Om reklaminlägg

Kicki, som är chefredaktör på skönhetssajten Daisy Beauty (och för den fysiska tidningen) skrev ett intressant inlägg idag. Jag snor det eftersom jag vet att en del av er läsare har egna bloggar. Hon skriver klockrent om när man blir erbjuden ”samarbeten” och lite tips kring det. Jag själv har förmånen att jobba ihop med Tailsweep som sköter allt sånt här åt mig. Alla mail jag får vidarebefordrar jag till dom så får de sköta seriösa och mindre seriösa förfrågningar.

 

Detta är som sagt snott rakt av från Kickis blogg:

 

I min mejl igår (kortat här):

Hi Beautiful,
I am in charge of the marketing efforts for Irresistible Me, a growing brand of 100% natural Remy clip-in hair extensions, hair accessories and hair tools. Irresistible Mespecializes in high quality extensions at great prices. We’re currently working with a number of very creative and talented YouTube gurus and bloggers. The feedback regarding the quality of our hair has been fantastic.
We’re big fans of you and your blog and we’d love to send you our product! You can try our hair extensions and let us know what you think.
In return what we’re very interested in is a review article on your blog with your honest opinion regarding the extensions or hair tools illustrated with before and after photos of you wearing the extensions or using the tools. Any additional social media mention will be greatly appreciated as well.

Mitt svar:
Thank you for your request.
Just to clarify: you want a sponsored blogpost containing a product review and the payment for that would be a sample of either hair extensions or hair accessories. Is that correct?

Irresistible Me svarade så här:
Regarding your question yes we would love a sponsored post containing a product review and the payment for that would be a sample of either hair extensions or hair accessories.

Mitt svar:
I find that suggestion deeply insulting. Do you think my readers value equals that of a hairpiece? Please never contact me or any of the other Daisy Beauty bloggers again.

5 tips om betalning för sponsrade blogginlägg (till dig som också bloggar):

  1. Marknadsföringslagen: Ett sådant här förslag är ett samarbete och ska i så fall tydligt märkas ut som sponsrat inlägg. Det är ditt ansvar att inlägget märks ut på lagenligt sätt.
  2. Ja, det handlar om en ersättning med ett ekonomiskt värde: Ofta försöker företag dölja det faktum att det handlar om sponsrade blogginlägg genom att undvika ord som ”samarbete”, ”sponsring” och ”betalning” i sina förslag.
  3. Produkter som ersättning för blogginlägg: Företag försöker låtsas som att ett produktprov är normal ersättning för ett blogginlägg. Det stämmer inte. En produkt är dessutom för dig ett kostsamt sätt att ta betalt för du ska kanske betala skatt för produktens värde. Eftersom Skatteverket inte godkänner en hårslinga i skatteinbetalning måste du måste ta av dina egna kontanter. Företaget försöker också betala dig med produkter istället för pengar så att du inte ska uppmärksammas på att din blogg har ett värde.
  4. Rimlig ersättning för blogginlägg: Generellt är de förslag på kontant ersättning du får för låga. Företag utnyttjar det faktum att bloggare är ofta unga, okunniga och saknar personer att rådfråga. Ersättningen bör inte bara spegla antal läsare utan också hur hög kvalitet dessa läsare har. Litar läsarna på dina tips? Har läsarna gott om pengar? Är designen och bilderna fina? Det bästa är om du som bloggare pratar med andra bloggare och försöker hitta vad ni gemensamt tycker är en rimlig ersättning för bloggar i olika storlekar. Bygg nätverk! Det är inte bara trevligt utan praktiskt också.
  5. Hi Beautiful. Fel sätt att försöka dölja det faktum att mejlet är ett massmejl och avsändaren inte har en jävla aning om vad mottagaren heter. Fel sätt att försöka låtsas att affärsmejlet är ett kompismejl i hopp om att mottagaren ska glömma att ta betalt för sitt arbete.
0

20 responses to “Om reklaminlägg

  1. Redan vid ”Hi Beautiful” hade jag fullkomligt sett rött. Att inleda ett mail till någon man inte känner med de orden är så oprofessionellt och nedlåtande att det borde vara straffbart. Jag hade nog inte kunnat lägga band på mig utan skrivit tillbaka och informerat om att den typen av samarbete kostar 30 000 kr och att fakturan ska vara betald innan inlägget publiceras. Grrr!
    Charlotta

  2. Karin skriver:

    Bra att du tar upp det. Jag själv är toktrött på May beauty, Linas matkasse osv osv. Har blivit så anti alla köpta blogginlägg att jag aldrig köper dessa varor. Att inläggen märks har ändrats betydligt. Tror att det är många bloggare som blivit oroliga nu när fler och fler åker dit. Vad många inte har fattat är att du måste märka med reklam även när du gör reklam för egna produkter och företag. vet inte om du tycker annat?

    1. Mona skriver:

      Det fina är att man alltid kan scrolla, eller sluta att läsa. Vad en del läsare inte förstår (eller väldigt få om jag ska vara rättvis) är att om man lägger ned så mycket tid på en blogg som jag och många med mig gör, vill man gärna ha valuta för det. Eller skulle du kunna tänka dig att jobba gratis? Jag har bloggen som ett deltidsjobb. När jag t ex reser med Optiker Utan Gränser så har jag noll inkomst under de 2-3 veckor vi är borta och därför blir intäkterna från bloggen en nödvändighet. Sen är det ju självklart att man inte gillar alla produkter som jag skriver om, det är ju subjektivt. Dock skulle det ALDRIG falla mig in att skriva om något bara för att jag får betalt. Tackar lätt nej till 5-12.000 kr i månaden just för att jag inte gillar produkterna/tjänsterna. Jag är jag, jag står för ALLT jag skriver och tycker man inte om det så har jag en jättebra lösning: man slutar att läsa. Svårare än så är det inte. Skillnaden mellan mig och många andra bloggare är att jag har varit rak från DAG ETT, det vill säga: i tio år har jag varit ärlig när det handlar om reklam i bloggen. Har varit jävligt ensam om det kan jag säga. Nu har lyckligtvis nästan alla andra fattat poängen med det och de flesta stora bloggare är seriösa. Och nej, jag har ingen skyldighet enligt lag att märka inläggen med Reklam när jag skriver om mina egna produkter. Det är en rekommendation men jag utgår från att mina normala läsare inte är dumma i huvudet. Vid det här laget vet alla vad jag jobbar med.

      Du får ursäkta att jag blir irro Karin men du är den e n d e av alla mina tusentals läsare som i nio av tio fall kommer med en negativ kommentar!

      1. Petra skriver:

        Jag vet inte hur det funkar men Tyra Sjöstedt blev ju nyligen fälld i RON för ett reklaminlägg om egna produkter.
        http://reklamombudsmannen.org/uttalande/star-rider-tyra-sjostedt
        Hur kan hon bli fälld om det nu bara är en rekommendation?
        Ingen kritik mot dig Mona, jag blev bara konfunderad när du sa att det bara var en rekommendation.

        1. monasuni skriver:

          I know, det är en jättedjungel. Vi håller på att jobba fram en ”platta” där det kommer framgå, att det är mina produkter alltså..

          1. Rockpaperscissorlizardspock skriver:

            Poängen är väl framförallt att det är en rätt tandlös instans

            ”RO/RON kan inte utdöma sanktioner i form av avgift, skadestånd eller böter eftersom RO/RON inte är en förening, domstol eller annan myndighet. ” (http://reklamombudsmannen.org/anmal_reklam)

            Förvisso kan man bli ”fälld” men det blir ju inga reella konsekvenser.

          2. monasuni skriver:

            👍

  3. Millan skriver:

    Halloj!
    Fundering; Om du testar en produkt och inte gillar den (alltså inte vill rekommendera den), behåller du den åsikten för dig själv då, eller bloggar du om den ändå? Och skriver ett ”negativt” omdöme? Och får du betalt i vilket fall?

    Älskar din blogg; din ärlighet, dina tankar, dina upplevelser, ditt sätt att skriva, ditt sätt att bjuda på dig själv och dina foton. Kommer aldrig sluta läsa hos dig, så länge det är mer av dig än av reklam. 🙂

    Kram från hon den där som kikar in här flera gånger om dan, men bara kommenterar ett par gånger om året. (Sorry!)

    1. Mona skriver:

      Nä, eftersom allt är subjektivt. Det jag tycker är dåligt kanske du tycker är svinbra, och tvärtom. Om jag testar och inte gillar så tackar jag nej direkt eller så talar jag om från början, till företaget, att jag inte kan stå för deras tjänster eller att produkten inte passar mig. T ex så har jag ju ett samarbete med MayBeauty eftersom jag gillar dom. Vet att de har en mascara som jag aldrig kommer prova eftersom jag har fransförlängning. Det blir inte så trovärdigt då, även om produkten i sig inte är bra.

      Så ett exakt svar på din fråga är nej. Jag säger alltid till företaget att jag vill prova först innan jag säger ja. Skulle jag däremot få en förfrågan att testa något och oavsett vad jag tyckte, skriva om det i bloggen, skulle jag inte tveka. Tror dock inte att många företag skulle våga ta den risken med bloggare. Dock är det så att företag vet att få bloggare säger nej till pengar, oavsett vad de anser om varan. Tyvärr. Tack för dina fina komplimang, jag blir genuint glad!

      1. Millan skriver:

        Tack för svaret!
        Så du säger till företagen att du först vill testa produkten, och om du gillar den, så skriver du om den i bloggen. Och får betalt.
        Om du inte gillar produkten, talar du om det för dem, och får då inget betalt?
        Korrekt uppfattat?
        //Eventuellt någon trög i pallet…?
        😉

        1. Mona skriver:

          Japp, korrekt!

        2. Mona skriver:

          Men, vet jag på förhand att det är en bra produkt så säger jag så klart ja direkt! Ska t ex göra en grej för Kavli i sommar. Deras produkter gillar jag så det var ju inte så svårt att tacka ja!

  4. Millan skriver:

    Yes, jag fattade!
    Hahaha!!

    Okej, nu har jag fattat grejen. Men det är alltså inte alla som gör som du? Vissa testar, gillar inte, men bloggar ”gott” om prylarna ändå, för att tjäna kosing? Hmmm…. De borde ju stämmas för falsk marknadsföring, i så fall! Morr!

    1. Mona skriver:

      De största bloggarna har blivit bättre på en sak: att tydliggöra att inlägget är ett så kallat samarbete. Detta endast för att Skatteverket har börjat syna oss i sömmarna. Jag fakturerar ju dom dom samarbetar med vilket gör att det finns riktiga underlag. Och så betalar jag skatt. Så klart. Dock finns det fortfarande dom som t ex skriver att de har hittat ”värsta bästa mascaran på stan idag” och låtsas att det inte är ett reklaminlägg. Problemet är att samma mascaramärke finns omnämnt på fyra andra bloggar under samma vecka. Dessa mindre begåvade bloggare utgår från att ni läsare är dumma i huvudet. Sen finns det större hajar än så: en megastor bloggare skrev en gång om sitt fina kök. Vi i ”branschen” visste att hela köket var sponsrat men det framgick inte en sekund. Det är ful marknadsföring tycker jag. Sen kan man ju kanske ha synpunkter på att jag gör reklam för kompisars företag, det kommer jag alltid att göra eftersom jag tror på att hjälpa om man kan.

  5. Millan skriver:

    Ja, man ser ju när en produkt är ”aktuell” i marknadsföringssyfte, då den omnämns ungefär samtidigt på olika bloggar.
    Tycker inte det är nåt konstigt att ha samarbetsinlägg, och att ni bloggare får betalt för det. Kan det vara så att många tänker att en blogg är som en hemsida var på 90-talet. Då skrev man typ dagbok på nätet och tyckte det var roligt att läsa inne hos andra. Men nu är det ju nåt annat…. Nåt helt annat… Och om de bloggarna som utgår från att man är blåst som läsare tycker jag inte! Transparens och ärlighet betalar sig i längden, inte bara i cash…

    Men varför ska man inte få göra reklam för sina vänners företag!?!?!?! Man rekommenderar ju tandläkare, frisörer, nagelskulptörer och annat till sina vänner och kollegor IRL, varför skulle det vara annorlunda att göra det på sin blogg??? Ska man inte hjälpa sina vänner?

    Nä, folk tycker så j*vla mycket och blir kränkta hit och dit nu för tiden… Undrar varför det blivit så?

    Trevligt med en liten konversation så här i kommentarerna! Nu har jag väl fyllt kommentarskvoten för resten av året…? Hehe.
    Tack för att du alltid är så rak och trevlig i ditt bemötande!

    1. Mona skriver:

      Haha, youre always welcome dear! Och jag håller med: lätt att ha åsikter när man är anonym. Men tänker folk liiite längre så håller det med mig i slutänden. Ingen jobbar gratis och du har rätt när det gäller kompisar men folk tänker inte på att det är samma sak! Nu ska jag hoppa i säng och titta på lite allmänbildad tv: The real housewives … God natt, och tack!

      1. Millan skriver:

        Natti, natti!

  6. Camilla skriver:

    En fråga, många av de stora bloggarna skriver att de fått en sak i gåva och det inte är någon reklam. Men kan det stämma om man har bloggen som företag och väljer att skriva bra saker om gåvan. Det borde väl beskattas jag får ju inte ens ta emot en trisslott från mitt jobb utan att det ska tas upp. Gåvan är ju bara ett billigt sätt att få ut reklam för den.

  7. Christina skriver:

    Jag tycker det är jättebra med reklam, eller tips som jag ser det, många bra saker du tipsat om, som kommit till nytta för mig. De märks ju också att du driver bloggen professionellt, klart du måste få ersättning för det, bra för oss läsare att någon annan betalar så får vi läsa gratis, och dessutom få lite inspiration på vägen :-).

    1. Pudeltanten skriver:

      Word! Själv kanske jag inte har tagit till mig så mycket av tips och reklam, men det är ju som tur är alldeles frivilligt. Tänk på alla tidningar som kostar runt femtiolappen, där halva tidningen består av annonser och innehållet i övrigt inte alls är lika intressant som här! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *