Mitt samarbete och arbete med Zoégas

Minns ni att jag berättade för er att kaffeproduktionen i världen är i kris? Att fler och fler kaffeodlare i t ex Kenya övergår till odling av blommor i stället. Varför? De odlar inte hållbart vilket gör att de får ut mindre och mindre från varje kaffeplanta och därmed sämre ersättning. Blommor går fortare.

 

Den karakteristiska Zoégas-smaken kommer från högkvalitativa kaffebönor odlade i Östafrika, där Zoégas investerar i flera hållbarhetsprojekt för att säkra framtidens kaffe. Zoégas har därför satsat flera miljoner i ett projekt de kallar för Coffee By Women.

 

50 procent av alla som arbetar med kaffe i världen är kvinnor, men bara fem procent har ledande befattningar. Projekten fokuserar på att hjälpa kaffebönderna att öka sina inkomster på ett hållbart sätt, eftersom utbudet av ansvarsfullt odlade kaffebönor minskar samtidigt som efterfrågan ökar.

 

De utbildar både män och kvinnor i just framtagande av hållbart kaffe och då de har upptäckt att kvinnor (givetvis) lyckas aningen bättre med sin produktion är målet att 30% av landets kaffeodlare ska vara kvinnor. Zoégas har därför ett extra fokus på kvinnliga kaffebönder i deras projekt. Läs mer HÄR!

 

Det här är ett kulturellt problem som man jobbar med på plats så det är inte så att det kommer en vit man från Europa och talar om var skåpet ska stå. Nä, lokala människor utbildas för att kunna lära andra. När odlarna är igång och producerar sitt kaffe sedan finns det inga som helst förbehåll från Zoégas att de är tvungna att sälja sitt kaffe till just dom. De står dem fritt att välja sina kunder själva, vilket jag tycker är gentilt.

 

Det finns en annan sak jag tycker är fantastiskt som Zoégas gör;

 

De har sedan 1988 lanserat ett årligt julkaffe i begränsad upplaga med särskilt utvalda kaffebönor från olika regioner. Årets förpackningsdesign har tagits fram via en tävling bland 14 kvinnliga designstudenter bland tredje- och fjärdeårseleverna på grundutbildningen i konst och design på University of Nairobi. Vinnaren får sin illustration förverkligad på 2016 års julkaffe samt en betald praktik på reklambyrån Ogilvy & Mather i Nairobi. Även andra- och tredjepristagarna får en betald praktik på byrån.
Tävlingen är en förlängning av Zoégas olika projekt i Kenya med fokus på att engagera fler kvinnor och unga inom kaffeodling som jag beskrev inledningsvis. Alla behövs för att säkra kaffets framtid. Att det är Kenyanska studenter som designar förpackningar gör att illustrationerna verkligen speglar studenternas uppfattning av det moderna Afrika. Samtidigt stödjer Zoégas de kvinnliga studenternas utveckling och tar del av deras kompetens.

 

Nyligen avgjordes tävlingen och illustrationen som vann var den här med motiveringen:

 

”Genom att placera kvinnan i händelsernas centrum visar designen på betydelsen av att inkludera kvinnorna i ansvarsfull odling för att säkra framtidens kaffe”

Bild 1

Och jag håller med, kvinnan här står verkligen i centrum i denna explosion av varma och glada färger. Hon som vann heter: Esther Gichuhi.Bild 4Bild 2Här tillsammans med tvåan och trean.Bild 3

Jag älskar den här typen av intiativ: man lyfter ett stort problem (produktionen av hållbart kaffe) samtidigt som man ger kvinnor en chans de aldrig annars skulle få.

 

Heja Zoégas!

 

2

7 responses to “Mitt samarbete och arbete med Zoégas

  1. maria skriver:

    och heja dig Mona som berättar!

  2. Anna/PJAK skriver:

    Iaf ett inlägg som jag hur lätt som helst inte blir det minsta lockad av att handla.
    Tål inte kaffe, nu får du leta rätt på motsvarande för te så jag kan handla rätt där 🙂

  3. Biggan skriver:

    Här finns bara trevligt folk. Kan någon vänlig själ hjälpa en total teknikdum kärring i sina bästa år med att tala om hur i h-e man skickar en kommentar på instagram. Det finns ju ingen knapp för att skicka???? Trycker jag vid sidan så bäddar jag bara in. Klickar jag på Enter så tas bara hjärtat bort. JAAAA jag är dum i hela huvudet. Help please

  4. LenaB skriver:

    Det mest hållbara biståndet är det som riktas mot kvinnor, samt det småskaliga. Kul att även Zoega upptäckt det! 🙂

    Snygg illustration! Jag skulle lätt kunna ha den som tavla på väggen! Något för er att satsa på i webshopen kanske..?

  5. Marina skriver:

    Köper bara Zoegakaffe eftersom det är godast men fr o m nu kommer jag dessutom att göra det med glädje. Dessutom har jag nu ett bra argument till varför vi inte ska ha det billigare skräpkaffet som snåljåpen i familjen väljer när han handlar.

  6. Tove skriver:

    Lysande! Är det något speciellt kaffe som är mer riktat mot kvinnotanken eller gynnar man den genom att köpa vilket Zoegakaffe som helst?

  7. EoAs mamma skriver:

    Nu gav du mej slutgiltiga knuffen över till Zoega 🙂
    Vi (läs: maken som dricker eländet) har funderat på att byta för Fairtradekaffet smakar inte gott alla gånger.
    Såna här grejer gillar jag när företagen gör. Äkta hjälp mot fattigdomen i världen 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *