Om service och surpuppor

Uppenbarligen är detta ett mycket känsligt ämne. I synnerhet för dom som jobbar med kundservice.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag tycker att man MÅSTE vara trevlig bakom en kassa. SJÄLVKLART ska kunden också uppföra sig. Men jag kommer för en upplevelse, på ett eller annat sätt och det viktigaste av allt, som en del tycks glömma: jag b e t a l a r för den upplevelsen. Äter jag på restaurang så förväntar jag mig, bortsett från god mat, att personalen är trevlig. Går jag in i en klädbutik så förväntar jag mig att personalen säger hej till mig innan jag säger hej. (Det är dom för övrigt duktiga med i Bromma Blocks..)

Min morgon är ett bra exempel: jag handlar frukost av en sur brud på McDonalds, som gör att jag tänker: ”okej, hit behöver man ju knappast gå fler gånger.” Sen berättar jag ju det självklart för allt och alla, om tillfälle bjuds, så då kan man ju fråga sig vad den McDonaldsrestaurangen får för badwill på det.

Efter frisörbesöket så åker jag till Stenlunds på Odengatan. En dammsugaraffär. Jag har ett gäng butiker och köper alla våra dammsugare där. Även den vi har hemma.Proffsmaskiner. (Han har vanliga också.) Varför? För att David, den gamla mannen som äger affären, är överlägsen när det gäller trevlighet och service. Så jag återkommer år efter år till honom. Och alltså berättar jag om honom för a l l a jag känner. Bra goodwill där alltså.

Sen har jag ett annat tics för mig: jag ser för det mesta ut som en lodis (enligt andras preferenser), eftersom jag alltid ska bära, släpa, fixa och dona med en massa skit. No need to klä upp sig då med andra ord. Och när jag ser ut som en lodis, alltså vanligt klädd i svarta jeans (från Ellos) och en  knall-lila fleecetröja (från Ullared, hehe) så är det riktigt spännande att gå in i en ”fin” affär och genast få en expedit som hasar efter en på lagom avstånd, i hopp om att få ta mig på bar gärning när jag snor nåt. För det måste jag ju, jag ser ju som en sån. Typ. Då är det rätt nice och ta den där dyra varan och slänga fram LV-pluskan, upp med fin-kortet, för att se minen på expediten och hur attityden ändras på en mikrosekund. Då handlar jag aldrig mer i den affären. Ever. Punkt.

Skjut mig gärna för att jag förväntar mig trevlig attityd och ett välkomnande. Men, så länge jag betalar för det så finns det kanske inte så mycket att säga om saken.

Och ja, jag är sjukt trevlig själv. Det ska extremt mycket till för att jag ska bli otrevlig. Eller rättare sagt: t y d l i g.

Och ja, det finns a l l t i d omständigheter, men första intrycket kan man aldrig ändra.

Sen finns det kanske affärer som inte är så bra, men har så himla bra och trevlig personal, att man går dit bara därför.

Sån är jag.

0

47 responses to “Om service och surpuppor

  1. ragdoll skriver:

    Jag håller fullständigt med dig då jag själv jobbat i butik och har ungefär samma tänk som du. Inte fan går jag tillbaka till en butik där de är otrevliga och knappt ser en eller är allmänt sura. Visst kan man ha en dålig dag men inte när man arbetar inom kundservice, det får man skaka av sig innan man går till jobbet.

  2. gudinnan skriver:

    Håller på dig!
    Å jag säger som så…hur vill du själv bli bemött? Jag som jobbar inom vården skulle aldrig drömma om att inte bemöta gamla och sjuka med nåt annat än respekt och ett leende i allt det jobbiga. Det kommer man fan bra mycket längre med.

  3. Chatrine skriver:

    Å, vad jag håller med dig. Alla yrken har en kravspec och att möta kunden på ett positivt sätt borde stå högt upp på listan för alla SERVICEyrken 🙂

  4. Christina skriver:

    Tycker du har rätt, sen finns det ju som sagt omständigheter som kan förklara varför man kanske inte klarar av att sköta sitt jobb särskilt bra kanske just en dag eller ett par. Men överlag så måste man ändå försöka, sen så märks det ju rätt lätt ändå om någon verkligen har en dålig dag eller om de allmänt har en taskig attityd. Handlar det om ren dålig servicekänsla och usel attityd kanske de borde se sig om efter ett nytt jobb… ^^

  5. Calilja skriver:

    Jag är likadan. Kan även vägra att köpa varor för att jag avskyr reklamen. Och ett sådant yrke kräver att man är service-minded.

  6. Anna skriver:

    Efter att ha läst det förra inlägget kan jag verkligen inte tro på ditt påstående om att det krävs ”extremt mycket” för att du ska bli otrevlig. Någons utseende/ansiktsuttryck räknas inte som extremt mycket i min värld. Visst, jag hade nog också blivit snäsig i den situationen, men jag står i alla fall för att jag har mycket kort stubin i sådana här sammanhang.

    1. MonasUniversum skriver:

      Fast, vad har du fått ifrån att jag var otrevlig mot henne? Det är något du antar. Jag sa detta samtidigt som jag log. Det är skillnaden förstår du. Om jag ska bli otrevlig, så måste någon ha varit direkt otrevlig mot mig. Verkligen otrevlig. Jag var jävligt trevlig mot den här bruden.

      1. Anna skriver:

        Otrevliga ord plus ett leende gör det inte det hela till en trevlig kommentar. Jag kan inte hålla med om att det är okej att svära åt folk om man bara gör det med ett leende, det gör det hela bara otrevligt OCH nedlåtade.

        Men fair enough, det var säkert motiverat. Jag var inte där och såg er, jag går bara på din beskrivning av situationen och där stod inget om vad hon sa till dig.

        1. MonasUniversum skriver:

          Det handlar om sättet du säger det på. Bara. Och hur du ser ut i ögonen. Jag kan lova dig att du hade reagerat likadant. Hela situationen var mer: ”åhh, suck, fan, inte en jävla kund nu, orka”.

  7. Anna-Karin skriver:

    Kan inte annat än hålla med kom även att tänka på en ”historia” som min sambo berättade. En kompis till honom skulle köpa 2 splitter nya bilar till sitt företag Kliver in på bilfirman jobbklädd dvs. blåställ typ.
    Får ingen som helst hjälp. Nån försäljare kastar ett öga på honom men inte mer. Han lessnar efter ett tag går därifrån åker till konkurenten får topp bra service köper billarna där. Åker tillbaks till försa firman och talar om vilken affärsmiss dom just gjort! Klockrent tycker jag.
    Brukar själv försöka att inte dömma människor efter hur dom är klädda men vet inte vem som gömmer sig bakom.

  8. Ulrika skriver:

    Vad skönt!! Trodde nästan att det bara var jag som upplever att ”kunden-i-centrum”-tänket är utrotningshotat.
    Jag bojkottar i största möjligaste mån affärer där jag blivit bemött som skit!! Och berättar gärna det för min omgivning. Det minsta man ska göra är att hälsa på kunderna, det är fan mina pengar som försörjer den där jävla surmuppen men den ekvationen fattar dom inte. Visst, man kan ha en helt sopig dag men det får man svälja och behålla för sig själv tills arbetsdan är slut! Har jobbat i serviceyrken hela mitt liv och vet att kunder kan bete sig illa också, men dom är lätträknade. EN o-bra kund berättigar inte att man straffar dom övriga kunderna med ruttet beteende!! Skulle fan bli helt galen om jag var chef fick nys om att min personal inte uppträdde trevligt mot kunderna.

  9. Ulrika skriver:

    -86 när jag jobbade i kassan på Åhlèns då skulle alla gå en ”charmkurs”, det var tider det 🙂
    Fö håller jag helt med dig!

  10. Tess skriver:

    Hear, hear!
    Fast jag brukar kalla det konsumentmakt 🙂

    Just nu dissar jag Fitnessfighten.se (på min blogg) som trots sitt vinnande koncept behandlat mig som kund skitdåligt!
    De lär inte få en spänn till av mig.

    Jag fnular på om inte jag ska åka ut till BB och hälsa på din tillfälliga butik där, kan ju va kul att få träffa dig IRL, fast jag lär väl fega ur när det ska till att hälsas 😉
    E du där på Måndag?

    1. MonasUniversum skriver:

      Vi öppnar inte förrän på tisdag! Och klart du ska komma och säga hej!

      1. Tess skriver:

        Synd, förra måndagen klämde jag världens godaste räkmacka till happymåndagspris, 100 kr.
        Det var det verkligen värd!
        Tänkte jag kunde göra två flugor på smällen så att säga 😀

  11. FrökenGunilla skriver:

    Oj,oj… ja, det finns en anledning till att jag aldrig handlar på NK! Hur många gånger har jag och min mamma stått och BETT snorkiga expediter om hjälp? Inte tid…. nähä? Fel kläder, fel märken på oss – och jo, jag är uppvuxen på fiiiin-ön, så nog kan jag koderna om jag vill. Men det vill jag inte! Jag kräver samma service som den i märkesjacka och dyra attiraljer. Jag kräver ett trevligt bemötande även om jag kommer i jeans och hood. Annars blir det bojkott! NK är bara ett av ställena jag aldrig handlar på….

  12. Sanna skriver:

    OJ vad jag håller med dig!

    Jobbar själv i butik och precis innan vi går ut på butiksgolvet står det en STOR lapp med:

    Välkommen in på scen, om DU gör DIN dag till något speciellt och får publiken (kunden) att känna sig lika speciell med ett hej och ett varmt leende har DU gjort deras dag och kommer att komma tillbaka med ett lika varmt hej.

    Det är precis så det är, kunder ska inte bli lidande för att man har en dålig dag. Så att le och säga hej kan göra så himla mycket!

  13. Anna Ling skriver:

    Det är ju stor skillnad på Sverige och USA, när man kommer in i en butik i USA står det en person innanför dörren och säger ”Välkommen till butik X”. I Sverige får man OFTA leta upp någon i personalen som inte direkt är tillgänglig.
    Samtidigt som jag hatar folk som inte är service-minded så hatar jag kunder/gäster som pratar i mobiltelefon samtidigt som de blir betjänade.

    1. MonasUniversum skriver:

      Åh vad jag håller med om mobilen. Det är fan det värsta jag vet. Så jäkla nonchalant mot den som står bakom kassan.

      1. Anna Ling skriver:

        Ja, och personal som sitter bakom kassan och gömmer sig samtidigt som de pratar i telefon. Man fattar om det handlar om jobb, men många gånger får man lyssna på skumma privatsamtal…inte alls kul!

  14. Jag håller med dig Mona, jag förväntar mig att personalen ska vara trevlig. Jag förväntar mig att personalen på restaurangen (inte md då kanske…) ska fråga om maten smakade bra. Jag förväntar mig att de frågar om de kan ta tallriken, om vi är färdiga….

    Kundbemötande måste väl ändå ligga i fokus?

    Det värsta jag tycker är när man kommer in i en butik, där medarbetarna står och snackar skit med varandra utan att fråga om man behöver hjälp.

  15. Raggoparden skriver:

    Men, nog om kundbemötande nu, vill se FRISYREN! du var ju hos frissan sa du! 🙂

    1. MonasUniversum skriver:

      Du, inte mycket att visa. Hon fick ta 1 centimeter. Var inte på humör för nåt wildn crazy…=)

  16. Rebecca skriver:

    Finns en kvinna på ica där jag bor. Hon är så sjukt trevlig, alltid. Så jag väljer alltid hennes kassa, hur lång kön än är. Synd hon inte får extra betalt för det:)

    1. MonasUniversum skriver:

      Exakt vad jag menar! Plus att jag försöker faktiskt informera eventuell chef ibland. Det har hänt att jag har ringt till företagsledningen och talat om att den och den varit sjukt serviceminded. Tror det är minst lika viktigt som att man retar sig på nån.

      1. MONA skriver:

        Vi har precis byggt hus och skulle således köpa alla vitvaror, tvättmaskin mm mm.

        Vi gick först till OnOff och frågade om de kunde ge oss en lista på olika paketpriser.
        Fick till svar att det lättaste var om vi åkte hem och kollade själva på internet.

        Vi tackade och gick till El-Giganten.
        Frågade samma sak där och fick till svar att de självklart skulle ställa i ordning några olika förslag, listan skulle de skicka på mail nästa dag.
        Listan kom när den skulle och sedan dess har vi handlat allt där utan att ens kolla andra butiker.
        Jag tänkte dessutom göra som dig och ringa chefen till tjejen som tog hand om oss för att tala om vilken pärla hon var, men jag fegade ur. Tyvärr….

        1. MonasUniversum skriver:

          Åh, du skulle inte ha fegat ur. Tänk så glad du hade gjort henne!

  17. Eva skriver:

    Oh jisses vad jag håller med dig i allt!!

    Sen må det vara som så att man har en pissig dag även om man har den yrkesrollen, MEN då får man räkna med att få kommentarer om det av sina kunder alternativt en tillrättavisning av sin chef. För det är helt enkelt INTE ok att vara otrevlig mot/ointresserad av sina kunder – PUNKT!

  18. Rosa skriver:

    Du har SÅ rätt Mona, tycker och tänker precis som du gällande detta med service, bra sagt!

  19. tantt skriver:

    Jag har stövlat ut ur ett antal butiker högljutt muttrandes ”i den här butiken är de bevisligen inte intresserade av att sälja något” när personalen står o för privata konversationer när jag förväntar mig service.
    En gång frågade jag efter något o möttes av ”kan du inte leta själv?” innan de fortsatte sitt samtal om bilarnas prestanda på Siba, Birsta/Sundsvall. Gick då till kassan där det satt en liten flicksnärta o inte en kund i sikte förutom mig. Bad henne om hjälp istället o fick till svar ”nej jag kan inte lämna kassan” o så fortsatte hon att bläddra i en veckotidning.
    En annan gång sökte jag upp personal på Silvan, Birsta/Sundsvall o frågade efter en sak
    o fick svaret ”kan du inte åka till K-rauta istället?” – det gjorde jag o har fortsatt med sedan dess. Silvanbutiken fick lägga ner ett halvår senare.

  20. Camilla skriver:

    Å vad jag håller med dig… ”Man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck”. Så brukar jag tänka i mitt yrke, med mycket kundkontakt!

  21. Maddie skriver:

    SÅ RÄTT!!!!

  22. Maja skriver:

    Jajamensan!! Håller fullkomligt med!! Tänker ofta på alla uttråkade och allmänt not-service-minded fjortisar som står i stans butiker. De verkar tro att det kostar att le…???!! Begriper inte hur de fick jobbet från första början? Vill ju tro att man på en intervju kanske får pressa fram ett leende, om man vill sälja in sig???

    Kram och god helg på dig!!

    Ses vi i Malmö, förresten?? Hade varit kul att se din nuna där! 🙂

    1. MonasUniversum skriver:

      And I agree. Till fullo. Och nej tyvärr, jag kan inte komma. Jag kommer jobba i stort sett varje dag i vår tillfälliga butik. Hade verkligen velat!

  23. Mia skriver:

    Jag tycker att du gjorde alldeles rätt. Fick samma piss bemötande då jag ringde till en privat klinik för ett ultraljud (på inrådan från sjukhuset då de trodde det skulle gå fortare) då jag hade en kraftig blödning tidigt i graviditeten. Sur tant svarar och är rent otrevlig och säger att man kan minsann inte bara ringa och beställa tid. Varför är du så sur, man ringer ju inte till er för att man tycker att det är kul utan för att man är orolig, dessutom på inrådan från XX (vårt sjukhus). Varpå människan svarar att det var ju tråkigt om hon uppfattades så, men jag tror inte hon menade det för hon lät precis lika sur. Så jag sa tack och hej och fick en tid samma dag på sjukhuset.. Tack för en bra blogg!

  24. Frida skriver:

    Jobbar man med serviceyrken ska man le och vara trevlig. Punkt slut!
    Sen så finns det ju kunder som anser att eftersom dom betalar så har dom ”rätt att vara otrevliga” och dom är det ju onödigt att slösa leenden på…

    1. MonasUniversum skriver:

      Japp. Och japp.

  25. COMPAGNIETMARIE skriver:

    Hyfs o gott uppförande kostar inget och ska va självklart vid kundkontakt. Sura kunder överöser man m vänlighet, kan hjälpa ibland;)
    Kram

  26. Puff skriver:

    Jag är en sån där servicekotte. Om kunden så frågar var toaletten finns så talar man om det med ett leende på läpparna och kvittrande röst. Det sitter liksom i ryggmärgen hos mig.
    Blir därför skogstokig när jag själv blir dåligt bemött.
    Dålig service ska man inte tolerera.

  27. Lisoball skriver:

    Jag jobbar på sätt å vis inom service(usk:a på äldreboende) å jag blir skogstokig av dålig service å bemötande i butiker/på restauranger osv.
    De har betalat för å va trevliga å borde banne mej byta jobb om de inte klarar av det! Dessutom borde de ju själva fatta att en positiv inställning gör jobbet å livet ganska mycket roligare. 😀

  28. pangis skriver:

    Håller med dig men tror även på att vara en trevlig kund.. Jag bemöts ytterst sällan av sura expediter, jag ler många gånger först och pratar och skojr lite och blir i stort sett alltid väl bemött.. Även om det nu skulle vara så att det är deras arbete att vara trevlig mot mig så kostar det inte mig en kalori att vara en trevlig kund.. Blir en win win situation det:-)

  29. Ceciliah skriver:

    Håller som vanligt med. Jag har jobbat i både butik och restaurang. Servicen sitter i ryggen. Vilket är bra nu när jag jobbar på ek.avd. på ett stort företag. För jag är fortfarande en service funktion, bara det att mina ”kunder” nu istället är kollegor. Le, fixa det de ber om och le igen. Hur svårt kan det vara?!

  30. Annika skriver:

    När jag var liten så skulle jag in på Hallbergs och handla en present till en kompis. Jag kan har varit 10 år (tidigt 80-tal)med inte många spänn på ficken. Expediten – en snork-kärring rynkade på näsan åt min inte så stora peng. Sedan dess har jag inte handlat på Hallbergs något mer. Det är fan 30 års bojkott. Jag är stolt!

    1. MonasUniversum skriver:

      You go girlfriend!

  31. Nina skriver:

    Ha ha,tänker precis som du… kan butiksbiträdena inte uppföra sig mot mig på ett schysst sätt blir det badwill i form av att jag berättar för alla jag känner hur jag blev bemött…

    Slipsbutiken i Allum (Partille) besöker jag inte mer. Skulle inhandla en slips till min man. Slipsen skulle matcha min vinröd-rosa Odd Molly klänning, då vi var bjudna på bröllop. Jag var tveksam om färgen då vare sig maken eller klänningen var med på min shoppingtur. Som tur var jobbade det en ung jättetrevlig och serviceminded tjej där som hjälpte mig tillrätta och tillsammans valde vi ut två fina slipsar. Hon intygade att det inte skulle vara några som helst problem att lämna tillbaka en av slipsarna vid ett senade tillfälle (givetvis inom ramen för öppet-köp-dagarna)

    Snack om att jag blev förvånad över den äldere kvinnans bemötande när jag en vecka senare kommer in med den helt nya (inte ens uppackad ur sitt silkespapper) och givetvis oanvända slipsen (svårt att vira in halsen med en silkesinlindad slips)

    Jag stegar fram till disken och förklarar mitt ärende, varvid kvinnan, utan att vare sig titta på slipsen eller mig i ögonen, frågar om den är oanvänd!?!
    -Ehh, ja alltså den ligger i påsen inlindad i slikespappret ni rullade in den i när jag köpte den…
    -Jo jo men man vet ju aldrig, en del kommer tillbaka efter helgen och vill lämna tillkaka använda saker (fortfarande utan att titta på vare sig mig eller slipsen)

    Nånstans här lackar jag ur…

    Ordväxlingen som följer kommer jag inte ihåg ordagrannt och det spelar egentligen ingen roll jag var redan trampad på.

    Kärringen bemödar sig inte ens att titta på slipsdjäveln!?!

    Kan säga att jag kunde inte få henne att sätta tillbaka pengarna på mitt konto fort nog…

    När jag berättade detta på jobbet vid ett senade tillfälle var det en av mina kollegor som sa att hon trodde att kvinnan jag råkade ut för var butiksägarinnan!??!! Ska låta det vara osagt för det vet jag inget om, men jag har inte så mycket som satt min fot i den butiken igen. Till saken hör att min man är en slipssnubbe så det blir en slips då och då… men som sagt inte i den butiken.
    Rätt synd, för de har mycket fint, eller rättare sagt. De hade det då…

  32. Mimmi L (Mrs Lee) skriver:

    Jag hatar när personalen står bakom disken och pratar privatsaker, man hör hur de pratar om var de festade i helgen tex. Säger knappt hej och fortsätter att prata med kollegan samtidigt som de tar betalt av mig. Så sjukt nonchalant!

    Hade en kund i en butik jag jobbade förut, kom in i blåställ och lite skitig, slänger upp ett Amex Centurion (det där som har en årsavgift på ett par hundra tusen med sjuk service). Man reagerar ju extra bara på kortet då det är i metall och alldeles kallt. I det ögonblicket kom jag på att de ägde ett större företag. Så man ska verkligen inte döma hunden efter håren!

  33. Evy skriver:

    Håller med! brukar undra ibland om personalen på Bianco runtom i Göteborg o Kungsmässan gått på charmkurs…Alltid lika trevliga, fast jag inte handlar speciellt oft lr mycket..gäller även BikBok..

    Apoteket handlar jag ALDRIG nåt annat än nödvändig medicin på…köpte en allergitestad (eller icke–) fuktgel…fick utslag direkt…försvann när jag slutade använda den o återgick till mina parfymerade Escada-lotions, som dom säger att man inte ska ha i ansiktet…

    Fick inte returnera skiten som jag fick utslag av (kostade 38 spänn tror jag), för jag kunde inte bevisa att det var den ja fått utslag av??? Apoteket förlorade där o då en kund..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *