Kameror på offentliga platser?

Vi måste prata lite om en sak och nu lägger vi inga värderingar i huruvida man kommer från andra länder eller inte. Åsikter om invandring får tas i andra forum. Okej?

Jag har länge tycker att man ska sätta upp kameror på offentliga platser och det är ju ett touchy subject men jag har alltid ansett att, har man inget att dölja så spelar väl inte det någon roll. Om man med kamerors hjälp kan lösa en massa kriminellt skit är väl det jättebra. Plus att kvinnor/tjejer kanske kan få känna sig någorlunda säkra.

I Malmö har man satt upp kameror på flera offentliga ställen och det har lett till betydligt mindre kriminalitet. Men, man har däremot fått ett nytt problem på halsen: kriminaliteten har flyttat in i livsmedelsbutiker (oftast) i form av att ungdomar, ja det är dom som styr i Malmö, går in till en liten livsmedelsaffär och hotar ägaren till livet om han inte låter gängen förvara sina smuggelcigaretter, vapen och droger där.

Detta är ett sätt för att undvika kamerorna på stadens gator och torg och därmed kan de sköta businessen utan insyn.

IMG_2967
Utöver att vara en lagerplats så tvingas även butiksinnehavarna att betala pengar till dessa ungdomar. Påhittade skulder eller för att undvika att få butiken sönderslagen.
IMG_2968
En annan variant är att de går rakt in i butiken och plockar åt sig de varor de vill ha … och sen går ut. Gör man inte som dessa snorungar säger så spränger dom butiken, eller ägarens hem.
IMG_2970
Goa killar.

Butiksägarna ger ofta upp och gör som dom säger av rädsla för hot mot familjen eller att butiken ska eldas upp.

På riktigt. Ska vi ha det så här? VARFÖR lägger man inte resurser på ett tidigt stadium … och då pratar jag förskola?

Jag måste vara hyfsat dum i huvudet för i min värld kan man stävja sånt här med att man börjar när dessa ungjävlar är små. Jag har flera kompisar som är förskollärare och lärare som med 100% kan tala om i fall ett barn kommer hamna snett längre fram.

Men nä, här låter vi dom hållas och polisen har i stort sett noll resurser.

Vad tycker ni, är jag ute och hojar?

  1. Nop, så har min mamma till förskolelärare också alltid sagt. Jag vet inte varför man inte tar och ger resurser på tidigt stadium, det kostar säkert men vad kostar det inte samhället sen när det har gått åt skogen?

  2. Jag skulle vilja ha kameror överallt på offentliga platser. Kliver jag utanför min dörr så är jag offentlig. Jag förstår inte snacket med personlig integritet. Den vill jag ha på dass och i omklädningsrum. Man har väl ingen personlig integritet när man är bland folk??? Jag har inget att dölja och vill göra rätt för mig. Kan en kamera stävja våld och stöld så är den guld värd. Vad det gäller gängkriminalitet så är det ett aber utan dess like. Socialtjänst, polis och politiker behöver sitta ner och ta del av varandras kunskap. Samarbeta och lägga upp en plan. Det går inte att slåss i var sitt hörn med ett problem som gått överstyr och drabbar enskilt oskyldiga individer som får plikta med liv och lem. Att fånga upp de vilsna barnen när de är små. Att se ungdomar när de går vilse. Att ge mamman och pappan ett jobb så se får och kan och orkar ge kärlek till sina små. Jag tror mycket börjar hos familjerna. Trasiga hem, trasiga barn. Det handlar inte om vit eller svart. Det handlar inte om nyanländ eller inte. Det handlar om ett drägligt liv och kärlek och omtanke för din nästa. Det får man bara om man växer upp i vettiga miljöer med föräldrar som har egenvärde och ork att leda sina barn rätt. Alla behövs. Och vi måste hjälpas åt. Men som det är nu så har det gått för långt för länge och polis, sosialtjänst och politiker måste ta första steget. Sen går jag gärna ut och hjälper till och gör gatorna säkra och är morsa på stan. Men man måste ha ett rättssamhälle som fungerar i ryggen. Annars riskerar vi alla våra liv. ❤️

