Lars Idermark – VD för Posten Norden, du har lite att göra här i Bromma

Jag är inte särksilt förvånad över att det går åt skogen för Posten AB. Alla nedskärningar verkar inte ha gjorts med någon större fingertoppskänsla direkt. Och för de som hade turen att få behålla jobben så kanske en kurs i ”herregud,- jag-överlevde-nedskärningarna,- please-gör-mig-tacksam-för-att-jag-har- ett-jobb-kurs skulle kunna vara på sin plats.

Vi har ett så kallat företagscenter intill jobbet. Ekbacksvägen i Bromma, om herr Idermark läser. Där har man samlat alla idioter som blev över vid dom fackliga förhandlingarna. Bortsett från hon som är ansvarig där, Marita, eller vad hon nu heter. Väry trevlig.

Jag tror på att alltid vara trevlig. I synnerhet mot folk som jobbar med service. Väry viktigt. Men det finns gränser för vad jag klarar av innan jag exploderar.

Igår skulle vi skicka 100 st paket. Det var ytterst viktigt att de skickades på ett visst sätt så att vi inte skulle bli debiterade ett annat, svinhögt porto. 20-åringen och hennes kille (som får hjälpa till eftersom maken lägligt nog befann sig på konferens) går ned till posten för att få låna postburar. Vi packar dom fulla och går tillbaka med dom.

Posten är byggd så att man som kund kan öppna en vanlig dörr in till en liten lokal med en kassadisk och väggarna fulla med postfack för oss företagare. Golvytan är hyfsat liten. Bara öppettiderna retar en till vansinne: 8.30-10 och 15-18. Hade ju förstått om det var en post som låg i ett bostadsområde men här snackar vi industriområde med en miljard kontor.

Hur som. Vi kommer med burarna och jag noterar att det är en tröskel/kant vid dörren. Svårt att få in burarna den vägen. Dessutom är lokalen fullpackad med kunder då de nyss har öppnat på eftermiddagen. Tittar  till vänster om ingången och ser en lastport där alla postbilar/lastbilar kör in och lastar av/på. Jag lämnar burarna och knallar in där. Hittar en lam snorunge som står och hänger:

”Hej, ursäkta,  jobbar du här?”

”Öh, aaa.”

”Okej, bra svar, kan jag köra in två burar med paket eftersom det är så trångt vid den andra ingången?”

”Öhh, vet inte.”

”Vadå VET INTE? Kan du gå och fråga nån som VET då?”

Jag är fortfarande trevlig i tonen. Men bestämd. Känner att något kommer brisera. Äny second.

Nä, dom är upptagna.” Säger idioten och står kvar som en jefla slapptask. Bortom hans axel noterar jag två snubbar. En står och hänger, den andra pratar i sin mobiltelefon.

Vet du, är ni så här serviemindade mot alla era kunder?”

Fortfarande med ett leende i mungipan. Men bestämd.

Öhh, vad menar du?”

Jag menar att jag ha två burar med paket, som istället för att dras igenom den vanliga entrén och sen hit ut till dig,  kan dras hit direkt….det är vad jag MENAR!”

”Öhh…”

”Seriöst, är det så här det funkar här?”

”Öhh, aaa.”

Nu brinner det i peruken på mig.

Amenherrejävlagud, du är medveten om att det inte går så bra för posten va? Du fattar att du snart är utan jobb, eller?”

Vet ni vad IDIOTJÄÄÄVELN svarar?

Vem bryr sig.”

VEM

BRYR

SIG, sa han!

Jag trodde fan jag skulle få en hjärnblödning på riktigt. Jag stirrade på honom, vände på klacken och gick in den vanliga entrén.

Där står nästa idiot. Som jag tjafsat med förut. En man som för övrigt stinker så mycket svett att man måste andas med munnen varje gång man är där. Och dum är han också.

”Hej, du, jag har hundra pake..”

”Du måste ringa en bil!”

”Va, vad pratar du om?

”Du måste ringa så att dom blir hämtade.”

Nu hör det till saken att maken jobbade hela söndagen med att packa och sätta på riktiga paketlappar. Han hade kontaktat Posten innan och fått solklara instruktioner. ”Alla ska ha samma lappar, de ska skickas som EN sändning, första klass och varubrev, sen lämnar ni in dem på Posten.”

Så jag upprepar det här för idioten. Han börjar mopsa igen. Intill honom står hans chef. Hon som alltid är trevlig. Den ende som är trevlig på det där skithaket.

Och nu ryker det ur alla håligheter i min kropp. Alla. Och bomben briserar:

NÄ NU JÄVLAR BLIR JAG SÅ FÖRBANNAD.  V A R F Ö R ÄR DU SÅ JÄVLA OTREVLIG V A R J E GÅNG MAN KOMMER HIT?”

”Vadå, tycker du att jag är otrevlig, dom säger att jag är snällast här!”

Nä, du är SKITOTREVLIG! Jag kommer alltid hit och är trevlig, men du är sur som fan och ger snäsiga svar jämt! Hur jävla svårt kan det vara att le och vara tillmötesgående mot kunder?! Du måste verkligen ogilla ditt jobb!”

Och innan han hann svara så vände jag mig till hans chef, som jag vet känner igen mig.

”..kan jag få fortsätta att prata med dig i stället, jag står inte ut med hans jävla attiyd!”

Hon ler mot mig och jag inser att utskällningen var mer än befogad. Jag säger till henne: ”Sorry, det är sällan jag lackar ur så här men jag får fan nog på hans attityd.”

Hon nickar instämmande och allt är utagerat. Det slutar med att idioten hjälper mig med burarna, och packar om dom åt mig. Han har en betydligt trevligare ton och jag tackar för hjälpen och går därifrån.

Bäste Lars Idermark. Kan du satsa lite av våra investerade stålar i er verksamhet, på att skicka din personal på en kurs i hur man hanterar kunder? Annars kommer den här jeppen få ångra att han föddes varje gång vi ses, för nu är mitt tålamod med honom över.

0

39 responses to “Lars Idermark – VD för Posten Norden, du har lite att göra här i Bromma

  1. mamsksi skriver:

    Hahaha omg – jag skulle verkligen ha velat vara där. Säg till nästa gång så kommer jag på stört 🙂 Btw – posten verkar vara ”inne” läs Jenny Nordberg kolumn i måndagens SvD….. 😉

  2. LisaN skriver:

    Dagens bästa garv till frukost! Tack för serveringen Mona. 🙂
    Hoppas nu posten kan bättra sig, för där har det bara gått utför – käpprätt!

  3. Agneta E skriver:

    Som företagare med postorder är man ju liksom beroende av posten.
    Har hittills haft ett fantastisk företagspostkontor det på Fridhemsgatan.
    Nu med alla nedskärningar så har de två som jobbat typ där sen 100 år bestämt sig för att sluta. Fantastiska personer som löst allt med ett leende och lite till.
    Vi har avtackat dem med bubbel.
    Får se hur det blir efter sommaren.
    Kanske dags att se sig om efter andra som kan ta hand om alla brev och paket.

    1. MonasUniversum skriver:

      Jamen det är ju så: om man är trevlig så blir man bemött på ett trevligt sätt. Jag har så sjukt jävla svårt för människor med serviceyrken, som man ser tydligt att de inte trivs. Herregud, ett jobb blir ju så mycket roligare om man är på gott humör.Vad man än jobbar med. Jag är en sån som säger ”hej” till okända när jag går in i hissar. Fan, vi måste bli bättre på att leeeeee.

  4. Grethe skriver:

    Hej Mona
    Tycker synd om dig att du blir så illa bemött.
    Det var jag som skrev om rotavdrag TYVÄRR blev det fel. Det ska vara RUTAVDRAG där kan man få upp till 50000 varje person på året
    varje år för hjälp med städ och dyligt bl a trärgårdsskötsel.

    1. MonasUniversum skriver:

      Hej Grethe, vi använder Rut till våra städerskor, men ska ta tag i det där med trädgården. Any day soon!

  5. Annelie M skriver:

    OMG att dessa surgubbar fortfarande FÅR förpesta sin omgivning på uppenbarligen flera sätt……. Bra att du röt till, så kanse hans chef hittar mandat att kicka hans ass 🙂

  6. ann skriver:

    Ja, man kan undre sig over, så dårlig service man ofte bliver mødt med…specielt i disse tider, hvor så mange ikke kan få et job. Godt nogle kan råbe op og kræve imødekommenhed og service. Man betaler trods alt i dyre domme for det – specielt her i Sverige – her tænker jeg specielt på pakkeforsendelser/transport.

    God dag

    Min blog er nede just nu, men er snart tilbage

  7. Annette skriver:

    INTE KLOKT!!!!! Saknar fler ord!! Kramar

  8. Mr Lee skriver:

    Girlpower!!

    🙂

  9. Christina skriver:

    kunde du inte bett honom tvätta sig och använda deo oxå när du ändå var igång o skällde?

  10. Hej Mona !
    tyvärr så e det så att allför många människor med ett serviceyrke e på fel ställe, surbulor som förstör ens dag . Ska det vara så svårt att le och vara trevlig , har dom inte fattat att man kommer jäkligt långt på att le ? Du gjorde helt rätt i att skälla ut den där skitgubben , och vem vet han kanske kom på bättre tankar??? även om han förmodligen trillar dit snabbt igen , för endel e ju födda sura och tråkiga .
    Ha en bra / bättre dag idag och hoppas att du får många leenden
    Sussi ( som oftast ler och e glad mot min omgivning )

  11. Universums underbaraste MONA!!! Jag önska jag hade varit där 🙂 Gjorde själv samma sak förra veckan då jag skulle hämta paket på posten och de skickade runt det till diverse utlämningsställen och när jag sedan tredje gången kommer in på ICA (som är utlämningsstället) och ska hämta ut makens paket inte har med hans ID som jag haft de övriga gångerna och personalen vet vem jag är. Säger att jag inte kan få ut paketet då jag inte har hans ID med mig!
    Gissa om jag fick ett mega utbrott, då hon sade åt mig att åka hem 1½ mil för att hämta det!!! Kan säga att jag behövde inte åka hem…. efter det utbrottet.

    Så GOOOO MONA du har SÅÅÅÅÅ RÄTT!
    Kram

  12. Lisbeth skriver:

    Blir så glad när jag läser vad du skrivit. Inte för att du måste ilskna till utan för att du gjorde det. Halva Sverige kanske mer består av människor som klagar men på fel ställe. Kan aldrig bli några förändringar om man inte vågar öppna kakhålet på rätta stället. Bort med tyck synd om mig mentaliteten och visa att du är en viking
    Heja på Mona bra jobbat

  13. Camilla skriver:

    Haha. Herr Idermark var förut vd för ett annat företag som det inte heller går så bra för och där många är jefligt otrevliga (guldkorn finns dock, t ex jag själv ;), så att ta över posten var ju lysande.

  14. Johanna L skriver:

    Fy fan vad bra! Önskar att jag vore som du 🙂

  15. annamia skriver:

    En sak som var bra med att du gästspelade hos bloggfamiljen var att jag hittade till Graafskan. Tror att det är hitta dig från Maggan för många – så win win!
    Läste på hennes blogg att hon var på väg till dig, verkar ha en trist dag med det mesta – ge henne en kram o säg att jag beundrar henne och hennes kurage så mkt. Det är jävlar i mamma i den bruden, hon är underbar. Har bara superlativer för den härligt goa tjejen.

    Du är också bra, gött att du sa till på Posten. Det finns gränser för vad man får förpesta sin omgivning med – många har passerat den gränsen o tänjer den till max. Gäller ju inte bara serviceyrken, även endel läsare till bloggar o många situationer i samhället.

  16. Missikka skriver:

    Jösses! Jag blir arg bara jag läser det här! Sånt gör mig skogstokig!!
    Hoppas verkligen att VD´n får läsa detta!
    En del hamnar ju verkligen på rätt plats här i livet!

  17. Marie Björnell skriver:

    Åh, jag älskar ditt inlägg om posten jag blir själv så j….a förbannad på den där jeppen när jag är där, ofräsch, otrevlig, helt utan servicekänsla!!!!

  18. Nillapilla skriver:

    Klaga inte… du har ju en Postinlämning i alla fall. Här tog de bort den och vi måste köra fem mil för att lämna in försändelserna. Fem mil! En väg…sen är det fem mil hem.
    Så vi skrev avtal med DHL istället. Billigare och bättre service (de kör förbi oss och hämtar upp allt varje dag).
    Men Posten AB… de vill inte ha några kunder!

  19. m skriver:

    Hahah, älskar att du mitt i alla ilska och bedrövelse tar upp mobilen och tar ett FOTO!

    Och det var bra att du sa ifrån, jag är av den sorten som skulle vilja att någon sa något till mig om jag uppförde mig otrevligt, och stank också för den delen, men tyvärr är väl inte alla redo att bättra sig. Jobbar på restaurang och har väldigt mycket kundkontakt, och man ser tydligt att gästerna uppskattar när man är trevlig och tar sig tid att svara på deras frågor även om det handlar om uppenbara saker 🙂

  20. Mia skriver:

    Fan va bra sagt o gjort av dig!!!
    Jag är precis lika trött på posten som alla andra…
    Råkade oxå ut för en skräcködla för ca 1 år sen på företagscentret i Trelleborg…
    Hade varit INNE o vägt och frågat om porto på samtliga av mina paket,körde hem och satte porto på alla, körde dit o lämnade paket INNE på centrat i deras säckar. Jag bad dem kolla om d var rätt-vilket de va!(trodde jag efters d kollat)
    Tror ni jag jag fick ett bryt när jag en vecka senare får ett inbetalningskort på 150kr där det stod att jag hade för lite porto+att frimärkena jag satt på var ÅTERANVÄNDA!!!!(ånej jag va köpe ju inte EN HELA JÄVLA RULLE frimärke när jag var o vägde grrrr)Så jag körde dit o fick tag på skatan som skickat ut lappen…hon som vägt o sålt rullen till mig…Och fy vad otrevlig hon va 🙁 jag fick värsta utskällningen, varpå jag påpekar vänlighet o uppförande,då åker jag på PERSONLIGA PÅHOPP!!!, varpå jag säger lugnt… JA NÄSTA GÅNG ANVÄNDER JAG MIG INTE AV POSTEN NÄR JAG SKA SKICKA PAKET…Och då säger hon:Vi vill ändå inte ha dina jävla paket här!!!!Jag vänder mig om o säger:Det är inte så konstigt att det går dåligt för posten…
    Helt otroligt! Har inget förtroende alls för dom och vilka typer dom utsätter kunderna för!
    Skitdåligt posten!!!!Skärp er och använd folk som verkligen vill jobba och inte är så jäkla less på sina liv!!!
    Kram på er girls!
    Mia

    1. MonasUniversum skriver:

      Jag hade fått en slaganfall. På riktigt.

  21. Lotta skriver:

    Hahaha, jag visste väl det :), att jag skulle få skratta. Du är för underbar. Bra att du säger ifrån då det inte var första gången som du blev dåligt bemött där.

    Pusspåre!

  22. Bondmoran skriver:

    Underbara du!!! Du äger…. 😉

    För att lugna nerverna lite kan du ju ta och acceptera min utmaning. Jag har skrivit ner 10 st sjukt intressanta och välformulerade frågor som jag ger till dig och några andra av mina favoritbloggare. Kolla längst ner i inlägget för att se dina frågor.

    Love you!

    http://bondmoran.nu/?p=5209

    Kram
    Bondmoran
    http://www.bondmoran.nu

  23. Gefle-Ullis skriver:

    Skickade för någon vecka sedan iväg viktiga påskrivna papper och valde att skicka med REK eftersom jag ville vara säker på att de kom fram. Vad hände tror du? Posten tappade bort det rekommenderade brevet!!
    Blev såååå förbannad och fick som svar av posten-killen i telefon ”det är bara att gå in på webben och reklamera, ni kan max få 5000 kr för det”. Jaha men pengarna spelar ingen roll här, viktiga påskrivna papper är borta! Jävla pucko! Varför ska man då betala extra för REK om de ändå så lätt tappar bort det och sen inte bryr sig?!!

  24. Hanna skriver:

    Du är bäst. Det bara är så.

  25. Viveka skriver:

    Härligt med människor som vågar säga ifrån! Bra Mona, you go girl:)

  26. Carre skriver:

    Bra att du sa ifrån. Jag jobbar själv på Posten och vet hur viktigt det är med service. Vi dras hela tiden med nedskärning efter nedskärning av personal allt för att Posten ska göra så stor vinst som möjligt varje år. Om flera gjorde som du skulle kanske oxå vår ledning fatta att de biter sig själva i baken.

  27. Helen skriver:

    Det är tyvärr det kontoret jag är utlämnad till. Och fy vad han stinker 🙁 Vi får ofta paket från släktingar utomlands och de levereras på något sjukt sätt med företagspost … De kommer till vårt hus och knackar på men ingen öppnar (nähä – klockan är ju liksom kring 12 !!!) då tar de paketen till företagsposten. Jippi – och sedan är det vårt problem att ta oss dit under deras tider. De kan inte ens lämna paketen hos Ica Brommaplan som är P O S T O M B U D !!!!

    Jisses – någon i ledningen kör enligt boken och inte på känsla …

  28. Smultronbloman skriver:

    Buss på Mona! Tyvärr är Posten inte de enda som har problem med servicekänsla. Lyckligtvis möter man riktiga pärlor ibland. Synd att de inte får fungera som förebilder. Jag har råkat ut för mindre lyckade livsformer på Försäkringskassan, Skattemyndigheten, Tre och SJ. Men också varit i kontakt med kollegor till de otrevliga individerna. De har visat servicekänsla och hjälpt till att ordna upp det som inte fungerat i första kontakten. Tur att kvinnan på Posten i Bromma hade en annan inställning.

  29. Cecilia N skriver:

    Och hur är ditt förhållande till DHL nuförtiden?
    (Medans du ändå är igång och brinner i kalufsen.)

    1. MonasUniversum skriver:

      Hahaha, jobbar du där eller? För just precis i morse så hade vi möte med dom. Eller rättare sagt: DHL-snubben skulle komma 09.00. Han gled in 09.31 och då var jag tvungen att dra till Bromma Blocks. Vet inte hur det gick men han var där för att ta emot våra klagomål…

  30. Cecilia N skriver:

    Nä, men jag minns att de var rätt billiga när ni skulle fara på mässa i Norge. Och några andra ärenden i samma veva..

  31. Johnny skriver:

    Sjukt roligt. Älskar bilden. Att du vågar skriva sånt i Sverige säger att jag inte är den enda som blir sur med svensk service.
    Och…utan att göra det hör det hör till en genus fråga, det är intressant att alla som är trevliga är kvinnor, och alla killar idioter. Vad hade hänt om du hade varit kille, typ 45 år gammal, och snackat som du gjorde till 20 år gamla tjejer? Och chefen deras hade varit man?
    Hade det varit lika roligt att läsa? Hade Cecilia, Helen, Carre, Anna, Hanna, Vivele, Lotta, Mia, osv skrattat lika högt? Hade du utskällt en tjej på det sättet?

    1. MonasUniversum skriver:

      Oh, a t t jag hade!

      1. Johnny skriver:

        Ok, bra 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *