Alltså, får man göra så här?

img_1280Jag har en kemtvätt här i Finhooden. Har använt mig av deras tjänster i 15 år.

 

För ett tag sedan lämnade jag in en matta. Kommer och ska hämta den men den är borta. Hon bakom disken kollar på mitt inlämningskvitto. Där står det att det är matta som ska langeteras. Alltså få en kant runt om. Jag har som sagt varit kund där i många år så jag kollade inte ens vad det stod på inlämningskvittot när jag gick därifrån. Jag beskriver mattan och kvinnan säger att hon ska ringa mig senast fredag. Alltså igår. Ingen ringer men eftersom jag ska hämta ut lite annat, bland annat en pläd, så åker jag dit ändå.

 

Tar fram mina inlämningskvitton, ger tjejen, som inte är densamma som förra gången. Frågar därför i förbifarten om de hittat min matta, samtidigt som jag visar henne kvittot på den. Jomen jo, den fanns. ”Jaha, men ni skulle ju ringa?!”

 

”Det vet jag inget om det måste vara xx och hon har gått hem.” Jag är så glad över att dom har hittat den så jag orkar inte bry mig. Hon går och hämtar resten: ett duntäcke och en pläd. Trycker in totalbeloppet i kassaapparaten.img_1278 Ut kommer ett kvitto. Jag tittar. På mitt kvitto står det att jag ska betala 180 kr. På hennes kvitto ska jag betala 270 kr. Eller ja, det står till och med 267 kr och att jag ska betala 3 kr i bonus. Totalt 270 alltså. …bonus, för vad?

 

”Eh, det måste vara något fel här, jag ska betala 180 för pläden.”

 

Tjejen börjar svamla nåt om att ”dom gör så ibland ….alltså, det blir så ibland om det är något som är extra jobbigt … en fläck …typ…”

 

Jag avbryter: ”Fast, nä, det var inget som var extra jobbigt med den. Jag har en hund med urinvägsinfektion som råkat kissa på den. Det krävs inget specialmedel för att få bort det, bara vanligt tvättmedel och vatten. Anledningen till att jag lämnade in pläden till er är för att den är för stor för vår tvättmaskin.”

 

”Jaha .. ja ..ehh .. ok.”

 

”… sen kan man ju tycka att om ni nu väljer att höja summan så borde ni väl kontakta mig, eller?”

 

Hon gjorde noll ansats för att försöka fixa till det hela så jag blir ännu mer irriterad;

 

”Men vet du, det är lugnt för jag tänker aldrig mer komma tillbaka. Det här är liksom: hur man blir av med en stamkund efter 15 år, hej!” Sen gick jag

 

Det är sällan jag blir lack. Särskilt inte över en hundralapp hit eller dit, men JEFLAR som det brann i skallen på mig. Principen. P r i n c i p e n. img_1279

Jag tycker det är märkligt att man kan få ett kvitto vid inlämning, som visar en summa, och sen när man hämtar ut det så kostar det något helt annat.

 

Hur som. Nu ska jag leta reda på en annan kemtvätt.

3

25 responses to “Alltså, får man göra så här?

  1. En till Helena skriver:

    Det gör du rätt i! Sådär får det inte gå till..och det får brinna i skallen..för det är fan precis som du skriver PRINCIPEN!!
    Trevlig resa nu..

  2. j skriver:

    Surt sa räven.. jag skulle inte heller anlita dom mer OCH: de skulle få veta det också!
    Men du upplyste dom säkert om det. Hur gick det med mattan då???

  3. Kajsa skriver:

    Gissa om ansvariga kommer att kontakta dig….

    1. Mona skriver:

      Det tror jag inte. Faktiskt.

      1. Kajsa skriver:

        Oj, inte särskilt mån om vare sig kunder eller rykte….

  4. Malin skriver:

    Helt rätt – jag hade också hittat ett annat ställe!!

  5. Charlotta skriver:

    Så snäll hade inte jag varit, inte en chans att jag hade betalat mer än 180 kr när det var det avtalade priset, det är ett regelrätt avtalsbrott att höja priset på en överenskommen summa. Du hade ju till och med skriftligt på summan. Det skulle varit roligt att höra hur hon förklarade ”bonusen” på 3 kr. 😉

  6. Stina skriver:

    De har inte rätt att höja priset mer än 15% på överenskommet pris utan att kontakta dig!!!!!!

  7. Ragdoll skriver:

    Nä, det där hade jag inte heller gått med på! Och ja, det handlar om principen, i allra högsta grad!

  8. Malin skriver:

    Där lämnade jag in min absoluta favoritmatta.
    För en gångs skull av hög kvalité. Älskar färgen, älskar att den är rund och stor och snygg.
    Efter att jag hämtat den tog jag hem den och rullade ut. Den luktade konstigt och luggade av sig jävligt konstigt. Vi hade fint, fint ludd i hela lägenheten!
    Jag gick tillbaka och till slut tvättade de om den. Tydligen med en annan teknik. Lukten blev bättre men mattan är helt förstörd. Fibrerna är skadade och det ligger dammråttor stora som hus överallt. Det tar max ett halv dygn efter att jag dammsugit. Nu ligger min favorit på balkongen. Har hett upp. Har köpt en annan matta men den är långt ifrån lika vacker och skön som den andra.
    Jag går inte heller dit fler gånger efter det.

  9. Helen skriver:

    I love min på Brommaplan. Under 10 år aldrig ngt problem.

  10. Pia skriver:

    Kontakta Skatteverket så lär dom få äta upp att det står olika på kvittona.

  11. Pudeltanten skriver:

    ”Extra jobbigt med en fläck? Det var jefligt extra jobbigt för mig att ni hade bort min matta” hade jag sagt… Och så hade jag frågat Konsumentverket och Skatteverket om deras kvitton är ok.

  12. Jennie skriver:

    Fast fick du inte ut mattan också? På inlämningskvittot står bara filt och pläd men ingen matta, kanske därför det blev dyrare, mattan var inte med i den summan?
    Om inte, så skulle jag vägra betala mer än det som står på kvittot. Kan de inte hålla sig till en summa så bör de inte ge ut ett sånt kvitto, punkt slut.

    1. Mona skriver:

      Inlämningskvittot på mattan syns inte där. Betalade 900-nånting för alla tre grejer; matta, täcke och pläd.

  13. Lotta skriver:

    Men jösses, ungefär som de på Ica skulle säga att idag har kunderna stökat till i kyldisken så nu kostar mjölen 42 kronor litern, bra affärsidé kanske….

  14. Asa skriver:

    Fast, om du gatt till dem i 15 ar sa var du ju troligtvis de aren nagotsanär nöjd. Jag skulle definitivt inte accepterat behandlingen men jag skulle kanske pratat med en ansvarig. Star det 180 kronor sa skulle jag betalat denna summa, inte mer.

  15. Sofiafj skriver:

    Mona, en gång är ingen gång. 2 gånger är en gång för mycket. Andas! 😚
    PS. Nu har jag fått beröm för jackan 3 går! 😀😀😀

  16. Helena m. 4 skriver:

    Det finns en vid Brommaplan…
    Kram

  17. Helene skriver:

    Inte OK någonstans. Se konsumenttjänstlagen
    Tilläggsarbete
    8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.

  18. PJAK/Anna skriver:

    Hmm finns ingen ägare till stället?? Denne hade jag kontaktat och talat om vad jag tyckte om det hela. Skulle bli mycket förvånad om du inte får tillbaka mellanskillnaden samt en ursäkt. Annars har du verkligen gjort rätt i att gå dit för sista gången.

  19. Katarina skriver:

    Hello!
    Om jag kan lagen rätt så är det följande som gäller; konsumenttjänstlagen 1985:716.

    De ska informera dig om tilläggstjänster som uppkommer under arbetet. Du måste reklamera inom rimlig tid. Du ska betala det pris som ni kommit överens om, är det ett ungefärligt pris så får inte det slutliga priset överskrida det ungefärliga med mer än 15%. Säljaren har rätt till pristillägg under vissa omständigheter men grundregeln är att säljaren alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten utförs.
    Om ni inte kommer överens så kan du anmäla till ARN men även till allmän domstol, det sista kan dock medföra kostnader. Det verkar som du har rätt i sak.

  20. Pi@ skriver:

    Ungefär som när man lämnar in bilen. Det kostar ALLTID mer… :-/

  21. Sofia skriver:

    Var pläden vääääldigt stor? Det står på deras kvitto att det är 1,5 filt/pläd 😉 det skulle ju kunna vara förklaringen, men sjukt dåligt att inte informera!! //Sofia

  22. Alex skriver:

    Den vid Brommaplan är bäst!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *