Det blir Peru!

Jag har glömt att berätta. I mars nästa år åker jag på min tredje resa med Optiker Utan Gränser/Synoptik. Förra året åkte vi till Guatemala, i våras till Nicaragua och nu blir det alltså Peru.

 

Synoptik startade det här för 5-6 år sedan och har varje år låtit personal runt om i Sverige söka till att få följa med. Varje resa består av ett tiotal personer varav runt hälften är optiker. Resten är oftast butikschefer på olika Synoptik-butiker, eller folk från huvudkontoret. Förra året bestämde de sig för att gå ut i sociala medier och skaffa sig en ambassadör för att sprida buskapet om vad Optiker Utan Gränser gör och för att samla in fler glasögon. It happend to be me.

 

Nu vill jag att ni som inte hört något om det här tidigare läser vidare.

IMG_6097

Det hela går ut på att man kan lämna in sina gamla glasögon när man köper nya. De putsas rena och läggs i lådor med olika synstyrkor. Vi som åker träffas några dagar innan, packar ett gäng resväskor fulla med glasögon, resten skickas i banankartonger. Vi brukar ha med oss 4-5.000 glasögon åt gång. Resten förvaras i ett lager här i Sverige.

 

Vi är alltså ca 10 personer som åker. 10 resväskor fyllda med glasögon. Vi är borta i två veckor och våra personliga saker måste vi ha i handbagaget. Ni kan ju räkna ut utmaningen i det för en som brukar ha ombyte för ett år med sig var man än åker…

 

I de länder som vi har besökt har man från Sverige ett samarbete med lokala organisationer. De ser till att ordna ställen vi kan vara på. Vi åker till 4-5-6 olika städer/byar.  IMG_8533IMG_0026IMG_6991Väl där sätter vi upp planscher på väggen, stolar mitt emot, och så sätter optikerna igång. Eftersom den lokala befolkningen har fått info om att vi är på ingång långt före vi anländer så är det långa köer. Det är mycket fattiga människor som inte har råd att skaffa glasögon.IMG_7912Alla får stå i kö utanför och sen slussas de in på stolar som vi har satt upp. IMG_6555

Varje patient undersöks av legitimerade optiker och får sedan en lapp i handen. IMG_6909

Lappen tar dom med sig till nästa kö, där jag och andra assistenter står. De andra assistenterna är butikschefer, regionschefer eller folk från Synoptiks huvudkontor. Vi tar lappen och letar efter glasögon som passar. Ovan står det +2,50 och +3,00. Då tar jag fram ett par glasögon som är så exakta som möjligt. Kan jag inte få fram ett par, så får de två: ett par för läs och ett par för avstånd. Men, det görs bara i värsta fall för helst ska jag kunna hitta ett par med ovan slipning. IMG_8469

Den här tjejen fick talibanens gamla glasögon. Jag tar alltid med mig några i handbagaget som jag delar ut speciellt. Senast hade jag med mig Carola Häggqvists glasögon. IMG_0105

Det är extremt varmt och fuktigt och vi jobbar som idioter. Man måste ha ett högt tempo för att hinna med alla i kön. Vi försöker beta av alla men det har hänt att vi har varit tvungna att stänga på kvällen och be dom komma tillbaka nästa dag. Man blir oerhört trött efter varje arbetspass. Sen tar det på psyket också. Alla dessa fattiga människor. IMG_0685IMG_9780

De som berör mig allra mest är gamla och barn. Många gamla har aldrig någonsin haft en bra syn. Många nästan halvblinda. IMG_6811

DEN känslan när man ser deras oerhörda lycka över att kunna se! Den här kvinnan ovan hade -11. I stort sett blind. IMG_9967IMG_9973

Den här pojken kommer också att följa med mig i livet. Han hade någon form av grav autism och hans mamma berättade att han aldrig log. Jag grät inombords när han fick på sig glasögonen och fick se skillnaden. Det leendet kommer jag för alltid att minnas. IMG_7933

Liksom den här damens. Hon fyller hundra år nu i oktober. Fantastiskt glad … och lycklig över att äntligen kunna få se. IMG_0555

Viktigt är också att hitta glasögon som passar ansiktet. Givetvis går styrkan före allt annat men på den här oerhört vackra tjejen tyckte jag att jag lyckades bra. IMG_0591

Om man blir nödig under arbetsdagen så har man tur om man hittar en sån här toalett som ovan. Fifan, ni skulle bara veta hur det kan se ut. Ovan är värsta Grand Hotel-bajjan. IMG_7285

Vi jobbar som dårar men John, som är ansvarig för dessa resor och som var den som startade dom, ser alltid till att vi får nån ledig dag, eller ett par halvdagar. Då kan man hämta kraft … för den behövs. IMG_9995

Barnen är de som berör mig mest och jag bestämde mig inför första resan att tigga ihop klistermärken, hårspännen och annat som inte tar plats, för att dela ut. Många av dessa barn har t ex aldrig sett en ballong, än mindre ett klistermärke. IMG_6918

Vid ett tillfälle nu senast i Nicaragua så var vi i en stad där tv kom och filmade. Vi skulle spendera tre dagar där och tv-teamet var där dag två. Dag tre stod hundratals människor i kö … från morgon till kväll. Vi jobbade som svin och alla var tokslut. Jag hör ett barn gråta någonstans utanför lokalen. Ihärdigt. Efter nästan en timme och barnet fortfarande gråter går jag ut och försöker leta upp det. Hittar den här lilla flickan som var jätteledsen över att behöva stå med sin mamma i gassande solsken och vänta. Dessa klistermärken och ballonger gjorde henne tyst. Och glad.

IMG_8069

Så här fräsch ser behåarna ut varje dag när man kommer till hotellet. Jag är inte någon som svettas särskilt lätt men fifan som det rinner på dessa resor. Arbetstempot i kombination med värmen/fukten tar kål på vem som helst. IMG_1346

Men, det är det värt. Alla dagar i veckan för jag är SÅ tacksam över att jag får göra det här och det här här ni läsare kommer in. Jag vill att ni rensar lådor efter glasögon. Sno farmors och grannens, både slipade och vanliga solglasögon. Ja, solglasögon är viktiga för bönderna. De får solskador på ögonen och blir med tiden blinda. Barnsolglasögon är också viktiga. Slipade som oslipade. Det enda som är viktigt är att alla glasögon är absolut hela. Vi putsar upp dom.

 

Lämna in alla glasögon på SynOPTIK, ingen annanstans. Vet att det är lätt förväxla eftersom som flera börjar på SYN. Men det är alltså SYNOPTIK som gäller! Förra vändan fick vi in över 70.000 par glasögon. Just det, glömde säga att de glasögon som blir över på resorna lämnar vi kvar till lokala organisationer.

 

När det börjar närma sig att åka nästa år kommer jag börja min tiggarturné. Eftersom glasögonen är det som ska rymmas i väskorna så kan jag inte ta med mig prylar som tar plats. Alltså kommer jag tigga ihop klistermärken, bokmärken, tatueringar, ballonger, bläckpennor (blyerts kräver pennvässare) av olika företag här hemma så känner ni några som jobbar med sånt; hojta! Jag vill passa på att särskilt tacka tjejerna som äger Lollipop för alla hårspännen, ringar och annat för småtjejer som ni skänkt de senaste två resorna. OM ni bara visste hur lyckliga alla flickor blir! Jag är givetvis tacksam för allt jag får eftersom det har stor betydelse för många. Första vändan skänkte Samsonite 12 resväskor och flera av dom börjar nu ge vika varför jag behöver tigga nya. Nån som har känningar?

 

Nästa resa går som sagt till Peru och går det som det ska så åker vi upp i djungeln med helikopter för att ta oss till riktigt fattiga byar. Det hänger lite på säkerheten. När vi var i Guatemala fick vi ha poliseskort pga kriminaliteten.

 

Jag kommer tjata om glasögon varje månad fram till mars nästa år. Måste även ragga tag i ett företag som tillverkar solglasögon som jag kan ta med mig. Ingen som har kontakter? Hör av er till mig i så fall: mona@monasuniversum.se

0

25 responses to “Det blir Peru!

  1. Ninni skriver:

    Inte för att jag förväntar mig att de skall rulla ut röda mattan & hovniga men jag var inne på en Synoptik i Göteborg för ett par veckor sedan med en stor kasse (samma som jag lämnade en lika stor kasse hos förra året) glasögon och man får knappt ett tack! Känns tråkigt….MEN jag vet ju att jag gör skillnad så det känns bra 🙂

    1. PJAK/Anna skriver:

      Hoppas de åtminstone var vänliga om de nu inte kunde tacka…..

  2. Bitta skriver:

    Älskar att följa detta helt underbart initiativ , som ger perspektiv på hur bra vi har det även om man är arbetslös, sjukskriven så är ju det inget jämförelsevis.

  3. Mona skriver:

    Du kanske kan höra med Accent om de kan hjälpa till med resväskor? De har både ett eget märke men vet även att de väskor som reklameras (ibland knappt fel alls på dem) slängs när kunden får en ny. Kanske kan man skramla ihop såna väskor?

  4. Monica skriver:

    Jag lämnade in en stor påse med glasögon precis när ni åkte i våras, jag upplevde samma sak som Ninni, knappt ett tack ens. Dom blev nästan besvärade…. Så ska det väl inte vara, är dom inte stolta att göra detta? Det är ju för en bra sak.

    1. monasuni skriver:

      Ska vidarebefordra det till HK för så ska det absolut inte vara!

      1. Bondens fru skriver:

        Så tråkigt! Jag lämnade in i Linköping och där var reaktionen den motsatta, de blev jätteglada. Jag fick till och med ett rengöringssprej och en putsduk som tack.

        1. Jennie skriver:

          Jag fick samma i Växjö!

      2. Småländskan skriver:

        Bra Mona att du informerar HK. Upplevde ungefär samma sak som Ninni förra året, då jag lämnade in massor av glasögon efter att själv rensat och sett till att alla i min omgivning gjorde detsamma.
        Jag vet ju, efter att jobbat med det i hela mitt liv, att kommunikation är bland det svåraste som finns. Men att HK i detta fallet informerar varenda butik ute i landet om vad som ska ske, kan inte vara världens svåraste uppgift.
        Ni gör ett otroligt, behjärtansvärt jobb, så det måste vara självklart att alla inom koncernen vet vad som gäller.
        Så, nu hoppas jag att ALLA som har nåt eller några par avlagda glasögon där hemma, ser till att lämna in dem till Synoptik.
        Jag vet att de gör skillnad!
        Massor av lycka-till-kramar till dig Mona och alla andra som är involverade.

  5. Camilla skriver:

    Ååååh! Välkommen till mitt oerhört vackra land. Om ni behöver hjälp så hojta till, jag skulle jättegärna hjälpa till! Jag bor dock väldigt nära Machu Picchu och inte alls nära djungeln…
    Min mans kusin opererar förövrigt starr och körde kampanjer i fattiga byar förut, det kanske vore ett möjligt samarbete?
    Hoppas verkligen jag hinner ”stalka” dig lite, kommer ni till Cusco vet jag ju vart du kan shoppa.. Hehe.

  6. MrsM skriver:

    Samsonite? 2 vändor och det börjar redan ge vika? Va?

    1. Mona skriver:

      Oj, om du bara visste. Vi har gjort två vändor men flugit inrikes, åkt bussar, lastbilar and you name it. Hjulen på flera väskor är borta och jag har redan varit inne ett par vändor och fått nya hjul. Just nu är två väskor inlämnade för nya hjul. En av väskorna har en jättespricka från någon av flygresorna. Det verkar som om det är hårdare tag på flygplatserna i Centralamerika jämfört med Europa för fifan så slitna de har blivit.

  7. Lisa skriver:

    Ni gör ett fantastiskt jobb!!! Vet jag föreslog det förra året, men hade det inte varit en jättebra idé att dela ut tandborstar till barnen. Tar inte mkt plats, väger inte så mkt och kan göra stor skillnad för barnens hälsa. Ring o tigg vetja 😀

    1. Mona skriver:

      Försökte tigga men fick inget napp…ska på’t igen!

  8. Anna skriver:

    Och med den bitivs lite sinnesjuka humorn här inne läste jag rubriken som ”Det blir PeruK”. Och funderade på om det var något nytt stockholmsfashion som inte nått landsbyggden än….

    Finns ju fler liknande insamlingar så även om man inte har just en Synoptik i sin håla så är det värt att alltid kolla med sin optiker om de samlar in!

  9. Maggan skriver:

    Skulle man inte kunna få lämna klistermärken samtidigt som man lämnar in glasögon? Vore toppen att kunna göra det!

    1. Mona skriver:

      Åh, det är bättre om du har möjlighet att skicka mig dom! Hemslöjdsprodukter AB, Ekbacken 32, 168 69 Bromma. TACK snälla du!

  10. Camilla skriver:

    Jag funderar på om jag här på plats kanske kan försöka tigga ballonger och liknande och skickat till vart ni nu än kommer att befinna er, alt. lämna till er då ni inte har allt för mycket plats i väskor. Kollar gärna upp med företag här, har en till svensk tjejkompis med mycket kontakter som säkert skulle vara jätteglad över att hjälpa till.

  11. Terese skriver:

    Hur är det med glasögon där ytbehandlingen på glasen slitits? Glasen är alltså inte repiga utan det är bara ytbehandlingen som försvunnit fläckvis. Glasen är inte alltid så snygga och det går inte att putsa upp men har någon negativ påverkan för synen mer än att man inte får samma reduktion av reflexer?

    1. Mona skriver:

      Ujuj, ingen aning om jag ska vara ärlig. Skickar frågan vidare till mina Synoptikkompisar på FB. Återkommer om en stund.

      1. Mona skriver:

        Nu har jag fått svar och du får gärna lämna in dom!

        1. Terese skriver:

          Så bra, såna har jag flera stycken i lådorna 😃 Tack för att du kollade!

  12. Bella skriver:

    Hej! Jag undrar hur det väljs bland personalen att åka? Varför inte ta personal som jobbar med kunder varje dag istället för de på huvudkontoret? Kan inte alla få söka och möjlighet till samma chans?

    1. Mona skriver:

      Men det är ju det dom gör! I b l a n d åker en från kontoret med. Förra året var det ingen. Alla andra, 9-10 st är från butikerna! De vill helst ha från hela Sverige så ALLA i landet har möjlighet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *