SAS Kundservice … eller inte

Mina föräldrar flög ner hit för några dagar sen. Dock kom inte den ena resväskan med utan blev kvar på Arlanda. 

IMG_1939
Givetvis letar man sig fram till SAS’s ”missing bag”-disk … men där möts man av en skylt.
Skärmavbild 2019-07-09 kl. 10.35.01
Väl i huset går man in på hemsidan, fyller i alla uppgifter …. korrekt …. för att femtioelva gånger mötas av ovan felmeddelande i rött.

Ringer SAS i Stockholm, pratar med trevlig person … som kopplar en vidare till bagageavdelningen. Där ska man knappa in en massa och när det är klart kommer ett en röst som ber en betygsätta hela samtalet.

???

Vi ringer SAS igen, pratar med annan trevlig, som ger oss direktnumret till bagageavdelningen. Kopplas där bort 78 gånger så jag tröttnar och går in på SAS’s hemsida för att chatta.

Skärmavbild 2019-07-09 kl. 10.49.59
Jag brukar vara väldigt trevlig men jävlar som det brann i peruken. Det var bara att åka till flygplatsen, där det är galet svårt att parkera, vidare in i ankomsthallen vid bagagebanden … bara för att mötas av megakön av folk som inte fått sitt bagage. Insåg snabbt att den middag vi var på väg till skulle bli kraftigt försenad.

Står i kön i en minut när jag ser mig omkring. Upptäcker en kvinna bakom en helt annan lucka och jag går dit. Den saknade väskan är mycket speciell så när jag kommer fram till luckan ser jag den direkt på golvet. Fattar ingenting. Vi förklarar situationen för kvinnan och h o n blir upprörd över att vi mötts av en skylt kvällen innan. Hon jobbade inte för SAS och frågar: ”So, is it sure nobody was there?!” Japp, det var väldigt sure … svarade vi. Hon blev märkbart irriterad och lämnade ut vår väska. Jag förstår snabbt att hon är nån sorts chef och att nån lär få skit.

Hur kommer det sig att VI som kunder ska göra hela jobbet? Vad hände med servicen att den felande länken kör ut väskan?

Så, nu har jag gnällt färdig.

Hejdå

 

PS, Don’t you worry about the name. Man har sällan sina egna namn i en chattsupport.

  1. Paola skriver:

    Många chattar är inte människor, utan datorer. Så förmodligen fick du bara standardsvar och när du frågar vidare så blir det tilt. Dock verkar det konstigt att det är felstavningar och dylikt, det borde det inte vara om det är inskrivna standardsvar….

  2. Jag bor i Norge och har många gæster som kommer inflygande med sas, nu har førseningar, instællda flyg och værdeløs service gått till den milda grad att jag skulle vilja jæmføra dem med SJ. These days rekommenderar jag alla att flyga med Norwegian!
    Så tråkigt att inte få med sig bagaget på semestern!

  3. KarinC skriver:

    Hej alla!
    Blir uppriktigt ledsen att läsa hur detta har skötts från SAS sida denna gång….har själv jobbat i bolaget i många herrans år innan jag bytte till annat jobb…t o m arbetat på SAS ankomstservice med bort-tappat bagage… på min tid var det en enorm stolthet i att ge första klassens service till alla kunder..kämpa för att kunderna skulle bli nöjda och vara trevlig PÅ RIKTIGT.. …det var i stort sett allas tankar då..vad har hänt nu..? Vet att det mesta har datoriserats där och det är bra med teknik men ännu bättre med en människa när man ska rätta till tokigheter som uppstått under resan…beklagar att du / ni fått uppleva detta! SAS ÄR ett bra bolag! Jag må vara partisk i frågan men jag reser alltid med SAS…🤗

    1. Tack Karin, jag håller med: SAS har alltid varit ”kronjuvelen” men jag gissar att den ekonomiska konkurrensen blivit för stor.

  4. Karin skriver:

    Tänk på att det är det värsta jobbet du kan ha på en flygplats och säkert många extrajobbare. Du blir utskälld av alla för saker du inte har orsakat och ofta inte kan åtgärda så snabbt som kunden vill.,

    1. Fast, det ska m y c k e t till för att jag ska bli direkt otrevlig mot någon. Mycket. Och aldrig mot någon vars fel det inte är…

  5. Jag flög en del i jobbet förut, och alltid SAS. En gång var de fullbokade, så jag provade Norwegian istället för och har inte flugit SAS sedan dess. Otroligt vilken skillnad i smidighet, snabbhet och inte minst service. Flygen är nyare, allt är på appen, flygvärdinnorna är trevligare och Norwegian flyger ganska ofta in tiden så du landar tidigare än beräknat! Älskar’t!
    Har till och med flugit till USA på semester med dem, aldrig en enda borttappad väska. Föredrar service framför pris, men Norwegian är också alltid billigare än SAS.

Lämna ett svar till Angelica Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..