Kära ägare av ICA Esplanad i Sundsvall

download
Om ni nu har personal som väljer att anklaga någon för snatteri så vore det kanske bra om man anammade en lite annorlunda approach än den er personal verkar ha.

Ett stycke nybliven mamma besöker sin hemstad för att visa upp bebis för släkt och vänner. Är ute på långpromenad och släcker törsten med en Cola Zero … som ställs i barnvagnens drickahållare. Ett stycke nybliven mamma går in på ICA för att handla … som hon så ofta gör vid besök i hemstaden. En personal kommer fram och anklagar henne bryskt för att ha stulit den nu uppdruckna flaskan. Den nyblivna mamman blir jättechockad och förklarar att den hade hon med sig in.

Men den oerhört not trevliga personalen hävdar motsatsen och påstår att hon tagit den i butiken och gått omkring och druckit upp den under tiden. För att slippa betala.

Den nyblivna mamman börjar nu vakna till liv under alla nyss-fött-barn-hormoner och inser att personen i fråga inte skämtar. Hon toknekar och skäms ihjäl inför de människor som står omkring och lyssnar.

Den inte så trevliga personalen kräver då att hon ska ta fram kvittot för att bevisa att hon köpt den. Varifrån det än må vara.

Den nyblivna mamman har så klart inget kvitto eftersom Cola Zeron plockats ur kylskåpet i det gamla föräldrahemmet och var inhandlad för länge sen.

  1. Om man nu har för avsikt att anklaga någon för snatteri och vara sig väldigt säker: be då vederbörande att komma in på kontoret, eller bakom kulisserna nånstans. Det KAN ju faktiskt vara så att man har fel.
  2. Om man nu har för avsikt att anklaga någon för snatteri så är det väl aningen bättre om man har en annan approach; ”Ursäkta mig, har du köpt den här?” och kanske: ”Vill bara säga att det nog är bäst att du slänger den, om den här tom, eller säger till när du kommer in i affären att du har med dig den in”.  I stället för att bete sig som hon faktiskt hade snott en 60 tums tv och gömt i barnvagnen.

Han ger sig till slut och hon går ut därifrån.

… för att aldrig mer sätta sin fot där. Härligt när hon berättar för alla sina vänner och bekanta de närmaste dagarna.

Hur man blir av med ett gäng kunder på fem röda.

  1. Norpan skriver:

    Usch vilken förnedring, har råkat ut för samma sak när jag gick i gymnasiet.
    Gick in på en Åhléns butik med ryggsäck och på vägen ut så börjar det tjuta.
    Eftersom jag visste att jag inte tagit något, så provade jag att gå ut igen, men med samma resultat.
    En personal kommer och tittar strängt på mig och säger ”Nu ska vi se vad du har i väskan”.
    Inför nyfikna åskådare, fick jag mitt på golvet ta ut gymnastik kläder. Det var då jag såg vad som orsakade larmet, en cd-skiva som jag lånat av en vän. Som tur var, så var den vännen med mig just då och kunde intyga att den inte var stulen.
    Men bemötandet och förnedringen glömmer jag aldrig. Blir fortfarande nervös när jag ska gå ut ur affärer 😬

  2. Sandra skriver:

    Jag vet inte vad jag ska skriva men vill ändå skriva något.

    Det känns lite orättvist att hänga ut en hel butik med tanke på vad EN anställd har gjort.
    Som egen företagare som både du och jag är vet vi också hur snabbt en missnöjd kund kan få spridning på sina kommentarer.
    Jag känner inte till ägaren på Ica Esplanad, jag handlar inte där.
    Bor dock i Sundsvall.
    Man kan tyvärr inte kontrollera precis allt ens anställda gör och säger.
    Det kan ju mycket väl hända att ägaren inte alls står för vad den anställda har gjort och att hänga ut butiken så här tycker jag känns lite uselt.
    Det är min åsikt och jag vet att vi inte tycker lika och det behöver vi inte heller göra.
    Det känns bara tråkigt om ägaren är en person som har jobbat hårt och slitit för sitt rykte och sen ska få ska få detta på sig.

    Och till alla som blir upprörd över min kommentar kan jag meddela att jag tycker väldigt bra om Mona och hennes blogg, har hängt här i många år.
    Stöttar ofta i alla swishinsamlingar och handlar från hennes hemsida.

    1. Åh, jag håller verkligen med dig. I grund och botten. Men så tänker jag lite på Sverker Olofsson/Plus och hans nationella uthängningar av företag under alla år, och tänker att det inte är hela världen. Har också haft missnöjda kunder men är svinnoga med att vara trevlig i mitt bemötande. Alla gånger utom en enda gång.

      Jag gick in på Google och noterade fler missnöjda kunder till butiken så jag tänker att dom kanske måste instruera personalen lite bättre. Självklart kan en tjuv se ut som vem som helst och bete sig märkligt, men fortfarande: det extremt kränkande bemötandet hon fick. =(

  3. Jag tycker faktiskt inte butiken gör fel..
    Jag kan tänka mig att många gör just så, äter/dricker i butiken och säger att de hade med det in.
    Inte sagt att tjejen du beskriver gjort det men hur ska butiken veta det.

    Jag säger alltid till i kassan och visar upp innan jag går in för att slippa bli misstänkliggjord. Hade varit så jäkla pinsamt..

    1. Jag håller med dig i allt, utom att de faktiskt gjorde fel; bemötandet. Han var extremt otrevlig. Inför andra kunder dessutom. Min vän är den tysta, väluppfostrade typen så hon var kolugn utåt. Själv hade jag gått bananas.

  4. Anne R skriver:

    Det är lite otydligt om personalen kom fram inne i butiken eller efter kassan. Det kunde ju varit så att mamman tar en burk I butiken, dricker den inne i butiken, och sedan ber kassörskan blippa den tomma burken. Jag har tvingat min man dricka juice som var obetald på Coop för han fick sockerfall. Som vi sedan betalade förstås i kassan.
    I det här fallet har personalen agerar fel på så många vis.

    1. Hon stod i en sån där självscanningskassa och var precis klar när han kom fram. Det var fullt med kunder runtomkring…

  5. Hanna skriver:

    Kanske borde du lägga upp detta på deras fb-sida?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..