Fy skäms för er föräldrar!

Talibanen går i en högpresterande skola här i finhooden. Höglandsskolan. Vi flyttade henne dit för tre år sedan, just för att hon behövde lite större utmaning än vad hennes gamla skola kunde ge. Eller rättare sagt, vad hennes väry-soon-to-be-pensionär till lärare kunde ge henne.

 

Höglandsskolan vinner ofta utmärkelser för att vara den bästa skolan. Talibanen har många lärare och är endast missnöjd med en. ”Hon lär mig inget”. En dålig av alla bra kan jag stå ut med.

 

Under dessa tre år hon gått där har hon haft en svinbra klassföreståndare. Nu, när talibanen börjar högstadiet, i samma skola, blir hon tyvärr av med henne och de får olika mentorer istället. Det är så det fungerar där.

 

Men. Själva skolan blir av med något värre än så. Deras rektor Monika Warsén. Hon har varit rektor i skolan sedan 1999 och är mycket omtyckt av 97% av alla. Omtyckt av egna kollegor. Omtyckt av föräldrar. Omtyckt av barnen. Omtyckt av kollegor i andra skolor i närheten.

 

I veckan fick alla skolans föräldrar det här mailet och jag gick fan upp i limningen:

 

Höglandsskolan är en eftertraktad skola som är känd för engagerad personal och elever, aktiva föräldrar och goda resultat. Vi pedagoger på Höglandsskolan upplever dock allt oftare orimliga krav och missnöje från vissa föräldrar. Det är som att man inte riktigt känner tillit till personalen längre. Glädjen över kontakten och arbetet med eleverna hjälper oss ändå att vilja fortsätta.

 

Nu har vi fått veta att vår uppskattade rektor, Monika Warsén, har sökt och fått ett annat jobb, och därmed lämnar oss efter sommaren. Sedan något år bor Monika långt från Höglandet, och att resorna är långa och krävande vet vi. Tråkigt nog är inte det orsaken till Monikas beslut.

 

Orsaken är att några föräldrar uttrycker missnöje på olika sätt. Det är en mindre grupp, men så ihärdig och så otrevlig att Monikas arbetssituation har blivit olidlig. Under de senaste läsåren har även pedagoger känt sig hårt pressade av samma anledning. Man har givetvis rätt att ha synpunkter på skolan och verksamheten, men en anda av misstro har spritt sig. Föräldrar mejlar ständigt om saker de faktiskt inte kan bedöma och på ett sätt som inte är trevligt.

 

Betygsättningen ifrågasätts i en omfattning som inte förekom för några år sedan. Kanske tänker man inte på att de ilskna kommentarer man skriver inte hamnar i en annan dator utan hos en annan människa.

 

Vi och ni föräldrar har i grunden ett gemensamt mål, era barns bästa. Just nu känner vi i personalen djup förstämning och oro. Vi behöver ert förtroende och en anda av positivt samarbete.

 

Bromma 2016-06-08

Personalen på Höglandsskolan

 


Jag säger så här: ni dumma IDIOTER som har sett till att Monika till slut gav upp pga av ert hutlösa beteende: SKÄMS! Jag tycker väl kanske inte heller att betygssystemet är så bra men det beror mest troligt på att jag inte är hundra insatt, och även om jag vore det så är det väl för fan inte rektorns ansvar? Det är inte hon som har infört det nya systemet.


Vi ska vara föredömen för våra barn, eller åtminstone anstränga oss för att vara det, men v a d ger det här för signaler? Vuxenmobbing. Inte okej. En liten klick skitmänniskor har sett till att förstöra för en människa som vigt sitt liv till att få en suverän skola, bra gemenskap och god stämning.


Det är väl självklart att inte allt kan vara 100% bra i en skola och det är självklart tillåtet att ha synpunkter, men att en liten grupp föräldrar nu ser till att skolans stabilitet sätts i gungning för 400 elever är för mig fullkomligt obegripligt. Att komma med hot, utöva maktspel och översittarfasoner är rent åt helvete. Om en lärare har satt ett betyg utefter det system vi nu har, och kan motivera det, då måste vi respektera det. Man kan ifrågasätta, men på ett trevligt sätt. Och ge sig när man får motiveringen.


