Det här med reklam i bloggar – läs och lär

img_3807

Igår var jag inbjuden till Reklamombudsmannen, en stiftelse som ”är näringslivets självreglering som prövar anmäld reklam. Stiftelsen har två prövande instanser: Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON). RO och RON prövar kommersiell reklam riktad mot den svenska marknaden och vägleder marknadens aktörer i vad som är god marknadsföringsetik.”

img_3802

Det är andra gången jag är inbjuden och det är lika intressant varje gång. Igår var vi ett tjugotal bloggare/youtubare.

img_3805

Jag tänker att jag ska dra lite regler för er. Vet att ni är ett par stycken som undrar och en och en annan som tror sig veta, men som inte vet. Detta är rekommendationer och vägledning, och som sagt; en självreglering som i förlängningen faller under marknadsföringslagen.

 

Om jag gör reklam för mina egna grejer som jag säljer så ska inlägget märkas med ”Reklam”. RO tittar på ”helheten”. Att det ska vara tydligt att det är ett reklaminlägg. Deras uppfattning är att jag följer deras rekommendationer.

 

Om jag gör reklam för andras grejer så gäller samma sak som ovan. Deras uppfattning är att jag även där följer deras rekommendationer.

 

Om jag åker till London på en beautykonfererns/pressresa, där en massa företag finns representerade och som ger mig shitloads med produkter så behöver jag INTE märka inlägget med ”Reklam”. Då kallas det för PR. Behöver inte märkas.

 

Om ett företag skickar hem grejer till mig, eller till jobbet, behöver jag INTE märka inlägget med ”Reklam”. Även detta går under PR. Behöver inte heller märkas.

 

Om jag i ett inlägg skriver exempelvis: ”idag åkte jag förbi dyr-ICA och hämtade ut mitt Ellos-paket där dom här snygga brallorna låg i” (och så länkar jag till byxorna på Ellos hemsida) så behöver jag INTE märka inlägget med ”Reklam”. Detta eftersom jag har betalat för brallorna och inte har någon överenskommelse med Ellos.

 

Om jag skriver att jag tycker ni ska gå på Mia Törnbloms föreläsningar, eller anlita henne,  så behöver jag INTE märka inlägget med ”Reklam”. Detta eftersom jag inte har fått betalt för att skriva det utan det är en personlig åsikt.

 

Om jag har ett samarbete med t ex Ellos där jag har fått betalat för att visa en blus så ska det givetvis märkas med ”Reklam” men om jag använder samma blus tre månader senare behöver jag INTE märka inlägget med något.

 

Det finns dom som använder sig av något som kallas för ”Adlink”, det vill säga: om jag länkar till ett par skor på Ellos där länken i sig betyder att jag tjänar pengar om du beställer dom skorna, (detta ser man om man sakta för musen över länken, står det blablabla…tradedoubler..eller nåt, DÅ ska inlägget märkas med ”Reklam”. Juristerna på RO rekommenderar STARKT att man INTE längst ned i inlägget skriver ”Inlägget innehåller adlinks”. ”Det ska framgå TYDLIGT i början av inlägget att det är ett reklaminlägg!”

 

Kort sagt: om jag som bloggare får betalt, eller en vara där jag förväntas göra en motprestation från företaget; det vill säga: skriva något om varan, då SKA inlägget märkas med ”Reklam”. Inte ”samarbete” (som jag tidigare blivit lärd och trott) utan just REKLAM.

 

Jag har säkert missat det någon gång av rent slarv men vet att jag tillhör en väldigt liten skara bloggare som sedan länge varit noga med att vara helt ärlig i mina inlägg. Idag är de flesta duktiga med att märka sina inlägg men de finns de som fortsätter med sin ”fulreklam”. Som erfaren bloggare ser jag det på 0,2 sekunder men det är inte alltid lika lätt för en läsare. Då blir jag irro. Jag tycker inte det är okej att lura en läsare utan jag tror man tjänar på att vara hederlig. Ser ibland att bloggaren skriver typ; ”åh, jag skulle a l d r i g göra reklam för något som jag inte står för”, och så vet jag med 100% säkerhet att det är bullshit, att det är pengarna som spelar roll. (Nu pratar jag om folk jag känner.) Men, det låter ju ärligt att skriva så och de flesta går på det. För att man v i l l tro på bloggaren. Inget konstigt med det.

 

Sen finns det faktiskt en del företag som vill att man gör reklam för deras grejer men som specifikt ber om att man inte ska skriva att det är reklam. Dom tackar jag ALLTID tack, men nej tack till. Det tror jag de flesta gör. Hoppas jag.

 

Jag fattar att det här är en djungel ibland för er läsare men jag känner också att ni inte är särskilt korkade. Ni är flera tusen som har följt mig i många år och n i har fullständigt klart för er att jag inte gör reklam för skit jag inte tror på. Visst, allt är subjektivt. Bara för att jag skriver att ett nagellack är asbra så är inte det sagt att just d u tycker det.

 

Hur som. Jag känner mig rätt trygg i den här frågan men önskar att kollegorna i branschen var lika trovärdiga. Det skulle underlätta för alla.

 

0

31 responses to “Det här med reklam i bloggar – läs och lär

  1. Helena skriver:

    Jag tycker det är Så skönt att du är så tydlig, för enligt vad du skrev nu så är du ju övertdlig 😉 Men det är så skööönt. En vet att du inte försöker luras och jag läser allt ändå.
    Blir precis som du superirro över bloggar där de antingen inte skriver ut det alla eller försöker liksom smyga med det. Dålig font, ljus färg och bara i kategoristänplingen som en ändå aldrig läser. Sure, går ju att säga ”det dtår där” men det sker inte naturligt att kolla där.

    Samnt massor som kallar det för sammarbete. Om och om igen.
    Men du är bäst!

  2. Eva skriver:

    Jag gillar tips man får i bloggar men man vill ju just det att dom gör reklam för nåt bloggaren själv kan stå för.
    Men du skriver ju själv just det att du inte gör reklam för nåt du inte kan stå för, är det också bullshit då;-)?
    En undran bara.

    1. Mona skriver:

      Vad jag menar med det är att vissa människor känner jag och vet hur de tänker. Sen när de sitter i bloggen och skriver att de aaaaaldrig skulle göra reklam för grejer det inte gillar så blir jag trött. Hatar oärlighet. DU som hängt här så länge borde ju veta att jag aldrig skulle göra det. Jag säger nej tack. Fick nyligen en förfrågan om en hudsalva mot torr hud som skulle ge mig jävligt mycket pengar men jag var tvungen att tacka nej eftersom jag inte har såna extrema problem.Jag jobbar hellre så och blir trovärdig i längden även om jag hade behövt dom pengarna. Igår gick jag igenom alla mina reklaminlägg och funderade om det fanns n å g o t som var tveksamt men jag är glad över att jag är ärlig mot mig själv för varenda ett är 100%. Att jag t ex använder Linas Matkasse och sen får frågan om jag vill göra reklam för dom är ju bara en bonusgrej: jag får betalt för något jag redan använder. Det jag däremot har jag haft problem med är när någon jag känner ber mig göra reklam för något jag egentligen inte tror på. Nu har jag löst det med att jag är kontrakterad på Tailsweep vilket gör att jag inte får göra göra reklam för annat än vad som kommer via dom.

      1. Eva skriver:

        Ja men det var precis det jag tänkte. Jag vet ju att du bara tar med det du kan stå för. Nåt annat skulle vara otänkbart för var enda människa skulle jag tycka.
        Vem vill prata för nåt man inte gillar? Inte jag i alla fall men nu bloggar ju inte jag;-))
        Det måste vara trovärdigt annars faller det tycker jag!
        Vissa reklam inlägg hos olika bloggare känns inte som dom skrivit själv utan låter bla, bla, bla och dom orkar man ju inte ens läsa.
        Kram kram

  3. Kajsa skriver:

    Finns massor av bloggare på ‘fiiina’ portaler som bara kör med köplänkar och skriver inte ett skit om reklam. Möjligen att det kan stå längst ned att inlägget innehåller köplänkar. En viss tidning har en hel del bloggare med kända namn som bara lägger ut 99 % foton och 1 % köplänkar. Så otroligt irriterande. Och nej, jag läser inte de bloggarna längre, det har jag slutat med.

  4. Ullies skriver:

    Helt off topic, men inatt drömde jag att jag sov över hos dig. Du bodde i ett ASSTORT gult hus. Din man var Ewan McGregor och din mamma var Gunilla Persson hahahahaha. <3
    Kram

    1. Mona skriver:

      HAHAHAHAH, bor förvisso i ett asstort hus … som faktiskt varit gult men sen sket det sig!

      1. PJAK/Anna skriver:

        Nja, du påminde starkt om donnan i fråga för några veckor sedan så lite mer rätt blev det 😉

  5. Havrefras skriver:

    ”Ser ibland att bloggaren skriver typ; ”åh, jag skulle a l d r i g göra reklam för något som jag inte står för”, och så vet jag med 100% säkerhet att det är bullshit, att det är pengarna som spelar roll.”
    … och så lite längre ner; ”och n i har fullständigt klart för er att jag inte gör reklam för skit jag inte tror på.”
    Blev lite full i skratt. 😉
    Alltså, jag skiter faktiskt i vilket. Bloggare får tjäna pengar för min del. Finns det en vara med i inlägget går autopiloten på direkt ”Reeeeklaaaaaam!”, vare sig det är ett ärligt samarbete eller smygreklam. Är det en produkt som eventuellt skulle kunna få min uppmärksamhet – säg, en dagkräm för torrisar, ja då googlar jag produkten i vilket fall. Jag kan inte gå på en enda bloggares åsikt. Äsch, sen är jag inte sen att nappa på reklaminlägg där man länkat till något företag som rea:ar ut den där maskaran som jag alltid har. Man är ju inte dum 🙂

    1. Mona skriver:

      Jag vet, tänkte på den formuleringen efteråt. Lät ju helt jävla puckat men tröstar mig med att ni som är gamla i gården känner mig. Sen tänker jag lite så här: jag har BARA vuxna som läsare. Har svårt att tro att det är 100% puckon. Alltså vet alla vad de gör. Men, jag tänker lite som du: jag googlar och precis som du skriver: hittar man nåt som rear ut något jag är svårt sugen på så köper jag.

  6. Malin skriver:

    Jag är inte så intresserad av reglerna (men förstår syftet med inlägget). Jag tycker att det är ap-trist med alla reklaminlägg bara (även om jag förstår orsaken till dem också). Det blir samma reaktion som då jag ser att en film är på en reklamkanal – jag ser den hellre på Netflix el likn för att slippa eländet. Det är VÄLDIGT mycket köp och köp och köp i bloggen just nu. Jag fattar inte att folk har RÅD.

    1. monasuni skriver:

      I hear you. Dessvärre måste jag ha reklam eftersom jag lever på bloggen. Dock är det varierande antal. I förra veckan hade jag t ex e t t samarbete medan det andra veckor kan krocka med tre st.

      1. Malin skriver:

        Jo jag förstår det. Men reklam öht börjar stå alla upp i halsen. Det var roligare när man var liten och bara hade ettan och tvåan och reklamen var halva grejen med att gå på bio 🙂

  7. K skriver:

    Känns ju också liite oseriöst när en bloggare skriver om en faantastisk rakhyvel att raka bort håren på benen med, så har samma människa tidigare skrivit sig varm om hur hon IPL behandlat bort alla sina hår på dessa ben. Å det var det bästa hon gjort. Seriöst….

    1. Mona skriver:

      …eller så kan man konstatera att IPL-maskinen var skitbra, även om den var lite meckig, men att efter ett halvår-år så började håren komma tillbaka. Inte allt, men tillräckligt för att man måste underhålla det. Det visar sig att det krävs en längre tids underhållning för att de på sikt ska försvinna. Det pallar man inte med utan man ger bort maskinen och fortsätter med vanlig hyvel. Ytterligare ett år går och man får möjlighet att prova en prenumerationstjänst med rakhyvlar … som man hakar på … och fortfarande har. Så kan det också vara! Och eftersom jag är väldigt transparent så går det jättebra att fråga mig vänligt. Din ton är så … bitter … och det är ju så mycket roligare att vara trevlig. Tycker jag. Skulle jag göra reklam för maskinen idag? Japp, men då skulle jag tala om att den inte är till för dom som inte har tålamod!

  8. Anna skriver:

    Men om det är rekommendationer och inte lagstiftat, då kan man ju egentligen skita i att skriva att det är reklam. Jag menar, vad kan hända? Kan de beskatta bloggare retroaktivt? Det finns ju de som aldrig skriver ”Reklam” i början, men avslutar med ”i samarbete med”. Sen är det ju iofs väldigt tydligt när det är sponsrade inlägg, när det tjatas om Osten X eller Vinet Y i vart och vartannat inlägg. Jag är hursomhelst väldigt tacksam att du är tydlig i början, då kan jag scrolla om jag inte vill läsa. Fortsätt du att göra reklam för sånt du gillar och jag hoppas du tjänar multum på det!!!

    1. monasuni skriver:

      Straffet är en så länge bara Name in shame, som man kallar det för, det framgår på deras hemsida vilka bloggare som har blivit fällda och i flera fall så skickar de ut ett pressmeddelande så att det sprids i andra medier också.

    2. Malin skriver:

      Kudos till dig Mona som tar detta med reklam seriöst! Du är, som du själv nämner, en av få bloggare som gör det. Jag anser att en bloggares varumärke blir mer trovärdig när jag ser att reklam och samarbeten märks upp och väljs med omsorg. Även företaget/tjänsten/produkten blir för mig mer trovärdig om bloggaren kommunicerat marknadsföringen på ett proffsigt sätt. Och jag tror att jag inte är ensam om att tycka det.

      Ang ev ”straff” för bloggare som inte reklammarkerar och utformar reklaminlägg korrekt så finns det i skrivande stund ett aktuellt fall där KO har skickat en stämningsansökan till Marknadsdomstolen ang Kissie och bristande reklammarkering. I korta drag så kan detta sammanfattas med att Kissie nu riskerar att dömmas till att betala vite på tresiffrigt belopp och kan bli prejudicerande för andra utredningar som pågår samtidigt mot några andra bloggare.

      1. Malin skriver:

        *SEXsiffrigt belopp ska det stå såklart 🙂

  9. Åsa skriver:

    Jag undrar om det finns någon app eller så med ett filter som kan sålla bort alla inlägg som är taggade med reklam?

    Jag förstår ju att folk vill tjäna pengar men GUD vad tråkigt det är att se alla reklaminlägg. Jag vet att man kan låta bli att läsa och det gör jag också men jag blir så glad när jag får se att någon kommit med ett nytt blogginlägg för att sen besviket upptäcka att det bara var reklam.

    Det är precis som när postbilen stannar utanför huset och när man väl tagit sig dit är det bara reklam i lådan.

    1. Mona skriver:

      Well, du måste nog leva med det. Som en tidning: bläddra förbi. Jag lever på bloggen, som tar otroligt mycket tid, varför jag m å s t e ha en inkomst.=)

  10. Marja skriver:

    Tänkte skriva en lång kommentar på detta inlägg men nöjer mig med att konstatera denna blogg blivit lite för kommersiell för min smak, lite för många kompisar med fantastiska produkter som du måste promota och lite för många bjudresor som vi sedan får höra ”objektiva” recensioner ifrån utan att egentligen veta graden av reklam, PR, sponsring, samarbete, whatever.
    Tycker du på många sätt du verkar ha ett intressant liv och ett djup, men det ytliga med shopping och diverse skönhetsbehandlingar har tagit över så pass att det för min del inte är intressant längre.
    För de som vill läsa Konsumentverkets råd i frågan så finns här en länk: http://www.konsumentverket.se/Foretag/Marknadsforing/Marknadsforing-i-sociala-medier-och-bloggar

    1. Mona skriver:

      Ingen fara, man kan inte pleasa alla. Tack för tiden du hängt här!

  11. Daon skriver:

    Jag tycker du är väldigt tydlig med att märka ut reklam-inlägg, vilket jag uppskattar (eftersom jag då snabbt kan skumma förbi dem ;-)). Men förstår inte riktigt varför inte PR ska märkas ut. Antar att det har att göra med att man som mottagare (bloggare) inte är bunden att skriva positivt om varan då, men ärligt talat, hur många bloggare skriver negativt om sånt de fått via PR, antingen skriver de positivt eller låter bli känns det som. Och även om din London-resa var PR (och därmed korrekt markerad) så kändes flera av inläggen därifrån som reklam, reklam och mera reklam eftersom allt bara var positivt och allas produkter fantastiska. Men som tur är får man lita på sin egen förmåga att bedöma alla ”fantastiska” produkter 🙂
    Denna genomgång av vad som gäller angående märkning av sponsrade inlägg var jättebra och nyttig för mig som läsare!

  12. Karin skriver:

    Fast mitt minne är att du ”hånade” mig när jag skrev att du behövde märka ut reklam för eget företag för inte så många månader sedan. Och det är superenkel att se vad som är reklam utan att man själv är bloggare och det är roande att se hur rädslan spridit sig och att de flesta numera märker ut vad som varit omärkt i flera år.

    1. Mona skriver:

      Nä, jag hånade inte alls (gick precis igenom alla dina kommentarer för att hitta den du pratar om) däremot var jag rätt tydlig i min åsikt och så bad jag också om ursäkt för att jag var lite hård. Men jag tänker lite så här: du skriver att du är road över att se hur rädslan har spridit sig. Jag kan tänka att e g e n t l i g e n så behöver inte en käft bry sig eftersom det fortfarande inte är lagstadgat men jag tror att i stort sett alla som bloggar VILL vara seriösa och eftersom det de facto inte har varit solklart hur inläggen ska märkas så har det varit rörigt. När jag var på samma möte i våras så frågade jag om ”samarbete” var korrekt att skriva, fick svar ja på det medan det nu inte alls är okej. Dock ä r det så att ingen jobbar gratis, inte jag heller (bortsett från två veckor om året när jag åker med Synoptik/Optiker utan gränser. Jag lägger ner flera timmar på bloggen och har inte råd att blogga om jag inte får betalt för det. Jag är inte överförtjust i reklam själv och scrollar förbi om jag inte är intresserad. Nu hinner jag iofs inte läsa andra bloggar, men när jag gör det. Det är som att läsa en tidning, man stannar upp om det är något intressant, annars bläddrar man vidare. Jag kan omöjligt tillfredsställa alla, hur gärna jag än vill. Vissa tycker si, andra så men jag fortsätter att skriva och de som tröttnar måste få gå vidare utan att jag blir ledsen. Det har jag lärt mig att leva med. Hur som så är ni läsare mycket viktiga för mig och jag hade aldrig pallat det här med min dotter utan er. Även om ni inte hade en susning under de två år som gick från att jag fick reda på det tills jag fick berätta för er.

  13. ullis skriver:

    Men hallå….vad är det folk inte förstår. När en blogg blir så stor som Monas kräver det måga timmar per dag i arbete. Mycket mer än vad som syns. Såklart kan Mona inte lägga ner den tiden gratis. Hon har ju familj och ett företag att driva. För att det ska vara värt det så måste det bringa in lite pengar vilket är genom reklam. Vilken tidning, tv program eller vad som helst idag är gratis och helt utan reklam. Om man ska läsa en blogg så måste man också acceptera att reklam förekommer. Annars skulle nog ingen orka blogga 365 dagar per år utan att få något annat än en kommentar då och då. Jag tror man som läsare måste förstå detta och inte gnälla över att det förekommer reklam. Det måste det göra och här ska Mona ha all cred för att hon är så ärlig.

  14. Rebecka skriver:

    Nej, det Reklamombudsmannen håller på med är väl etiska riktlinjer, men området i sig är ju reglerat genom marknadsföringslagen. Eller vad syftade du på när du menade att vi inte har lagstiftat?

  15. Grymt bra inlägg Mona och kul att många är så engagerade! Reklamen går under marknadsföringslagen och är alltså lagstadgad men det har ännu inte kommit en dom mot en bloggare (den första är uppe i domstol nu). Dock är RO en självreglering och inte en myndighet, därför kan de inte ge böter eller liknande utan bara ”Name and shame” som nämndes här ovan.

    /Linda Hörnfeldt, VD Influencers of Sweden (branschorganisationen för social media influencers)

    1. Mona skriver:

      Tack, ändrar det där med lagstadgat så att det blir tydligare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *