hemsidan.
        Reklam som är alltför tillrättalagd är tråkig, liksom de som ”ääääälskaaar” en sorts produkt ena dagen och en liknande nästa vecka…utan att förmodligen ha provat nån av dom.

      1. Annika skriver:

        Eller du…🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..