Effektiva Posten

I anslutning till finhooden här, så har vi ett utlämningsställe för paket till oss privatpersoner. Ja, i normala fall så hämtar jag på dyr-ICA, men ibland kommer grejerna till det här stället. Och ibland händer det att jag beställer privata saker till jobbet, för enkelhetens skull, men om ingen av oss är där, så måste jag även hämta ut det på det här stället.  4 km från jobbet. 4 km från Postens Idiotcenter, som ligger typ vägg-i-vägg med kontoret.

I fredags fick jag en avi på jobbet om just ett sånt paket. Maken tog med lappen hem och i lördags åkte jag till det lokala utlämningsstället. Bara för att bli upplyst om att paketet inte fanns där. Att det fanns på vårt företagscenter. Det som som jag alltså jobbar vägg-i-vägg med.

Men, varför har jag fått den här avin om paketet nu inte finns här?”

”Det står att det är på ingång.”

”Jamen, jag fattar fortfarande inte: VARFÖR får jag en avi om att jag ska komma hit och hämta ett paket, OM NI NU INTE HAR DET?”

”Jag vet inte.”

”Nähä, okej, då börjar vi från början då: om nu paketet inte har kommit hit, du säger att det ligger kvar på Postens Företagscenter i Ulvsunda, kan jag då hämta det där på måndag?”

”Nä”

”Vadå ”nä”, DU säger ju att det ligger där, jag råkar jobba vägg-i-vägg, så då kan jag väl bara hämta det, så slipper någon köra hit det?!”

”Nej, du måste hämta det här.”

”Seriöst. Det är ingen av er anställda som undrar varför det går åt helvete med Posten va?”

Sen vände jag på klacken och gick. Fifan så sur jag var. Tänk om jag nu varit handikappad, ringt efter färdtjänst, krånglat mig in i den här skitlokalen, bara för att konstatera att jag lika gärna kunde ha torkat mig i röven med avin.

 

  1. Men nu är kritiken lite orättvist riktad Mona. Stället du nämner är även mitt utlämningsställe. Och jag vet att de får väldigt mycket oförtjänt skäll för brister som de varken är skyldiga till eller kan påverka. De är ett utlämningsställe, precis som ditt ICA. Men helt beroende av Postens rutiner, system och hantering. När Posten gör fel, vilket sannerligen händer, får de skäll och ovett. Nej, de gör sitt bästa med de förutsättningar de har. Folk skriker på dem, bråkar, skäller och till och med kastar saker av ilska. Ilskan är säkert berättigad, men borde riktas mot Posten, inte mot ett ombud som är ettprivat företag helt beroende av Postens bristfälliga hantering och väldigt utsatta. De sliter där, jag vet det.

    1. Sant. Du har helt rätt. Jag var sur. Och jag känner han som äger stället, som inte jobbade. Men saken är den att jag är inte den första som har råkat ut för det här med att få en avi, fastän paketet inte finns på plats så hade det varit jag som stått bakom disken så hade det låtit så här:

      ”Jag vet, jag är hemskt ledsen men Posten är lite föör snabba med dom här ibland. Vi har varit på dom om det här, men det är lönlöst. Och skittråkigt för oss, eftersom kundernas frustration går ut över oss.”

      Typ så. Hur man vänder en kund..Jag har tidigare skrivit ett diss-inlägg riktat mot Postens vd. Jag är väl medveten om att det inte är personalens fel, alltså, nu pratar jag Postens Företagscenter, och jag tycker att det är förjävligt att de som bestämmer inte ser konsekvenserna av allt. På vårt företagscenter så har vi dock en man som är riktigt jävla dum i huvudet. Så dum att jag till och med har medhåll från chefen där. Nu har jag inte sett honom på länge så med lite tur så har han fått sparken.

  2. Mitt utlämningsställe ligger 4km från där jag bor och har ringt till Posten för att få det ändrat till ICA som är 1km från där jag bor, smartast, eftersom jag ränner oftare på ICA än på mitt utlämningsställe i ingenstans. Men sörrö det gick inte, det är postnummerstyrt.
    Och en detalj till som stör mig är att vi köpte en sån stor brevlåda som större brev/paket kan få plats, smart eftersom jag då slipper ta mig 4km för att hämta nåt som får plats i min låda. Tror du paketen kommer till min låda? Nääh 4km landar dem!
    Ok vissa brev/psket kommer men det finns ingen logik alls i hur dem avgör. Fick ett sånt L-brev, det gröna stora m porto inkl som man kan köpa hos Posten, sånt fick jag i min låda. Dagar efter fick jag ett litet mindre brev men inte så mycket mindre än det L-brevet, samma typ av ”material”. Kom det i min låda? Nix! 4 km bort! Frågade utlämningsstället om hur vissa större brev funkar men inte alla. Han tar då upp en liten avlång träbit med ett brevlådehåll i och säger att ”det här är mallen, går inte brevet igenom den skickas brevet till utl stället”. Mallen är som en lägenhetsdörrsbrevlådeinkast, såklart större brev inte går igenom! Men om nu mitt postnummer, som det endast är villor/radhus på, är så styrande kan väl Posten styra upp och göra mallen större för de som bor i hus! (=de har större postlådor)
    Första kommentaren från mig och den blir en novell och gnäll. Oj så svenskt! Tack för en toppenblogg!

    1. Tant T skriver:

      Vi har ett omvänt problem. Bor på landet o har en vanlig låda. Försändelser som inte ryms ska hämtas ut på postutlämningsstället.
      Varje månad får dottern ett bokpaket som är en decimeter längre än lådan o varje månad placerar lantbrevbäraren paketet i lådan varpå locket måste stå på vid gavel…oavsett om det snöar eller regnar. Hittills har dock inget av dessa bokpaket blivit förstörda men jag väntar bara på den dagen vi inte hinner hämta in posten innan det blötts upp. Att passa posten är ju inte heller så lätt då det kan diffa upp till fyra timmar på ankomst.
      Vid ett tillfälle fick vi även ett mjukt paket som han tryckt ner i lådan o fyllt till bristningsgränsen så att den följde med när vi försökte få upp det 🙁

  3. Ooohhh noooo, don´t get me started!

    Posten. Herregud.

    Jag får inte hämta ut paket adresserat till mig eftersom det står mitt smeknamn(som är en löjligt tydlig förkortning av mitt namn) på paketet och på körkortet som jag ska legitimera mig med står mitt födslonamn. Den där lilla detaljen att det är _andra_ som skickar paket till mig och skriver vilket namn de vill det hjälper inte. Postens Kundservice: ”Ja oj, vilken otur. Men ta kontakt med dem som skickat paketet så kan de ge oss tillåtelse att ändra namnet så att du kan hämta ut det.” Jag har kollinr, pinkod, mitt personnummer men det stod ju ett smeknamn och då gick det inte att hämta ut. Hade det stått bara första bokstaven hade det inte varit några problem för maken har ju samma initialer så då kan han hämta ut det… Till slut skickar jag dit maken med mitt körkort, sonen på armen runt 18-tiden på kvällen då det är låååååånga köer och stressade människor. Då gick det hur bra som helst att få ut paketet.

    Hade det varit ”brev” hade jag fått ut det direkt, det är bara paket denna regel gäller. Förklaringen jag fick var ”Det är så att inga ligor ska kunna luras” vilket ju är superbra att de försöker bekämpa men ärligt, hade det kommit ett paket till mig i mitt födslonamn DÅ hade jag reagerat över att det är nån liga som beställt. Jag använder aldrig mitt födslonamn utom vid extra högtidliga tillfällen.

    Men vad värre är: fick sms om att mitt paket (ett annat paket) fanns att hämta och ett löpnummer att uppge.
    ”Är du säker på att det är här hos oss?!” säger tanten/damen i kassan.
    (Ja, alltså hur ska jag veta det??) -jag har fått detta sms som säger att det finns här.
    ”Har du kollinummer?”
    Nej, jag har fått detta löpnummer.
    ”Ja, då finns det inte här!”
    Men det säger ju att det finns här. *tanten går in i postrummet i 30 sekunder och ”letar” efter paketet, vilket hon naturligtvis inte hittar* Detta trots att postrummet är ca 6kvm stort och jag beskrev exakt hur paketet borde se ut samt i vilken storlek (cdon.com)
    ”Då behöver jag kollinummer!” säger hon.
    Varför skickar ni då inte ut kollinummer? frågar jag och sen fick jag mig en utskällning för att jag kunde ju avsagt mig sms-meddelande och inväntat avin istället. Hur det nu kunde bli MITT fel att DERAS system inte funkar?!

    Till slut lyckades jag med min iPhone, surfa rätt på kollinummer med hjälp av bekräftelsemail från företaget som skickat paketet. Tanten skriver i rätt kollinummer, fnyser lite om att ”det fanns visst här…” och går in i postrummet och hämtar paketet.

    Ärligt talat Posten -om det är kolli-id ni behöver för att få fram var paketet är varför skickar ni då inte ut DET?! Istället för ett hitte-på-nummer som tydligen inte hjälper ett endaste dugg att ha. Gör om gör rätt! Snälla.

  4. Sara skriver:

    Men vad annat kan man vänta sig av ett företag som inte ens kan stava namnet rätt: Svensk Kass-Service brukar de ju få till Svensk KassaService…

  5. Fiffi skriver:

    Hehe du är ju bara för härlig!!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..