En fråga om vinterdäck

IMG_9086
I 15 år har jag åkt omkring i en Volvo XC90, jeepmodellen alltså. En pansarvagn. Tryggt och säkert. Nu kör jag en Mini Cooper Clubman. Gocart-feeling.

Jag vet att jag är ute i sista sekunden men jag behöver råd. Ni läsare som kör Mini Cooper; vad har ni för typ av vinterdäck? Jag är skiträdd för att krocka så i hundra år körde jag med dubb. Sen fick maken för sig att vi skulle börja med allvädersdäck på båda våra bilar. Jag har varit emot det eftersom jag som sagt är skitskraj men har förstått att det är mycket bättre för miljön. Dock ska jag erkänna att jag inte har koll på h u r dåligt det är för miljön.

BMW ligger ju bakom Mini Cooper och det är i och för sig en viss trygghet men; ska jag verkligen ha allvädersdäck?

Måste beställa ganska snart så det är bråttom …

  1. Då jag har en liten och lätt bil så behöver jag allt grepp jag kan få brukar jag säga.
    Må vara att jag bor en bra bit högre upp i landet men det är inte vid snöig vinterväg det är problem utan vid slask och tunn ishinna och sådant har ni ju större delen av vintern – så jag röstar på dubb…

  2. Jag vet inte hur mycket du kör i innerstan, men där är väl vissa gator med dubbdäcksförbud?

    För att slippa tänka på det, så hade jag kört på vanliga Friktionsdäck (odubbade vinterdäck).

  3. Allväder på vår stora tunga bil med fyrhjulsdrift och dubb på min lilla lätta bil så jag klarar att ta mig fram på alla mindre välplogade och isiga gator i Stockholm.

  4. Får man köra med dubb i innerstaden? Uppsala har gator där det är förbjudet. Om du sällan kör på oplogade och osaltade vägar så funkar odubbat.
    Om jag var du och bodde där du bor skulle jag köra med odubbade vinterdäck och riktiga sommardäck beroende på säsong. Odubbade vinterdäck på sommaren i riktig värme är inge bra! Snacka med en däckfirma och be om råd.

    1. Just nu finns det två gator jag inte får köra på. Vet dock inte hur dom tänker för det blir ju att man tar en omväg: mer avgaser… Tänker lite som du säger; jag kör nog inte så ofta på oplogade vägar. Mest stadskörning. Vill gärna tänka lite på miljön också.

      1. Minst tre gator i Stockholms innerstad har dubbdäcksförbud; Hornsgatan, Fridhemsgatan och Kungsgatan.

        Efter att fått sladd en tidig morgon pga isbark på motorvägen på väg in mot Stockholm så gick jag över från friktionsdäck till dubb igen. Där hjälpte de inte alls. Säkerhet först i detta fall.

        Sen kan du ju överväga att åka kommunalt lite mer och därmed undgå stök kring körning/parkering/tullar på väg till och från innerstan. Gröna linjen går ju från Bromma till Kungsholmen. Borde ju vara det snabbaste alternativet oavsett.

        1. Ah, Kungsgatan också?! Grejen är den att jag ofta har småärenden inne i stan och då blir det asknöligt. Försöker dock alltid samla det till samma dag för att spara lite på miljön…

      2. Vi har kört odubbat i många år! Reser till fjällen 4-5 ggr per år och har aldrig haft problem på is, snö eller i stadsmiljö. Skulle snarare säga att dubbar gör det värre i vissa fall inne i stan.

        Vet inte exakt vilka däck men de som rekommenderas av däckverkstad som vi haft i alla år.

        Helt klart dubbfritt! Norrmännen har ju samma väder och klarar sig fint.

        1. Jag blir fan galen: hittade din kommentar i skräpmappen och fattar ingenting! Men du, var har ni för bil? Jag är osäker eftersom det är första gången jag kör en liten pluttbil.

  5. Vi har åkt på dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) i många år och tycker att det fungerar jättebra. Vi har haft det på allt ifrån större bilar till små.
    Däremot är jag tveksam till allvädersdäck. Detta beror på att vi har mycket stora skillnader temperaturmässigt mellan sommar och vinter i Sverige. Gummit i däcken är anpassade till temperaturen och jag tror att det är svårt att ta fram ett gummi som klarar att ha ett bra väggrepp vid +/- 25 grader.

    1. Friktionsdäck? Hmm, det var något nytt. Håller med dig om allvädersdäck. Har inte riktigt fattat att det, pga just vädret, skulle vara ett bra alternativ.

  6. Jag tycker att i den här frågan är svaret givet, säkerhet före miljön☝️
    Man kan tänka på miljön i andra ämnen, men inte när det gäller trafiksäkerhet, både din och andras 😘

  7. Läste en bra kommentar på nätet häromdagen som var ungefär såhär;

    Ta en burk, fyll med vatten och lägg i frysen.
    Efter en dag tar du en spik och ett suddgummi och drar mot isbiten. Vilket repar mest?
    Välj det…

    Blir det halt i Stockholm så beror det nästan alltid på is och då är det dubb som gäller.

    1. Exakt så! Där vi bor i mitten av Sverige där det håller på att snöa, frysa på, tina upp och frysa på igen ska man ha dubbdäck. Det är isigt väglag och då bör man ha dubbdäck för att köra säkert.
      Där det snöar och snön får ligga kvar funkar det säkert med allround däck.

    2. Forts fr facebook: ”vet du fortfarande inte vad du ska välja. Ta fram en sax och sen klipper du sönder ditt körkort och börjar åka kommunalt” 😉 mvh från en som bor i pite där man inte har nåt val utan det är dubbdäck som gäller sen slutet av okt till april

  8. Det säkraste alternativet är dubbdäck utan tvekan. Du kan klara dig på friktionsdäck eftersom du bor och kör i Stockholm. Skulle aldrig välja åretruntdäck. Men eftersom du är van med dubbdäck måste du tänka på att det inte blir samma körsäkerhet om du byter till en annan typ av vinterdäck, så kör inte som vanligt.

  9. Dubbdäck alla dagar i veckan. Jag är kanske av den gamla skolan, men jag tänker på säkerheten först när jag åker bil, och i min värld är då dubb det enda alternativet. Jag kan, såsom många andra säger, göra miljövänliga val i andra sammanhang i stället.

  10. Hej!
    Har kört min Mini Cooper två vintrar med allrounddäck och det har gått hur bra som helst. Var skeptisk först eftersom jag alltid har haft dubbdäck på mina andra bilar.
    Med vänlig hälsning, Katariina

  11. jag bor ju som bekant i jämtland med både mycket snö och även flera vintrar med bara is. vi har allrounddäck på min passat och de har sketabra grepp. såklart beror det väl på märke på däcket, som jag inte har nån som helst aning om. men våra har iaf varit väldigt bra. Den är det väl så att däcken är inte allt, det handlar ju även om tyngden på foten 😉

  12. När jag hade min lilla pärla BMW118 hade jag dubbdäck. Det var värsta sladdbilen, bakhjulsdriven och lätt. Enda bilen som jag kört fast flera gånger med (iofs värsta snövintern i Sthlm) kör i förorten där det tar typ 3 dagar att röja en snödump. Ingen vinterbil alls.
    Sedan 5 år kör jag en odubbad Volvo V40 framhjulsdriven, fortfarande i förorten och har inga problem.
    Så jag säger nog att du kan köra odubbat om du har en framhjulsdriven. Men vad vet jag?!

  13. vi kör dubbar även om vi bor i skåne…pga tö-is-tö-is…… jag känner att allvädersdäck på sin höjd skulle funka just i skåne då det är mer tö än is 😉 så för din del till 100 % dubb. man kan spara in på annat för miljön tänker jag (som att äta närproducerat mm)…..

  14. Norrbottens tant här. Haft körkort i 30 år, i 28 av dessa år här det suttit dubb i mina vinterdäck men sen i fjol kör jag på vinterdäck utan dubb. Var livrädd Första året, körde försiktigt som han och innan vintern var slut kom jag fram till en sak: jag är ingen rally Kalle på vägarna så odubbat funkar även här. Mitt svar till dig är odubbade vinterdäck.

  15. Allvädersdäck kommer snart att bli förbjudet och är livsfarligt både på sommar och vinter. Du ska köpa ett par bra dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) Nokian har riktigt bra med kristaller i som är det närmaste dubbdäck du kommer.

      1. Nej, småstad i den södra landsänden .. Och du ..fortsätt att blogga precis som du gör, älskar både blogg och reklaminlägg .. hittat massor av finfina fynd jue ..!

  16. Dubbfritt sedan några år tebax. Brassar Malmö – Åre några gånger på år. No problems. Är inte särskilt tung på högerfoten så det går hur bra som helst för mig (och maken).

    Dubbdäck slits hårt på annat underlag än is och snö och håller sitt ”braiga grepp” ner till 0,6 mm. Brukar motsvara ett par 1000 km. Är rädd för allväders, mest för skicket av dem på 80-talet 😉 De är säkert bra mycket bättre nu, men jag är lite negativt inställd 🤪

  17. Köp BRA däck, gärna MINI original som är anpassade för just din bil, då funkar dubbfritt fint (friktionsdäck). Vid ren isgata, stanna hemma. Vid halt väglag, anpassa hastighet.

  18. Skilj på:
    – Allvädersdäck (gjorda för året runt, inte bra på något)
    – Friktionsdäck (vinterdäck utan dubb med mjukare gummi för bra fäste i kallt väder, snö och is)
    – Vinterdäck med dubb

    Och tänk på att:
    – Dubb slits väldigt snabbt när man kör barmark. Rätt dåligt i stan alltså.
    – Dubb på asfalt ger massa partiklar i luften. Att käka närodlat väger inte upp det. Som att sola när man är kissnödig typ. Har liksom inget samband.

    Mitt råd: Bra friktionsdäck.

    Dubbdäck är bra på dåligt skottade norrlandsvägar med uppförsbackar och ingen hjälp på timvis avstånd.

    Säkerheten är en kombination av fart och grepp. 🙂

    Mvh
    Ingenjörskan

      1. Klockren beskrivning. Bra beslut! Har kört dubbfritt här i Roslagen sen de kom för 20 år sedan. Allrounddäck är som sagt inte bra på nåt 😆
        Tips till er med fyrhjulsdrift… man har superfäste när man ska köra iväg, men tänk på att bromssträckan är lika lång som med tvåhjulsdrift. Hälsar en gammal bärgarbrutta 😉
        Trevlig helg!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..