Är du en e-handlare? … en intressant framtid

Reklam

 

Det finns väl inte någon som inte reagerar när man säger ”PostNord”. Jag vet. De kämpar i motvind men jag tycker att de ska ha cred för att de tagit alla problem på allvar och nu jobbar hårt på att jobba upp förtroendet hos oss konsumenter.

 

I förra veckan fick jag ta del av en del i PostNords nytänkande. De har precis etablerat PostNord Shop för att möta våra ändrade konsumentbeteenden. Jag ska förklara.

 

Vi konsumerar mer och mer via näthandeln. Jag själv går ytterst sällan i butiker när jag ska handla kläder. Jag är en nätjunkie de luxe. Handlar ALLT via internet. Det betyder också att jag måste returnera en del då inte allt passar. Jag packar ihop det jag inte vill ha, eller som jag måste byta, lägger i en returpåse … och så blir det liggande. För det mesta kommer jag ihåg att returnera, men det händer att jag tokglömmer. Tyvärr.

 

PostNord Shop är därför perfekt för oss som näthandlar. Ett postkontor där man kan göra de gamla vanliga ärendena och även som vanligt hämta ut paket, MEN, där slutar likheten;

img_4759-1-dragen

Låt oss säga att det är kläder man har beställt.

img_4682

Då har man möjlighet att gå till provrummet i samma lokal och prova dom på en gång.

img_4687img_4741

Är det så att något inte passar så finns det en returstation där man enkelt lämnar in paketet. Och ja, de bistår med tejp och annat för att paketet ska kunna skickas iväg.

img_4767

På kontoret har de även satt upp köpstationer, d v s skärmar där du kan gå in direkt och beställa nya varor, eller göra byten.

img_4660

Jag handlar ju mycket från Ellos och går jag alltid in på hemsidan, gör en retur och sen skickar jag tillbaka paketet … om det är något som inte passar. Nu kan jag gå direkt till en köpstation, göra returen där, beställa nytt och lägga returpaketet i returstationen. Varje skärm är låst till respektive handlares sajter. img_4701

Sen har dom gjort en annan smart sak. Eller två: utanför provrummet finns en stor skärm.

img_4724img_4728

Som en spegel, där kan man trycka på skärmen för att ta en bild på outfiten man köpt, dra iväg till vem man nu vill ska ha den och fråga vad de tycker.

img_4710

Eller så kan man lägga upp den på Facebook/bloggen. Överkurs kanske, men ganska roligt. Om inte annat så är det bra om man är osäker på det man har köpt och behöver råd av någon annan. Man kan också kika på sina outfits via 360-gradersfunktionen som finns.

img_4669img_4676

Den andra saken är att företag har möjlighet till att ha en fysisk plats i PostNord Shop. Enkelt förklarat: de kan hänger upp ett axplock av sina varor och så kan kunderna köpa/känna direkt på plats. Himla smart om man vill ha ut sina produkter. Det blir som ett fysiskt skyltfönster och med tillgång till digitala skärmar och surfplattor där man kan beställa varor. En ny attraktiv handelsplats för e-handelsföretag helt enkelt.

 

Det jag gillar med det här är att det är smidigt och enkelt. Hämta varorna, prova, behålla eller enkelt skicka tillbaka dom. Det ska bli spännande att se denna utveckling.

 

Herregud, jag tycker inte det är så länge sen som faxen kom. Nu kan man ringa via mobiler, swisha stålingar, och prova kläder på postkontoret.

 

Welcome to the future!

2

25 responses to “Är du en e-handlare? … en intressant framtid

  1. Marie skriver:

    Men… typ 99% av alla paket hämtas väl idag ut hos den lokala ICA-handlaren (typ dyr-ICA ;). Finns ens Post Nord med fysiska lokaler idag som man kan gå IN i…? Vart kommer dessa ställen att utplaceras och hur gör man för att styra sina paket dit? Fantastiskt bra idé dock, men undrar för hur många det kommer vara tillgängligt.

    1. Brysselkakan skriver:

      Ungefär vad jag också tänkte… I min lilla stad har vi just nu grymma problem med Posten då Ica i stan sa upp sitt avtal i våras och folk som bor i stan nu måste åka till Willys som då inte ligger i stan utan utanför… Och dit bussförbindelserna är milt sagt urkassa. Antar att detta konceptet som Mona testat inte dyker upp hos oss på landet på ett tag.
      Men visst, det lät ju superbra!

      1. monasuni skriver:

        Jag tycker tvärtom, att det är just på landsbygden man ska börja med de här!

        1. Micaela skriver:

          Så vi ska ha provrum på ica?

  2. Micaela skriver:

    Det är väl ändå inte 1a April idag? 😂😂😂

  3. issa skriver:

    Blir inte det här just det man vill undvika när man beställer varor istället för att handla i fysisk butik? När jag shoppar på nätet gör jag det för att det är bekvämt att göra hemifrån, när jag skickar något är det bekvämt att göra det på mitt Ica när jag ändå handlar mat. (Som iofs också går att beställa, men jag gissar att mitt Ica är närmare och mer tillgängligt än någon postnord-butik/provrum skulle vara)
    Nja,de hade gärna fått lägga krut på sånt de SKA kunna-leverera brev och paket rätt och i tid.

    1. monasuni skriver:

      Good point, dock tillhör jag de som gärna vill prova på en gång och därmed även skicka tillbaka eventuella returer omgående. Det har en tendens att bli liggande annars.

  4. Anne skriver:

    Och så har vi fått svar på varför Posten går dåligt. 😀
    Fattar de inte att de måste styra upp alla brister med paket- och brevhantering, innan de satsar på något nytt.
    Drar ner på personalen som ska sköta servicen för att istället lägga pengar på detta?!

    Annorlunda idé, men jag tror att man antingen åker till en butik eller provar hemma.

  5. Elin skriver:

    Finns dessa shopar redan idag? I så fall var? Om inte, vart är det tänkta att finnas?
    /Elin

  6. Pi@ skriver:

    Jag hatar provrum – det är bl.a. därför jag handlar på nätet. Vill hellre prova hemma i lugn och ro – ibland vill man känna efter både två och tre gånger om det är en keeper eller inte.
    Men man kanske ska fråga på Ica om de kan bygga om sin brödhylla till provhytt. Brön som brön, hylla som hylla. 😀

  7. PJAK/Anna skriver:

    Hmm hur vore det om Postnord jobbade lite på:
    Försändelserna kommer fram
    Försändelserna är hela
    Försändelserna är kompletta, dvs inget saknas från dem
    Att man får besked att det är framme för avhämtning
    Att det kommer i någorlunda tid. (Ok jag kan leva med att det inte blir dagen efter men inom en vecka iaf? Eller iaf innan räkningarna skulle varit betalda?)

    1. Mr Lee skriver:

      Om paketet kommer fram och är helt kan det vara en bra idé. Men knappast något vi lär få se utanför storstäderna. Men då var det också detta med att paketen först måste komma fram…

    2. MissK skriver:

      Håller med dig

      Själv har jag väntats på ett paket sen förra veckan

      Mamma & Syrran fick sina i Fredags vi beställde samtidigt och samma grejor nästan

      Jag har inte hört ett ljud ännu om mina saker, men de får den här veckan på sig iaf innan jag börjar efterlysa de

  8. M skriver:

    Jag tycker att det här är jävulskt smart!

  9. Bitta skriver:

    Jag har återgått till fysiska butiker , för att dom ska överleva för servicen och hjälpen man får i en liten butik är värd mycket. Ska jag prova så,ska jag ochså ha proffs i butiken som hjälper mig att hitta något annat om det inte passar. Den idén köper jag inte postnord.

  10. Fröken Abbe skriver:

    Nope, det här lär nog inte bli så stort. Som flera redan påpekat – de lade ju ner postkontoren, så några nya lär väl inte öppnas igen? Är det ett befintligt postkontor du var på Mona eller var det en utställning? Jag trodde inte besökskontor fanns längre. Bra att kunna returnera direkt, men just det här med provrum…

    1. Mona skriver:

      Japp, det var ett befintligt postkontor på Söder här i Stockholm.

  11. Karin skriver:

    Är det ett skämt? Börja med att leverera posten istället för detta. Vitsen men nätshopping är att provs hemma. Annars provar jag hellre på HM än på lagret på Ica. Tummen ned Big time,

    1. Helena Ir skriver:

      Håller verkligen med..rätta till problemen Post nord..innan ni hittar på nya!

  12. ninaerica skriver:

    Man kan inte göra postärenden på posten längre, man kan inte hantera pengar på banken. Men prova kläder på posten, det kan man!
    Min åsikt är att jag lika gärna kan åka till en fysisk butik och prova kläderna. Kan direkt byta till en annan storlek om den inte passar, istället för att returnera paketet och sedan åka till posten och prova igen. Lägg dessutom till tiden det tar att åka till och från postkontoret, istället för att det levereras hem eller till närmsta Ica. Nej, jag tycker de ska koncentrera sig på sin grundverksamhet och få den att fungera.

    1. Mona skriver:

      Fast, jag tror att vi måste tänka förändring. Hade Apotekets vd som ”bordsdam” på en middag härförleden och hon berättade att hon hade ett helvete att övertyga personalen om att de måste ligga lite i framkant och göra förändringar i form av att ta in andra produkter än medicin. Det gick jävligt trögt i början men nu inser personalen att det är ett måste för att överleva..

  13. Den andra Malin skriver:

    Detta påhitt på landsbygden? Är det tanken? Hahaha…. eller hur. Är det nånstans det INTE finns postkontor så är det ju där… varför skulle Postnord då helt plötsligt uppföra dessa ”postshoppar”? Nä, här är det ICA elĺer Coop som gäller om man har paket att hämta… och jag tror iaf inte att ”min” butik kommer bygga om spelhörnan till ett provrum osv. Är enda anledningen till detta påhitt att glömska människor ska få en chans att returnera paket i tid?? 😉

  14. L skriver:

    Går nog hyfsat beroende på. Men vetefan om jag gillar kamerorna, fast dem kanske var utanför provrummet?
    Men jag har ett litet problem (här i Gävle) och det är att man måste köa i ca 10-15 minuter när man ska hämta ut paketen. Så det lär ju bli skaplig kö till provhytten också. Och tejpen. Osv.

    1. PJAK/Anna skriver:

      Fast om paketen ändå inte kommer fram så lär det inte kunna bli några köer på parkeringsplatsen utanför för att prova och returnera . För mitt ICA har ingen plats för detta….. Om de inte ska bygga ut då.

      1. L skriver:

        Tror det är max fem p-platser på den affären jag hämtar ut paket på också. Ibland är det kö utanför entrén, så en del paket verkar ju nå fram iaf. Har hänt två ggr att post och paket har krånglat för mig, en gång en räkning som aldrig nådde fram som jag fick påminnelseavgift på (500kr!) och ett paket som jag ej kunde hämta ut pga att avin inte skickades. Sjukt dålig service, tog flera dagar att få svar från postnord.
        Men alltså, jag tror det kan fungera med detta provrum ett sånt uteslutet ju inte att dom inte kommer styra upp det övriga?
        Men nått jag hellre hade velat ha om man bortser från fungerande post är återvinningsstationer i närheten, så att man k a n slänga emballaget på en gång. Jag köper sällan kläder online eftersom det oftast blir retur. Utan handlar jag är det produkter jag behöver refilla eller studentlitteratur, kan ej bli fel stl där. Så då vill man slänga emballaget asap och ej ta hem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *