En fråga om vinterdäck

IMG_9086
I 15 år har jag åkt omkring i en Volvo XC90, jeepmodellen alltså. En pansarvagn. Tryggt och säkert. Nu kör jag en Mini Cooper Clubman. Gocart-feeling.

Jag vet att jag är ute i sista sekunden men jag behöver råd. Ni läsare som kör Mini Cooper; vad har ni för typ av vinterdäck? Jag är skiträdd för att krocka så i hundra år körde jag med dubb. Sen fick maken för sig att vi skulle börja med allvädersdäck på båda våra bilar. Jag har varit emot det eftersom jag som sagt är skitskraj men har förstått att det är mycket bättre för miljön. Dock ska jag erkänna att jag inte har koll på h u r dåligt det är för miljön.

BMW ligger ju bakom Mini Cooper och det är i och för sig en viss trygghet men; ska jag verkligen ha allvädersdäck?

Måste beställa ganska snart så det är bråttom …

  1. Ulrika skriver:

    Skilj på:
    – Allvädersdäck (gjorda för året runt, inte bra på något)
    – Friktionsdäck (vinterdäck utan dubb med mjukare gummi för bra fäste i kallt väder, snö och is)
    – Vinterdäck med dubb

    Och tänk på att:
    – Dubb slits väldigt snabbt när man kör barmark. Rätt dåligt i stan alltså.
    – Dubb på asfalt ger massa partiklar i luften. Att käka närodlat väger inte upp det. Som att sola när man är kissnödig typ. Har liksom inget samband.

    Mitt råd: Bra friktionsdäck.

    Dubbdäck är bra på dåligt skottade norrlandsvägar med uppförsbackar och ingen hjälp på timvis avstånd.

    Säkerheten är en kombination av fart och grepp. 🙂

    Mvh
    Ingenjörskan

    1. Fyfan vilken bra förklaring, det blir friktionsdäck … tack!

      1. Klockren beskrivning. Bra beslut! Har kört dubbfritt här i Roslagen sen de kom för 20 år sedan. Allrounddäck är som sagt inte bra på nåt 😆
        Tips till er med fyrhjulsdrift… man har superfäste när man ska köra iväg, men tänk på att bromssträckan är lika lång som med tvåhjulsdrift. Hälsar en gammal bärgarbrutta 😉
        Trevlig helg!

  2. Oj skriver:

    Köp BRA däck, gärna MINI original som är anpassade för just din bil, då funkar dubbfritt fint (friktionsdäck). Vid ren isgata, stanna hemma. Vid halt väglag, anpassa hastighet.

    1. Jag kör som en gammal kärring när det är halt. Typ krypkör. Är sjukt rädd för att krocka.

  3. Helen skriver:

    Dubbfritt sedan några år tebax. Brassar Malmö – Åre några gånger på år. No problems. Är inte särskilt tung på högerfoten så det går hur bra som helst för mig (och maken).

    Dubbdäck slits hårt på annat underlag än is och snö och håller sitt ”braiga grepp” ner till 0,6 mm. Brukar motsvara ett par 1000 km. Är rädd för allväders, mest för skicket av dem på 80-talet 😉 De är säkert bra mycket bättre nu, men jag är lite negativt inställd 🤪

  4. Boddan skriver:

    Har allrounddäck på min Cooper, har inte kanat av vägen än så länge ..

      1. Boddan skriver:

        Nej, småstad i den södra landsänden .. Och du ..fortsätt att blogga precis som du gör, älskar både blogg och reklaminlägg .. hittat massor av finfina fynd jue ..!

  5. All season däck har betydligt längre bromssträcka i iprincip alla förhållanden, kolla upp det!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..