Taxi – fast bättre än så

Ett samarbete med BOLT

Jag åker inte jätteofta taxi eftersom jag tycker att det är snordyrt. När vi var i London i december så åkte jag Uber för första gången och tyckte att det var smidigt. Fick senare höra av en svensk Uber-chaufför, som jag träffade annat sammanhang, att deras villkor inte är jättebra så då bestämde jag mig för att aldrig mer åka med dom.

För några veckor sedan träffade jag på en branschkollega som berättade att Uber fått en konkurrent på den svenska marknaden; Bolt. En ung  student i Estland startade det och företaget finns nu world wide och lanserades i Sverige nu i april. Deras chaufförer har högre ersättning plus att de har kampanjer och många bra erbjudanden för oss kunder.

Jag har passat på att åka en del med Bolt och senast nu i Paris och det var sjukt enkelt. 

IMG_8168
IMG_8202
Älskar för övrigt att man kopplar sitt bankkort till appen, så dras resorna per automatik. Du hoppar bara in …. och ut! Plus att du alltid vet vad resan kostar INNAN du bokar.

Alltså, det här är så galet, GALET, bra och nu kan jag erbjuda mina läsare i Stockholm bra rabatt (förlåt resten av landet, men Bolt kommer till er, så småningom) eftersom jag blivit en av deras ambassadörer.

Ladda ner Bolt-appen och använd koden MONAS så får du 200 kr rabatt på första resan!

Berätta gärna för mig sen om vad ni tycker.

  1. Fast vad är skillnaden mot Uber? Förutom att en person säger att de har dåliga villkor? Ser väldigt likt ut annars.

    1. Förarna h a r sämre villkor. Har en bekant som gått över till Bolt. Det var så jag hörde om dom allra första gången.

  2. Mycket underligt. Åker mycket Uber o precis varenda förare jag snackat med hyllar Uber! Majoriteten har kört vanl taxin tidigare o de säger alla att Uber är toppen på alla sätt o de skulle inte gå tillbaka till vanlig taxi …

    1. Det beror mest troligt på att Bolt endast funnits i några veckor! De har konkurrerat ut Uber helt i Afrika, av alla ställen!(Hej du, long time no hear!)

      1. Det är rätt komplicerat det där. Ingen av taxiapparna är ett taxibolag i den bemärkelsen att de anställer chaufförerna – chaufförerna har alltså ingen lön (och därmed ingen tjänstepension, semesterersättning etc) utan apparna är en tjänst de ansluter sig till som egenföretagare – villkoren de får är således lägre eller högre avgifter för att få kunder förmedlade via appen. Taxijakt har jag hört har låga förmedlingavgifter per körning dvs chauffören får behålla mer av resans pris när den är avslutad. Avgiften går till att tillhandahålla en tjänst som fungerar utan driftstopp, där mjukvaran hänger med i den tekniska utvecklingen och är kompatibel med teknologin som chaufförerna använder m.m. som marknadsförs på ett sätt som genererar mer order till bl.a. anslutna chaufförer. Och givetvis vinst till bolaget som driver tjänsten, de är inte heller röda korset.

        Nu råkar det ofta (kanske inte alltid, vet faktiskt inte) vara så att ”vanliga” taxibolag inte heller anställer sina chaufförer utan har dem uppkopplade mot en taxicentral som egenföretagare, i så fall får de inte heller någon tjänstepension etc, eller ja, det kan de ju, om de plockar ut lön från sin enskilda firma och därmed blir dubbelbeskattade (först bolagsskatt och sen inkomstskatt och soc. avgifter) för att ha tillgång till välfärden.

        För att göra det än mer komplicerat har vissa kommuner (ex. här i Malmö) krav på taxiapparna att de egenföretagarna som ansluter sig dem måste inneha taxikort för att få etablera sig på orten(vilket appföretagen inte är skyldiga att kontrollera ”egentligen”) så här i Malmö kör exvis alla Ubers chaufförer via Taxi Skåne ändå. En del är uppkopplade till vanlig taxicentral och flera appar samtidigt. En chaufför berättade t.ex. att han ofta ”kastar” körningar om en mer lönsam dyker upp i någon av apparna när han är påväg – detta är på sikt skadligt för såväl etablerade bolag som apparna (som är än mer beroende av att deras kunder får en bra service, annars lsutar de ju använda appen!) och leder därför till konkurrens om att erbjuda lägst avgift för att just deras lösning ska premieras.

        Slutligen – hur kan någon av de nya apparna erbjuda högre ersättning till sina chaufförer än Uber? Ptja, titta på gränssnitten, de är nästan alltid identiska. Någon (Uber) var först – la år på utveckling, testning, marknadsundersökning, marknadföring, anställde mängder med personal, supportavdelningar, jurister, you name it för att inte bara tillhandahålla en tjänst utan förmå marknaden att adoptera ett helt nytt sätt att åka på. Sen kommer någon något år senare, kopierar rätt av och kan således erbjuda samma sak till lägre kostnad, inte så konstigt egentligen. Där vänder jag mig ofta emot kritiken mot Uber. I mina ögon har de gjort något otroligt och är väl värda att tjäna bra på det. Ffa i London där t.e.x det lite ”lösare” konceptet Uber Pop har tillåtit dels studenter mm. köra väldigt fritt och därmed kunna finansiera sina bilar och samåkande att spara stora pengar på sina resor.
        Däremot har jag hört att Taxijakt har all verksamhet reg. i Sverige och därmed betalar svensk skatt på allt – om det är viktigt för en vid val av tjänsteleverantör är det bra att känna till. Som sagt, det är en stor gråzon hela grejen.

    1. … och det har Uber? Not. Och vem vet, Bolt har trots allt bara funnits i Sverige i några veckor. Till skillnad från Uber, som haft låååång tid på sig att ordna det. Om de velat. Just saying.

  3. Uber har rabatter lite då och då. Bolt har 200 i rabatt för alla vid första resan. Priserna ligger lika. Nya Bzzt taxi är fiffigt i stan, en trehjuling med tak om man är max 2 pers. Dom nyttjar jag ofta. Uber har taxikrav på förarnas körkort men det har inte Bolt vilket märks på chaffisarna, alltid sena och hittar inte.

  4. Jag väljer alltid Taxi Stockholm för det är vad jag har förstått det enda bolaget som har kollektivavtal och därmed ger sina chaufförer tjänstepension. Med andra ord deras anställda kommer du inte möta hos Vid din Sida.
    Jag tycker att det är jätteviktigt när jag kontrakterar någon både privat och yrkesmässigt att företaget är sjyst mot sina anställa och säkerställer pensionsinbetalningar. Det borde alla göra!

    1. I hear you … och håller med, men efter att ha lyssnat på en dokumentär om taxibranschen, däribland Taxi Stockholm, så är jag inte längre dom trogna..

  5. Eva, hur fel som helst! Kollektivavtal innebär inte att det tillämpas. Om du som förare inte inbringar pengar så det täcker alla kostnader står du på gatan direkt. Varför tror du att chaffisar på 75-80 år jobbar, även hos Taxi Stockholm? Pensionen räcker inte! Kräver du som anställd garantilön står du också på gatan. Du måste ha missat allt bråk om just avtalslönen – som bara finns i teorin samt bråk om att Taxi Stockholm ville stoppa alla över 70 år från att jobba hos dom – vilket inte går eftersom pensionen är för dålig. Min man körde för just Taxi Stockholm i ca 20 år, 6 dagar i veckan, 12 timmars pass. Hans pension är urkass, utan mig hade han stått i matkön hos Vid din sida! Snälla, ta reda på fakta! ALLA dessa bolag har fruktansvärda slavavtal som det inte pratas om, folk behöver ett jobb.

    1. Mm, det där vet jag också men orkade inte ta upp det. Det tråkiga är att en av våra gamla på VDS har just varit taxichaufför..så just hemlöshet kan drabba precis vem som helst. En av Wilmer Kaffebars stammisgäster gick från Taxi Stockholm (efter 27 år) till Uber och sen över till Bolt, som han tycker är bäst. So far.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..