  3. Absolut inte ute och hojjar och jag tror precis som du att man måste lägga stora resurser på att förhindra att vissa ungdomar ”väljer” kriminalitet före skola och utbildning.
    Innan det blir storm i kommentarsfältet så vill jag förtydliga att det självklart inte bara är ungdomar med utländsk härkomst som begår kriminella handlingar MEN ett problem (bland många) är bland annat den gruppen
    Och vad det beror på vet jag ju såklart inte till hundra procent men jag är övertygad om att om den gruppen fått tillgång till bra vuxna förebilder,extra undervisning i skolan där de gavs samma förutsättningar som svenskfödda att ta till sig undervisningen ,bli studiemotiverade slippa dålig självkänsla lyckas på prov istället för att misslyckas på grund av att många inte har sk baskunskaper.
    Lätt då att tycka att ”snabba cash” lockar mer än att gå på universitetet.
    Polisen borde få mer befogenheter och självklart mer resurser till att ”rasera” de gäng som rekryterar nya medlemmar.
    Skolan måste få mer resurser för att stötta och hjälpa elever med diagnoser,barn och ungdomar som kommer från krig och elände med tex PTSD.
    Skolan måste också få tillbaka den auktoritet som den en gång hade,tydliga enkla regler som får en konsekvens om man bryter mot dem.
    För ett tag sedan hämtade jag barnbarnen på skolan,passerade ett gäng 7-8 åringar som tilltalade varandra med ett språk som hade fått en hamnsjåare att rodna!
    Föräldramedverkan och elevinflytande i all ära men i skolan bör rektorn och lärarna vara chefer,och också ha den power som behövs för att det ska vara en bra arbetsplats för alla.
    Så mer resurser till skola/förskola polis och omsorgspersonal jag tror att de flesta kan ändra sig och komma ur ett dåligt beteende men då måste det finnas möjligheter till att göra det
    Dags för Sveriges politiker och de som bestämmer att dra upp huvudet ur sanden och skruva på det.
    Sitt inte vid era skrivbord och titta på statistik och diverse meningslösa utredningar som kostat miljarders,lägg resurser på rätt saker,och framförallt sluta tro att skola vård och omsorg ska vara en vinstmaskin,sluta dra in ,avveckla och ta bort
    Dags att bygga upp ,inte rasera.

  4. Absolut, måste det börja när dem är små. Polisen hade önskat att skolan hade börjat att anmäla mer i tidig ålder så att dem kan börja punktmarkera. Men skolan/dagis kör ofta med att dem är ju bara ”barn”. Sen måste föräldrar börja ta med mer ansvar och inse verkligheten och samarbeta mer med skolan. Att barnen oxå får konsekvenser 👋🏻

    1. Här skiljer vår verklighet åt, ja det är bara barn men finns oro anmäler vi till socialtjänsten. Noll tolerans för all våld i förskolan har vi. Att jobba m anknytning, meningsskapande o relationsskapande så de små liven får en inre trygghet så de inte behöver välja fel stig.

  5. Har en vän som är handlare i en förort till Stockholm. Självklart är det både svenska och utländska ungdomar som skapar problem, men det är stor skillnad. Att blunda för det är bara naivt.

      1. Men Mona,allvar,på riktigt,trodde du det bara var här nere i Malmö. Man kan ju inte annat än virra på huvudet tyvärr åt er människor som verkligen tror att ni lever i ett tryggt land fortfarande. Såna problem finns i HELA Sverige där vissa människor bor. Och inte fan lär det bli bättre var så säkra. Och för alla naiva räcker det ju att kolla Efterlyst,Stockholmspolisen,Södertäljepolisen b.la så kanske ni inser vidden av problemen här i Sverige. Jag som bor mitt i Sveriges lilla Chicago och har ett jobb där jag arbetar med b.la kriminella kan ju säga att 99,9% INTE Är svenskar så då är man ju fri att göra sin egen tolkning. Mvh

        1. Grejen är den att jag på allvar har trott att det i stort sett bara är hos er. Alltså att det är så pass utbrett eftersom Malmö ändå är relativt litet. Här uppe hör vi inte så mycket om det och det blev ju inte bättre av att TV4 tog upp det igår, just om Malmö. Har kollat på Södertäljepolisen idag, brukar inte det, och man blir ju fan mörkrädd. Förresten, jag ändrar mig: kom just på att jag har kompisar i Södertälje som säger att det är ett jävla rövhål när det kommer till utpressning i butiker och restauranger. Hade totalt glömt det!

        2. Håller helt med, folk som bor i lite bättre områden och tjänar lite mer pengar har NOLL KOLL på hur stora problemen är i Sverige. Vissa städer är värre än andra tyvärr. Integrationen i vårt land har varit för dålig från början och det skapar problem i längden. Det är inte invandrarnas fel utan våra kära folkvalda politikers fel. Och då pratar vi tjugo år bakåt i tiden när den stora invandringen började. Och politiker rör sig och bor inte i de områden som är värst drabbade så då kan de fortsätta säga att vi har ett tryggt land. Välkommen till verkligheten tack….

  6. Åh, gud, jag blir så arg att jag kokar, jävla snorungar! Fy vad jag är glad att jag inte bor i södra Sverige med alla dessa problem..

  7. Självklart måste insatser till redan när barnen är små!

    Skola och omsorg skulle ha mycket mer att säga till om och t om samarbeta med socialen/polisen för att fånga upp dessa barn tidigt. Komplex fråga dock, då jag antar att väldigt få lärare vill agera som polisens förlängda arm, mer än vad de redan gör i dagsläget – att ytterligare en uppgift läggs på deras idag redan rätt tunga arbetsbörda, då att vara lärare idag inte enbart består av lära ut kunskap. Ev svårt också att bygga upp en bra relation lärare – föräldrar om familjen redan befinner sig i denna kriminella miljö, med risk för att barnet kan komma att utebli helt från skolan då lärare riskerar uppfattas som angivare.

    Tyvärr kommer attityden ofta hemifrån och hur man i praktiken skulle genomföra en tillskärpning på om området på ett bra och genomförbart sätt vete 17 – Hur lätt ska samhället kunna gå in och ta ifrån vårdnadshavare sina barn t ex? Och blir ett omhändertaget barn automatiskt ett ”bra” barn, eller kommer det få aggressioner mot samhället som ändå i slutänden slår tillbaka i form av kriminalitet?

    Vet själv skolpersonal (i Sthlm, men kan säkert vara så även på andra ställen) som haft 7-8-åringar som sagt att deras framtidsvision/ drömyrke är att sitta i fängelse! Svårt för en annan att leva sig in i, men för dem är det den verkligheten de lever i. Med en förälder eller nära släkting som är fängelsekund och som kommer ut ibland och då lever och agerar som kung med mycket pengar att strö omkring sig ett tag innan det är dags för ytterligare en vända..

    För oss vanliga Svenssons, som lever i en mer eller mindre skyddad verkstad, låter det däremot helt horribelt, att kriminella är några man ser upp till.

    Kanske är en skolform, mer lik den Engelska något att införas för att skärpa upp det hela trots allt? Inför man skoluniform och att skolpersonal måste ”Nias” och ”Siras” vid tilltal etc, kanske man kommer en bit på vägen.. med följden att de som bryter mot skolans regler blir överslussade till sociala -och i slutänden polisiära insatser. För ja, jag utgår ifrån att de med ett kriminellt beteende skulle ha svårt att klara en auktoritär skola och därför utmärka sig redan där. Men är det ett samhälle vi vill ha?

  8. Bor i ett rätt ruffigt område i Malmö men har aldrig upplevt det där. Känner mig inte heller trygg för kamerorna, skulle helst se att de försvann, tycker mer det är obehagligt. Önskar det fanns platser ungdomar får vara på, ungdomsgårdar typ.

  9. Jobbar i en gymnasieskola ganska när Södertälje. Ville bara berätta hur min vardagsverklighet ser ut. Vi har många elever från Södertälje och lika många elever från småstäder och landsbygden utanför strax Södertälje. I Södertälje bor väldigt många kristna syrianer, av den anledningen är också 90% av våra Södertälje-elever kristna syrianer. Från landsbygden och småstäderna runtomkring har vi många med svenskt och finskt ursprung. Sedan har vi en liten del nyanlända från Eritrea och Afghanistan. Och en liten grupp från Syd-Amerika, Thailand, Väst-Afrika mm. Varför rabblar jag upp detta? Jo, för jag vill berätta att alla har sina olika svårigheter och problem. Vår skola tar emot i princip alla elever som söker, och de flesta kommer från socioekonomisk svaga områden. Det är alltså elever som befinner sig i riskzonen, en del har redan hamnat i svårigheter. Deras gemensamma nämnare är utanförskap, inga bra förebilder och på olika sätt trasiga familjer. De syrianska eleverna lever ofta i en slags hederskultur där det är svårt att ta steget ut från familjekonstellationen. Att gifta sig med någon utanför den egna kretsen är ofta otänkbart, kyrkan är stark och alla känner alla, håller koll på alla. De här eleverna lever i en konstant kulturkrock och det påverkar dem mycket. De svenska och finska eleverna kommer ofta från hem med bara en förälder, missbruk, våld, ekonomiska problem, kriminell förälder som kanske sitter inne osv. De har under hela skoltiden haft förväntningar på sig att bli som sina föräldrar. Ingen tror på dem, har förväntningar på att de ska bli något. Till skillnad från de syrianska eleverna som har en stark familjetradition har dessa elever ingen som väntar på dem hemma. De skapar sina egna familjer, gäng. De nyanlända eleverna har oftast väldigt hög skolmotivation, de kämpar med språket, ensamma i ett främmande land. De klarar sig bra till de får avslag eller tills de fyller 20 och deras hemkommun inte får mer bidrag från staten och kastar därmed ut dem. De står då på egna ben, utan familj, utan utbildning, utan inkomst och utan socialt nätverk. Väldigt många av våra elever har olika typer av diagnoser. Ofta hade lite extra stöd varit tillräckligt för att de skulle ha klarat grundskolan. Istället har de ofta fått höra att de är jobbiga och lata. Och misslyckats år efter år. Hos oss får de stöd. De får hjälp med att hitta rätt hjälp i samhället. Jag och mina kollegor kämpar jättemycket för att dessa unga inte ska hamna snett och om de redan har så försöker vi rätta till det. Vi är deras förebilder, goda förebilder. Vi som skola har ett kompensatoriskt uppdrag. De betyder att det hemmet inte kan ge, ska vi kompensera. Många av mina kollegor är outbildade. De har ingen aning om vad vi som skola förväntas göra, förutom undervisningen. Tyvärr är det för många lärare som är outbildade i våra skolor. De vet inte att de ska anpassa sin undervisning, att de ska vara kompensatoriska, att de ska ha ett relationellt förhållningssätt, att de har ansvaret för att eleven ska nå målen, att de ska anmäla vid misstanke om missförhållanden, att de ska ta hjälp av elevhälsan, att de ska prata med eleverna, osv. Denna okunskap börjar redan i förskolan. Tyvärr är det också de mest utsatta områdena som har flest outbildad personal i sina skolor. De som behöver mest får minst. Vi skulle aldrig skicka en outbildad läkare att ta hand om de svåraste patienterna, men med våra barn, elever, gör man så varje dag. Lärare har idag krav på legitimation för att få sätta betyg. På vår skola är det två lärare som har leg. Vi betygssätter alla skolans elever, även de vi aldrig har undervisat, eller ens träffat personligen, pga att våra kollegor inte har lärarexamen. Fråga runt på era barns skolor hur många som har legitimation i de ämnen de undervisar i. Ni kommer att bli förvånade. Det finns en anledning till att lärarutbildningen är 4-5,5 år lång.

    1. Fyfan, jag blir grinfärdig när jag läser din kommentar. ATT ni orkar och jag kan för mitt liv inte förstå HUR man kan få vara lärare utan att ha en utbildning. Jag är medveten om lärarkrisen men varför i helvete ser man inte till att höja statusen/löner/förhållanden så att det blir attraktivt? Herregud, det är ju vår framtid som sitter i skolbänkarna. Usch, jag blir så otroligt ledsen av dina rader. TACK för att du kämpar och gör skillnad!❤️

      1. Man kan bli ledsen, det har jag också varit, eller så kan man börja ställa krav, lyfta problemet. Fråga på era barns skolor om läraren är behörig, ställ krav på det. Det är enda sättet att fixa det på. Så länge en outbildad lärare får kalla sig för lärare så kommer vi inte att få till någon skillnad. Föräldrar TROR att deras barn undervisas av lärare, det står ju på namnskylten, men i själva verket är det någon som börjat som assistent eller vikarie, som blivit kvar i brist på utbildad personal. Kanske en jättetrevlig person, men obehörig. Att jobba med barn, grupper och olika diagnoser kräver kunskaper i psykologi, beteenden, utvecklingsfaser mm. Har man inte det kan man lätt förvärra en situation. För att ta ett exempel från din närhet; Tunnelbanan. Visserligen kan de ha vinklat och klippt, men på det man ser är det tydligt att Jeanette har koll på hur man bemöter lågaffektivt för att undvika konflikter. Hon är bestämd och får ofta som hon vill även med den mest påverkade, provocerande typen, hon är lågmäld, inte alls hotfull och lyckas hålla dem lugna genom att lyssna till dem och visa respekt. Hon tänker säkert både det ena och det andra, men det syns inte, hon håller god ton. Några av de andra däremot låter sig provoceras och går in i affekt, de bufflar upp sig och är tyvärr inte speciellt respektfulla, de ser ner på många de möter. Det är skillnaden på att ha kompetens och inte. Med kompetens och kunskap behövs ingen kroppslig styrka. Så är det i skolan också. En av mina elever frågade hur jag orkar med tonåringar som är så hemska. Jag sa till henne att jag faktiskt aldrig träffat på en hemsk elev någonsin som lärare. Hon menade att hon faktiskt är en sån, det har hon hört hela grundskoletiden, och att jag inte ser henne som hemsk beror helt på mig, hon har aldrig behövt visa den sidan. Jag älskar mitt jobb och alla de fina fantastiska elever vi har. Ingen unge föds kriminell, ingen föds ond. Alla har bara inte samma förutsättningar, därför behöver vi som är samhället kompensera för det som en del inte får/har, som så många av oss tar för självklarheter; föräldrar (närvarande), möjlighet att göra läxor, fickpengar, boende, att få bli kär i vem man vill, vara sig själv, få gå i skolan, få välja yrke, ha fritid, och mycket annat. Det är inte självklart för alla barn i Sverige idag. Jag vill göra skillnad dessa barn, därför jobbar jag i skolan.

      2. Mona, visst kan man höja statusen genom att höja lönerna och förbättra arbetsförhållande för att få en mer attraktiv arbetsplats och få fler som utbildar sig till lärare MEN detta gör inte fler lämpade till att bli bra lärare. Det är eldsjälarna i yrket som behövs, de med förmågan att se alla individer för dem de är och inte bara se dem som en klass som en grupp/klass som ska nå målen.

    2. Tack för din kommentar, jag stöttar dig i varenda ord du skriver. Glöm aldrig bort ur viktig du är för de unga! Jag önskar att jag kunde lägga grunden ännu bättre i förskolan så de är bättre rustade när de möter skolan o övriga livet. Heja på, kämpa för vår framtid!

      1. Tack 🙂 Vi får kämpa tillsammans <3 Jag är glad att det finns några här som har ett humant tänk och inte direkt skriker ut disciplin och konsekvenser. Jag ser att vi hellre förebygger problem än åtgärdar dem. Det är både billigare och enklare för alla parter. Blir ledsen när jag läser kommentarer här om hårdare tag osv. Våra barn behöver absolut inte fler vuxna att vara rädda för, de behöver fler vuxna som bryr sig. Barnen behöver känna att de är viktiga. Lite som Astrid Lindgren sa om att ge barnen kärlek, mer kärlek och då kommer folkvettet av sig självt. Att införa hårdare krav i skolan exkluderar alla elever som har särskilda behov, och då får vi garanterat fler kriminella. Kriminella har alltid funnits, ibland är de från andra länder men oftast är de svenskar/ nordbor. Varför en människa hamnar i kriminalitet beror på många saker, men att hota, piska eller diciplinera någon att hålla sig utanför kriminalitet får nog mest motsatt effekt. Jag ser det på min skola; de barn som har hård disciplin hemma är de som härjar mest i skolan. De barn som är trygga hemma och får testa sina gränser hos sin familj behöver inte göra det i skolan. Tyvärr får jag ofta dessa kommentarer om mer disciplin av en del kollegor, de plockar bort mobiler med tvång, rycker ur hörlurar, drar ner luvor, släpper inte in försenade elever, håller en hård katederundervisning med krav på tystnad etc. Deras elever jobbar men vantrivs. De lär sig för stunden, men vid nationella prov är det inte deras elever som presterar bäst. De elever som har en annan lärare som uppmanar eleverna att ha mobilen som hjälpmedel, som uppmuntrar till att lyssna på musik i hörlurar, som bjuder in till diskussion, som sätter sig bredvid eleverna, som lyssnar på och pratar med eleverna, som anpassar alla uppgifter till elevernas behov… Ja, hennes elever lyckas alltid bättre på nationella prov. Utan disciplin, utan tvång, med högt i tak och ROLIGA lektioner. Man kan fråga sig varför..?

    3. Härligt att läsa din kommentar! Jag kör samma race på en kommunal gymnasieskola i Malmö. Ibland vill jag ta hem eleverna och ge dem trygghet, värme och ordentlig mat – samt en dusch och rena kläder. Men vad hjälper det i längden? Försöker finnas till för dem, stötta och peppa. Upplever också att få tror på de socioekonomiskt svaga – och då har jag dessutom ämnet matematik så jag slåss mer mot att eleverna inte tror sig vara smarta nog för matematik än deras faktiska matematiska förmågor ❤️ Men jag är optimist – jag vill göra skillnad för eleverna, och det tror jag faktiskt jag gör 👍🏼

      1. Det tror jag definitivt att du gör 🙂 Skillnad alltså. Man känner sig ofta otillräcklig, men jag tror att det du och jag och faktiskt ganska många andra gör, i längden kommer att få ringar på vattnet. Kämpa på, du behövs <3

  10. Jag är en 45 årig kvinna som kommer från Malmö, född och uppvuxen där, men har valt att flytta från staden sen 6 år tillbaka då det tyvärr är en förlorad stad i mina ögon. Klimatet är hemskt där. På gatan jag bodde (centralt) styrde invandrarkillar allt. Parkering, närlivsbutik, trappuppgångar, skola mm. Då talar vi killar från 12-13 års ålder som värvas för att langa droger eftersom de inte är straffmyndiga, de äldre killarna hotar och misshandlar sig till det de vill ha. Trappuppgångarna är drogförsäljningsplatser och fylls med sprutor, avföring och annat skit. Där ska de boende ta sig genom med sina barn och djur. Poliser, bostadsbolag, socialförvaltning vet om detta men inget görs. I staden är det gängen som styr. Dödsskjutningar mitt på dagen, bilar som sprängs och eldas upp, barn som blir rånade osv och inget görs. Lärarna säger att det inte är lönt att ta upp det med föräldrarna för de bryr sig inte. Hur sjutton kan det få fortsätta ? Malmö var en underbar stad innan invandringen och den urusla integrationen misslyckades. Redan 1992 började den nya sortens problem blomma upp och idag är det katastrof…. Det gör mig så ledsen att min stad är förlorad 😪

  11. Tack Mona, jag jobbar i förskolan o du har helt rätt barnen syns o ropar på stöd tidigt! Låt oss satsa på vår framtid BARNEN bättre samhälle i framtiden.

  12. Sant att dagispersonal kan se vilka barn som kommer hamna snett ! Just därför borde man gå in direkt i familjerna efter orosanmälan med stöttning och medmänsklighet. Det skulle bespara massa lidande i framtiden och samhället pengar.

  13. Helt rätt, sätt in resurser omgående, när man märker att det behövs. Tar man hand om de små så kanske man inte får så många trasiga vuxna. Sedan måste det tas i med hårda tag mot dessa individer så får hållas och trakassera andra.

  14. jag vill gärna ha kameror på offentliga platser…..då kan man rycka in när man ser att det är något på gång att hända (som i London). Nu är det ju inte så att man ska ta varje människa som är lite överförfriskad(det skiter de nog i)…men om den som tex är för full o inte kan ta hand om sig o då blir utsatt för ett brott-ja då kan man kanske hindra detta brott mm… de enda som har något att dölja för kamerorna är ju de kriminella…..jag hade känt mig jättetrygg om jag visste att någon satt o kollade när man var på väg någonstans i mörkret 🙂

  15. Det är knappt så jag vågar skriva den här kommentaren, för alltid blir någon så upprörd men gör det ändå – ur mitt perspektiv som utrikes född invandrare uppväxt i det Malmö som alla älskat att göra skräckexempel av fram tills det blev hela Sveriges normaltillstånd.

    Vi som växte upp med 170 nationaliteter strategiskt ihopbuntade tillsammans i miljonprogramshus för att blandas med alla utom svenskar såg vart vi var på väg d e c e n n i e r före resten. Men så länge problemen inte nådde framtidens offentliga förvaltning på Södertörns högskola var intresset lågt och samma gamla uttjatade och faktiskt bristfälliga förklaringsmodeller om låga resurser och socioekonomisk utsatthet för att det lät bra och omtänksamt om de stackars invandrarna.

    Det är denna falska omtanke som på många sätt lett oss hit. Vi behöver inte fer firtidsgårdar och värdegrundsworkshops. Vi behöver en kunskapsfokuserad disciplinskola som är tydlig och premierar resultat. Vi behöver betyg som faktiskt betyder något efter att de är satta. Vi behöver ett skattesystem som gör att även vi invandrare kan göra enkla klassresor, inte bara till medelklassen utan högt bortom jantelagens klor.

    Kriminell blir man av en enda anledning: pengar. Det kan finnas svepskäl och väl inlärda fraser inför svts kameror om brist på förebilder mm men det kokar ner till pengar. Säg såhär, hade McDonalds betalat mer än drogförsäljning hade kidsen sålt burgare. Med pengarna kommer status. Många av oss – däribland undertecknad kommer från hierarkiska samhällen där status betyder mer än vad det har gjort senaste århunradet i jämlika Sverige. Någon som växt upp i 70-talets folkhem kan kosta på sig att inte bry sig om inkomstskikt och titlar, det är ett privilegium som tar några generationer att bygga upp.

    Ändå får vi i ”orten” 2 möjligheter – att bli en ädel tjänare i den offentliga sektorn som får betalt i kramar eller kriminell som visserligen samhället rynkar nosen åt men som tjänar bra och accepteras av familjen och hemlandsdiasporan – de enda vars godkännande man behöver.

    Man förstår mycket tidigt att man dessutom kan välja mellan de 2 helt utan konsekvenser. Någon som kommer från ett land där tortyr är mer sannolikt än inte för ett småbrott kommer knappast avskräckas av 3 veckors samhällstjänst.

    Åter igen, diffusa ramar som ställer krav på personlig moral kan funka, men troligen bäst för den som kan kosta på sig att välja moralen, och några av oss är långt därifrån. Min egen motivator under uppväxen var skam. Skammen att komma från en akademikerfamilj och riskera att sluta på en lägre utbildningsnivå, skam för att bli en i statistiken, att riskera att välja en teoretisk utbildning och stå där som ”blatten utan jobb” efteråt. Jag är evigt tacksam för denna drivkraft. Den tog mig genom en skola som ignorerar talang för att inte göra svaga elever obekväma, en tonårstillvaro som bara talar om att följa hjärtat och ha roligt men aldrig om ansvar och skyldigheter och in på en arbetsmarknad som rimmar så oerhört illa med de föregående.

    Vi behöver, som föregående kloka kommentator nämnde, kvalificerade pedagoger, ja. Men vi behöver också elitklasser som tar tillvara på kunskap och där densamma just raderar alla etniska och socioekonomiska skillnader, där man hamnar för vad man kan och inte vad man heter och vad ens föräldrar tjänar. Vi behöver minska beroendet av hemlandsdiasporan för att luckra upp bl.a. hedersnormer (när man inte är beroende av att grannens son friar till ens dotter för att hon ska få ett tryggt liv låter man bli dumheter av rädsla för ”vad folk ska säga”) genom att enligt Londonmodell blanda bostadstyper (privata- &kommunala fastigheter), en arbetsmarknad som är lätt att ta sig in på och ställer höga krav för at få stanna kvar, ett skattesystem som premierar ambition och ett rättsväsende som är snabbt och tydligt på den utsattes sida.
    Det är i längden både mer produktivt och humant än att ösa bidrag och fritidsgårdar ut i tomma intet. Mot alla.

    1. Vad roligt att höra din syn på samhällets engagemang, eller egentligen både brist på och kunskap om. Jag tror som du, det största felet man gör är att integrationen är så dålig, som nysvensk ges man ingen chans att komma in i samhället för de enda man umgås med är sina landskamrater. Regler och lagar är för slappa, det är enklare att bli kriminell och leva gott än att studera/arbeta och komma framåt i livet. Men någon form av förändring måste komma för Sverige är starkt på väg utför…

  16. Kommer ursprungligen från en relativt liten stad uppe i Norrland. Men flyttade till Sthlm först och bodde där i dryga 8,5 år. Trivdes som fisken i vattnet. Då på den tiden (låter som stenåldern) kunde man ta en fylla inne i centrala Sthlm, knata ner till T- centralen och därifrån tunnelbanan och bussen ute på Lidingö. ENSAM! Man var aldrig rädd för något. Man kunde snacka med främmande människor. Vakterna på uteställena hade inga skottsäkra västar. Detta är för drygt 20 år sedan. Så kom det då den dagen man hittade den stora kärleken och flyttade till Malmö. Tusan när man skulle på affären som låg på gång avstånd så inte gick man den snabbaste vägen nr det började skymma. Nope man tog den längsta vägen för man vågade helt enkelt inte gå gångstigen. Bodde i Hermodsdal under ett par månader. Såg Polisen oftare där ute än jag gjorde under min tid i Sthlm. Flyttade senare till Höja. Fint område OM man inte bor nära Rosengård, almgården för det var/är det händer något i princip hela tiden. Efter 10 år bar det av till Kvarnby. Oj här trodde man det skulle vara lungt. Ok till viss del är det lungt. MEN då har vi helikoptern i stället. Känns som dygnet runt. Men jag tar hellre helikopter och övervakningskameror överallt. SÅ länge det hjälper Polisen att göra sitt jobb. Nu har folk börjat klaga på att helikoptern stör och att det är som att leva i Krigzon. Nä det är det inte. Om det stör flytta på landet där du inte stör.
    Har även jobbat på 2 helt olika gymnasieskolor ena privat och andra kommunal. Tyvärr så har man märkt oavsett du jobbar på privat eller kommunal så mer eller mindre vågar inte lärarna säga ifrån till eleverna. Speciellt då den privata var drygt 85% av olika invandrar bakgrunder. Så fort du sa ifrån fick man höra du säger bara till mig för att jag är svart/invandrare. Du fick inte säga chokladboll, svarta kläder eller mörka kläder för då gick de direkt till rektorn och klaga på att vi var på dem pga bakgrund. Tyvärr så fick vi på den skolan införa kameraövervakning på alla våningarna under våldsamma protester från både föräldrar och elever. Men då förklarade vi som så att tänk det kommer in någon med vapen på skolan, vill du inte att vi ska kunna följa den personens framfart på skolan. Detta var innan vi fick tags för att komma in på skolan, och civila vakter. Finns en annan gymnasieskola där de har uniformerade vakter, järngrindar för att passera in på skolan, plus att du måste kunna bevisa att du går på skolan.
    Tyvärr så har det gått alldeles för långt när de måste ha vakter och övervakningskameror på skolorna. Nu ska ju de kommunala ta in narkotika hundar och kolla av skolan. Det infördes på den privata skolan innan jag slutade. Mycket varför jag slutade var att man kände att man inte kunde hjälpa dessa elever att känna sig trygga. Men håller med så länge du inte har något att dölja så är det mer än ok med kameror

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..