Ni som är så missnöjda. Ta er en funderare på om ni skulle bli behandlade på samma sätt på er arbetsplats och hur det skulle kännas. Det är en MÄNNISKA ni har sänkt. Barnen ska prestera efter s i t t bästa och inte prestera för att ni som föräldrar många gånger ställer orimliga krav på dom. Eller för att ni inte respekterar det betygssystem som r e g e r i n g e n har bestämt. I den här hooden är ytan det allra viktigaste för väldigt många och gu’ nåde om man har en unge som är dyslektiker eller behöver någon form av hjälp. Denna klick av föräldrar är typerna som på sikt bryter ned sina barn med sin press på dom. Jag är f-n i upplösningstillstånd.


Dock skall de applåder och längden av dom som Monika fick av alla föräldrar i kyrkan på skolavslutningen idag, gå till historien. Sweet Lord vilken uppslutning. Synd bara att skolans föräldraförening inte tog tag i det här och meddelade oss föräldrar vad som var på gång. Då hade vi alla gått man ur huse för att se till att dessa idioter tystats. Det vill säga, om nu föreningen visste om det.


Och jag säger grattis till den skola som nu får Monika.

0

52 responses to “Fy skäms för er föräldrar!

  1. Det är ett väldigt intressant fenomen som existerar inom skolans värld nuförtiden. När jag gick i skolan och en elev inte presterade bra i skolan så pratade föräldrarna allvar med sitt barn och förklarade att det var dags att börja plugga mer. Nuförtiden om en elev inte presterar tillräckligt bra så skäller föräldrarna ut läraren eller rektorn och kräver att dessa ska bytas ut. Något har hänt, och det är inte en kontruktiv förändring.
    Charlotta

  2. Hanni P skriver:

    En liten rättelse bara: Det är regeringen och riksdagen som har bestämt betygssystemet. Skolverket informerar och ger hjälp och stöd med regelverket. Skäll inte på dom, de gör ett hästjobb med de galenskaper politikerna hittar på. Tyvärr är det väldigt vanligt att duktiga rektorer och lärare slutar pga att föräldrar har orimliga krav och noll förståelse för hur barnets skola fungerar idag. Jag hoppas det kommer en ny bra rektor!

    1. Mona skriver:

      Just det, det gick lite fort där. Tack, ändrar genast. Var så jävla förbannad när jag skrev och jag läser aldrig igenom mina inlägg innan jag publicerar, jag bara kör. Fort och fel…

  3. Ninnibeth skriver:

    Så trist med föräldrar som heller skyller barnens tillkortakommanden på ”skolan” och rektorn… Om merparten är nöjd så är det ju uppenbart var problemet ligger…

    1. espana skriver:

      Njaa, tror inte jag håller med dig, det är det nuvarande betygssystemet som är heelt fel och orsaken till det är väl miljöpartiet och ”Frigoliten.! Kan ta ett exempel på min son som går i åttan, han fick slutbetyg:E i slöjd,
      där träslöjd, syslöjd och hemkunskap ingår.
      Han hade A i förra träslöjdsbetyget, syslöjden gick ”sådär” och hemkunskapen fick ALLA E i eftersom läraren inte kunde bedöma eftersom de bara hade haft 1! lektion tillsammans.
      De tar det sämsta ämnes betyget alltså som utvärdering fick jag reda på under ett utvecklingssamtal med mentorn, helt sjukt om du frågar mig!

      1. Mona skriver:

        Som sagt, det är ungefär så som jag också har fattat att det funkar och jag tycker inte att det är särskilt rättvist, men: jag skulle ju fan aldrig komma på tanken att göra livet surt för rektorn av den anledningen!

        … och det skulle inte du heller!

        1. espana skriver:

          Nej eller hur, det har du helt rätt i. Vi föräldrar måste gå ihop och DISSA hela skol och betygsystemet, inte ge oss på lärare eller rektorer utan ge er på skolchefen, kommunen, skolverket, regeringen, det är dom som har yttersta ansvaret.

      2. Pia skriver:

        Kursplan – Slöjd
        Att tillverka föremål och bearbeta material med hjälp av redskap är ett sätt för människan att tänka och uttrycka sig. Slöjdande är en form av skapande som innebär att finna konkreta lösningar inom hantverkstradition och design utifrån behov i olika situationer. Slöjd innebär manuellt och intellektuellt arbete i förening vilket utvecklar kreativitet, och stärker tilltron till förmågan att klara uppgifter i det dagliga livet. Dessa förmågor är betydelsefulla för både individers och samhällens utveckling.
        Ämnets syfte
        Kommentar
        Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.
        Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. På så sätt ska undervisningen bidra till att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.
        Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om färg, form, funktion och konstruktion och om hur dessa kunskaper kan kombineras med medvetna val av material och teknik. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor och om hur man väljer och hanterar material för att främja en hållbar utveckling.
        Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder.
        Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
        formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
        välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
        analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
        tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

        Hej, det är bara att gå in på skolverkets hemsida och ta del av alla kursplaner, i slöjd ingår inte hem- och konsumentkunskap. Man kan ju alltid vända sig till sina barns lärare med frågor om man inte förstår sig på systemet, vilket kan vara ganska krångligt att greppa ibland. Frågor betyder dock inte samma sak som negativ kritik, vilket det oftast kan bli då många bara lyssnar på andra föräldrar utan att ta del av fakta.
        Så synd för skolan att förlora en bra ledare, en viktig spridare av bra energier i ett arbetslag!

        1. espana skriver:

          Jaha, jag vet inte inte riktigt vad du menar men i mitt barns skolgång i åttan så har de hemkunskap en gång i veckan i stället för slöjd och nu när de har det så ofta, istället för en enda lektion, (det jag nämnde tidigare) så går det riktigt bra! Tack och lov, men det lär ju spela föga roll i detta sjuka betygsystem som vi har, jag brukar säga till sonen: ”bit ihop” gör så gott du kan, 9:an och gymnasietiden kvar, sen är du FRI…

      3. Vivi skriver:

        Nuvarande betygssystem infördes 2011 så Fridolin är faktiskt inte ansvarig utan förra regeringen.

      4. Terese skriver:

        Den som har ställt till med mest elände i skolan och ligger bakom det nuvarande betygssystemet är herr Björklund. Rätt ska vara rätt.
        Angående betyget så är det olika kriterier som ska vara uppfyllda och är inte alla kriterier uppfyllda för ett visst betyg så kan eleven inte få det betyget utan det blir ett lägre. Och har man inte haft tillräckligt många lektioner så har man helt enkelt inte hunnit visa kunskaper som motsvarar alla kriterier.
        Jag tycker systemet är rätt okej för att det ska bli rättvisa betyg. Så kallade pysta betyg gynnar ingen!

      5. Monika skriver:

        Det är inte vår nuvarande regering som bestämt detta korkade betygssystem utan det kan ni skylla på högerregeringen! Som så mycket annat!

    2. Annika K skriver:

      Word!

  4. Gunilla skriver:

    Tack Mona.
    Vi behöver fler föräldrar som du så vi tillsammans kan skapa den bästa skolan.
    Vi vill det bästa för ALLA elever.
    //en annan rektor

  5. Helen skriver:

    Har barn på Nya Elementar just av den anledningen, föräldragruppens hållning till skolan. Äppelviken är inte bättre, men där sitter en gammal räv som bestämmer och han är väl luttrad efter alla år. Tro inte du kan bli av med 10 föräldrar och sedan löser sig allt 😉

    Detta genomsyrar flera skolor i ”bra” områden. Många föräldrar är så upptagna av viktiga saker att de mer slänger ur sig än det ena än det andra än att lägga ner lite mer tid och ta reda på varför det ser ut som det gör.

    På Nya Elementar upprepade rektorn OM och OM igen ”Snälla föräldrar, prata VÄL om skolan och dess personal hemma så ska ni se att era barn också kommer att få en bra attityd mot skolan”. Och det är väl det enda man kan kämpa för, att våga vara förälder. Tycker ni kan ta in 10% flyktingar i skolan som är grymt tacksamma för skolan så ska du få se på fan ….

    Och sedan är det så att Högland behöver nog ändra ledarskapet, tänk på hyr mycket skolan förändrats sedan 1999! Både strukturmässigt och personal. Ni får nog en bra rektor, det finns många som vill arbeta på skolan. Frågan är om de är tuffa nog att hantera föräldramaffian. Du får väl hjälpa till där och sprida en enorm positiv energi kring skolan, och bita dig i tungan när du anser dem inte dra medhårs – som sagt, det är inte fler negativa kommentarer som skolan behöver utan POSITIVA!

    1. Mona skriver:

      I know, men kan inte låta bli att skriva om det eftersom alla föräldrar OCH personal är tokchockade över vad som försiggått…Monika har, med hjälp av sin personal, lyckats få skolan att bli en av de absolut bästa. Jag känner henne inte alls, men hör personal och föräldrar prata plus att jag själv ser handlingskraften. Hur som, jag är bara så oerhört förvånad över hur vuxna människor kan bete sig på det här sättet. Då har man inte barnens bästa i fokus. Kul att du är nöjd med NE. 24-åringen gick där och de hade då världens bästa rektor, han var överlägsen. Hoppas att skolan är lika bra nu!

    2. Uttröttad lärare skriver:

      ,,,,och i mindre ”bra” områden, men då om helt andra saker: rektor som hotas med polisanmälan, föräldrar som slåss på skolgården, föräldrar som kommer och skriker på andras barn på skolgården och sedan skriker på att läraren inte gör något, föräldrar som alltid, alltid, alltid tar sitt eget barn i försvar, föräldrar som hotar lärare om barnet inte får byta klass, föräldrar som belönar sitt barn med pengar för att det är så synd om barnet för att jen fått en tillsägelse för att hen kränkt ett annat barn…..etc etc etc etc….
      Helt galet! Skolan arbetar i motvind. Undrar om föräldrar har samma rätt att anmäla och möjlighet att hota i de länder där PISA-resultaten är höga???

    3. sofie skåhl skriver:

      Rektorn har inte jobbat som rektor sen 1999 utan var från början ”fritidshemmets chef” och vidareutbildade sig sen till rektor…
      Bara som en parantes!
      Hon skulle bara jobba nåt år till och vi hade väldigt gärna haft henne kvar! // Personal på Högland

  6. Lisa från Skåne skriver:

    Tyvärr mycket vanligt agerande från en del föräldrar. Har en dotter som är lärare och ibland håller hon på att ge upp sitt arbete.

  7. Cicci skriver:

    Lite samma här i duvbo. Finns en klick föräldrar som inte har mycket annat för sig än att vara jävliga. Ställer orimliga krav på lärare och rektor. Om de bara visste vad mycket skada de tillfogar den enskilda personen. Hoppas ni får en ny rektor som är bra. Vet ni vem? Nämligen lite nyfiken då rektorn på duvboskolan sagt upp sig.

  8. Bondens fru skriver:

    Där fick du ner sanningen om dagens skola (som du vet är jag ju lärare). Det är positivt att skolan inte längre har den ”supermaktställning” som den hade förr, men tyvärr har det gått allt för långt åt andra hållet. Det har blivit helt legitimt att ifrågasätta allt och allt är ”skolans fel”. Skolan är naturligtvis ansvarig för att ge varje elev maximal utveckling efter den enskilde elevens förmåga, men det betyder tyvärr inte att alla kan få högsta betyg eller bli godkända (som det handlar om i de tidigare skolåren). Det är tufft att bedöma och ibland underkänna så pass små barn som jag jobbar med, men det är inte jag som har skapat systemet. Trots att man sätter in särskilda insatser/spec/åp mm så når tyvärr alla barn inte upp till kunskapskraven. Jättesorgligt, men precis som du skriver så är det (oftast) varken rektor eller lärares fel. (Det finns naturligtvis både rektorer och lärare som är mindre bra också, jag är inte ute efter att helgonförklara oss).
    Så visst är det oerhört illa att vissa föräldrar sätter igång ett hets mot rektor för att de inte är nöjda med sina barns resultat. Men jag blir inte förvånad. Det har ju även blivit vardag att man som lärare/skolpersonal blir sparkad, riven, slagen och kallad diverse mindre trevliga ord (fitta, hora, jag ska döda dig mm) och det är inte sällan som föräldrar skyller även det på skolan och läraren…

  9. Karin skriver:

    Har själv suttit i flera föräldraföreningar. Har du förslag och vill hjälpa till. Ägna fritiden till dessa viktiga frågor och engagera dig.

    1. Mona skriver:

      Jag satt i styrelsen i förra skolans FF i 4 år! Har inte haft orken att engagera mig de senaste två åren pga av min äldsta dotters situation.

      1. Karin skriver:

        Var en generell uppmaning. Många som har åsikter och klagar på förskola, skola, ridklubben, basketföreningen mm men få som är beredda att själva bidra. En stark föräldraförening är bra och det blir lättare om många hjälps åt. Precis alla kan göra ngt.

        1. Mona skriver:

          Mm, men så är det ju alltid: det skall klagas till förbannelse utanför ICA-butiken eller på middagen hos grannarna, men att engagera sig för att göra skillnad, well, det är det fanimej inte många som gör!

  10. Anna skriver:

    Tack snälla Mona för att du uppmärksammar detta fenomen som inom en snar framtid kommer att bli ett samhällsproblem. Om detta får fortgå så kommer snart ingen att vilja jobba i skolan och det vore ju oerhört synd eftersom det är så himla roligt att jobba med barnen. /Än så länge biträdande rektor med viss pedagogisk undervisning i tjänsten

    1. Anna/PJAK skriver:

      Det värsta är väl att dessa elever ska ut I samhället och jobba sen. Hur ska det funka med chefen? De gör ju aldrig fel och har de inte behövt lyssna på en lärare varför skulle de då lyssna på en chef?? //Fd chef

      1. monasuni skriver:

        Ja, men problemet är ju oftast eller sällan eleverna. Det är ju föräldrarna till dom! Och skulle det vara barnen som är ett problem i skolan så är ju det är fortfarande föräldrarnas fel.

  11. Meja skriver:

    Hej
    Brukar inte skriva men ville bra dela en artikel som vår rektor hade skrivit
    http://www.expressen.se/debatt/kan-du-atminstone-lamna-oss-i-fred/

    1. Lee skriver:

      Vilken bra artikel!
      Man riktigt hör den där gnälliga tonen, på gränsen till aggressiv. Dessa människor finns förvisso överallt i vårt samhälle men det jävliga för läraren är ju att dessa sk. föräldrar har deras mobilnummer ja kanske till och med hemnummer och är det 25 elever och 15% är missnöjda och ringer upp läraren på kvällen så kan man kanske ana hur MYyCKET det ringer hemma hos dessa stackars lärare. Fy sjutton!
      Det borde vara förbjudet att kontakta sina barns lärare efter kontorstid så vida inte läraren ringer upp själv.
      Man vill bara säga Don’t call us, we call you! 😊 In the first place…
      Tänk att så många lägger sitt dåliga samvete på någon annan och i många fall sina barns lärare. Usch usch! Vidriga människor!

  12. Christina skriver:

    Superbra inlägg! Tyvärr känner jag som lärare igen massor av det du skriver. Jag ägnar orimligt mycket tid åt att dokumentera så att jag ska kunna ha ”ryggen fri” när föräldrarnas åsikter om betyg och bedömning kommer. Jag hade mycket hellre ägnat tiden åt att planera inspirerande undervisning.

  13. Lisbeth skriver:

    Är själv lärare men funderar om jag läst dåligt. Vad kommer barnen in i det hela? Vad tycker de? I första hand så bygger ju kunskapsinlärningen och motivationen på hur barnen trivs i skolan. Utan att de mår bra av att gå dit blir det ingen inlärning alls hur mycket den här föräldragruppen än skriker

  14. Norpan skriver:

    Så oerhört tragiskt att det finns en minoritet som, som jag förstått, mobbat bort rektorn som majoriteten tyckte om.
    Ibland hatar jag det här med mejl och datateknik. På vår tid i skolan pratade man ju face to face, när något inte fungerade som man ville. Men nu för tiden kan folk spy galla och vräka ur sig fruktansvärda saker för att dom sitter gömd bakom en dataskärm.
    Så fegt och så oförskämt. Dessutom kan olika människor läsa det som står skrivet på helt olika sätt, vilket kan leda till sjukt konstiga missförstånd.
    Mitt motto när det gäller att skriva till någon är ” Har du inget snällt att skriva, så skriv inte”
    Jag hoppas att ni får en lika fin rektor till dotterns skola:)

  15. Helen Groth skriver:

    Det är så här tyvärr: att detta betygssystemet är för jävligt, men det är knappast er rektors fel utan riksdag o regerings att man sjösätter ett betygssystem dom suger hästba**e. Att folk inte kan vara normalfuntade o begripa det är jävligt beklagligt. Att man nu dessutom har börjat ”töja” på bedömningarna är ta mig faan ännu jävligare. Men tyvärr så finns det rötägg överallt.

  16. Camilla skriver:

    Ursäkta alla föräldrar, det är ert ansvar att se till att barnen gör sina läxor och hänger med. De barn som behöver stöd lämnar jag därhän för de behöver extra stöd som vi alla vet.
    Jag tycker att det är för mycket curlande med barn idag. Minsta gnäll så är mamma eller pappa där som ett skyddsnät. I vuxenlivet finns inte det. Låt ungarna lära sig.
    Föräldrarnas ansvar är att se till ett de gör sina läxor och pluggar till sina prov, det är för fasiken inte skolans sak. Jag blir helt tokig ibland när jag hör vad föräldrar väntar sig av skolan. De lär ut en del, men resten är upp till eleven. Det är liksom hela poängen med skola. Plugga och gör prov eller vad det nu än är, med stöd av föräldrarna.
    Synd att ni blir av med en bra rektor som verkar vara superbra för alla. Tyvärr finns det vuxna som inte fattar sina ungars bästa.
    Hoppas att ni får en lika bra ny rektor.

  17. Hanna skriver:

    Det där är något som vi alla som jobbar i offentlig sektor känner igen oss i. Det är inte unikt för Höglandsskolan. Det är mer utbrett i socioekonomiskt starka områden. Men tilltalet som folk använder både i mail, på telefon och i möten får oss att baxna hela tiden. Det finns individer i samhället som anser att de för att dom är invånare/medborgare i samhället och betalar skatt har rätt att kräva och förvänta sig vad som helst och får dom inte det så får dom bete sig hur dom vill. Vi kan inte på något sätt svara tillbaka med något mynt alls oavsett valör.

  18. Angel skriver:

    Att betygssystemet måste ses över är vi nog alla överens om. Att ta ut det på rektorn ( I det här fallet) är sjukt!
    Tyvärr är det ju också så att många av de föräldrar som klagar på barnens betyg inte hjälper barnen med läxläsning och pluggande inför prov.
    I många fall så är faktiskt ett dåligt betyg satt för att eleven inte har uppfyllt kunskapskravet i ämnet.

  19. Eva skriver:

    Dom som är missnöjda får väl byta skola då! Svårare är det ju faktiskt inte.

  20. Malin skriver:

    Ofta är såna reaktioner från föräldrar uttryck för något annat. Enklare att gadda ihop sig och rikta kritik mot skolan ön att ta itu med den som egentligen gnager inom en… Jag gav upp läraryrket efter just ett sånt där ”drev” som helt saknade grund men sänkte mig totalt. Så trist att det ska ha en sån verkan.

  21. Vivi skriver:

    Tyvärr är detta inte ovanligt bland föräldrar. De lägger hela skulden på skolan och ser inte hela bilden.
    Betygssystemet kan diskuteras men det hjälper inte att göra det med skolan, den måste följa de styrdokument som gäller. Diskussionen måste tas med politikerna.
    Många föräldrar jämför dessutom skolan idag med sin egen skolgång och det är annorlunda – precis som det var annorlunda när deras föräldrar gick i skolan. Många ser sig som kunder till skolan och tycker att de kan ställa krav och skolan ska rätta sig efter dem.
    Om något är fel så ska man givetvis framföra kritik men den ska vara konstruktiv och leda till förbättring och inte bara göra så att man får sin vilja igenom. Hur ska pedagoger hinna undervisa om de ska se till att 400 elevers föräldrar får bestämma, eller hur ska rektorn driva skolan framåt när den ska dansa efter föräldrarnas önskemål.

  22. Raggoparden skriver:

    Jag vet inte om jag löst skolans brev dåligt, men det står att föräldrarna klagar på betygssättningen inte främst på betygssystemet? Vilket ju stämmer med många kommentarer här, och den allmänna stunden sig just nu, det vill säga att fylla på lärarna istället för att ta ansvar som förälder.
    Oavsett vad så är det för jäkligt.

  23. Lotta skriver:

    Det är inte fel på betygen, det är fel på föräldrarna som inte låter den utbildade personalen i skolan att sköta sitt arbete!! Tänk om lärarna kollade er föräldrar hur ni skötte ert profession in i minsta detalj? Lägger ner er ork på att stödja skolan i dess arbete istället.

  24. Anic skriver:

    Äldsta började i skolan 1994, yngsta tar studenten den här veckan. Har med det levt i skolvärlden i 22 år och sett en ganska tråkig förändring till just det du Mona skriver om här. Det är stor skillnad både på elever och föräldrar upplever jag, precis som i samhället i övrigt så har det blivit råare, hårdare och man visar mindre respekt för varandra. Det är en mycket tråkig utveckling tycker jag men beror också på att folk inte orkar engagera sig kollektivt längre. Man jagar och krigar för sitt eget, ofta bakom en dataskärm och det är då lättare att slinka iväg på tangenterna och det blir anonymt. Det nya betygssystemet är, i mina ögon, urkasst. Tanken är nog bra men det skapar stress, oro och osäkerhet och är en stor bidragande orsak till ungas ökades stress och är istället ett utslagssystem där lärare ofta, har jag upplevt, är osäkra själva vad som ska gälla. Jag vet att det finns kriterier att följa. Jag vet också att elever som presterat prov, uppgifter och fått fyra A, misslyckas med det femte och får ett C i slutbetyg. Så var det med den motivationen och känsla av att misslyckas och eftersträva något ouppnåeligt tar på folk, unga människor i synnerhet. Vi måste vara rädda om dem!
    Mycket tråkigt situation på er skola! Håller med dig, föräldraföreningen borde informerats!

  25. Angelica skriver:

    Jag kanske tänker konstigt men du skriver att det inte är okej med vuxenmobbning och att man ska tänka sig för eftersom det är en människa man sänkt. Men samtidigt pekar du ut två andra människor inom skolvärlden på en blogg som troligen når fler människor än enbart det antal föräldrar som du riktar detta inlägg mot. De lärare som du pekar ut kanske också blir sänkta av det du skriver om dem? Jag vet att jag skulle i vart fall bli jätteledsen. Menar inget illa men det är den reflektion som jag gjorde.

    1. Mona skriver:

      Sorry, men jag måste vara trög för jag fattar inte vad du menar. Är det den pensionerade läraren, som för övrigt var en av flera och därmed okänd för mina läsare? Och vem är den andre av de två? Talibanens nuvarande suveräna lärare? Skulle h o n bli ledsen över att jag skriver något positivt om henne? Sorry, men jag förstår inte alls.

  26. Angelica skriver:

    Jag tänkte på klassläraren i gamla skolan och xxxläraren på Höglandsskolan.

    1. Mona skriver:

      Tror inte någon fara var skedd på de 11 minuter det låg ute. Jag är inte särskilt bra på att skriva inlägg när jag är förbannad, vilket jag var. Det tog tre minuter att skriva och jag läser aldrig igenom vad jag skrivit ett inlägg. Gammal ovana. Någon upptäckte vad jag skrivit, hintade och jag tog bort. Och som sagt. Den gamla skolan hade flera lärare som snart skulle gå i pension så nej, jag är inte orolig. Notera även v a d jag skrev: talibanen var högpresterande och de kunde inte den specifika läraren hjälpa henne med, alltså söker jag hjälp någon annanstans. Jag skrev aldrig någonstans att hon var dålig, men hon fungerade inte för talibanen…

      1. Angelica skriver:

        Ser att du redigerat ditt inlägg och att det bara låg ute i 11 minuter. Tack för att du lyssnade på synpunkten om att inte peka ut någon. Det uppskattas att du är lyhörd. 👍

        1. monasuni skriver:

          😘

  27. AnnaG skriver:

    Att vara lärare idag är mest att vara socionom och familjeterapeut, tyvärr.
    Undervisa och lära ut kunskaper är det minsta vi gör.

  28. Ebon Jansson skriver:

    Det är så bra skrivet utav dig att alla föräldrar och personal borde få ta del av det du skrivit! 👍 Och instämmer verkligen att alla mobbare borde skämmas!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *